Har du lyst på noe godt, selv om det er midt i uka? Her får du tre deilige oppskrifter du kan unne deg på en hverdag.

Når du endelig har satt deg ned i sofaen for kvelden, for å se favorittserien din eller en god film, og du plustselig blir fysen på noe godt. Kjenner du igjen følelsen?

Det er ikke alltid søtsuget kan stagges med et eple eller en banan. Noen ganger må du lage noe godt. Heldigvis trenger det ikke være veldig usunt.

3 oppskrifter på litt sunnere desserter og godsaker:

Bananpannekaker er litt sunnere dessert.

Bananpannekaker er kjempegodt til frokost, kveldskos og tursnacks.

1. Bananpannekaker

Tykke og saftige bananpannekaker er både den perfekte helgefrokosten og et deilig alternativ til både kake og vafler når du har lyst på noe godt. I disse bananpannekakene har vi brukt godt modne bananer som gir ekstra sødme, og som betyr at du ikke trenger å tilsette ekstra sukker. Så dette er en vinn-vinn-situasjon; du kan lage litt sunnere snacks og får samtidig brukt opp de brune bananene. I tillegg er disse bananpannekakene veldig raske å lage; du rører sammen ingrediensene, lar røra stå og svelle litt før du steker tykke og gode pannekaker. Det smaker veldig godt med litt flytende honning, bananskiver og vaniljekesam til.
Oppskriften på bananpannekaker finner du her

Grove vafler er litt sunnere dessert og snacks.

Bytt til grovmalt mel hvis du ønsker enda grovere vafler.

2. Grove vafler

Lag hverdagsfest med grove vafler! I disse vaflene har vi erstattet noe av det fine hvetemelet med sammalt hvete og havregryn, som gir vafler som metter ekstra lenge. I tillegg har vi bare tilsatt litt sukker, men det kan du godt sløyfe hvis du vil ha vafler uten tilsatt sukker. Hvis du har surmelk, rester av yoghurt, kefir, cottage cheese eller andre melkeprodukter stående, er det bare å ha dette i røra. Det gjør ikke noe om holdbarheten har gått litt over dato, det smaker godt uansett, og gir myke og gode vafler. Har du lyst på noe ekstra godt i matpakka eller turnista, er disse vaflene perfekte.  Du kan ha vanlig pålegg på disse vaflene, både spekemat, skinke, røkelaks og ost smaker veldig godt.
Oppskriften på grove vafler finner du her

Lag en litt sunnere dessert av tilslørte bondepiker.

Hvorfor ikke prøve en litt sunnere variant av tilslørte bondepiker neste gang?

3. Litt sunnere tilslørte bondepiker

Tilslørte bondepiker er en klassisk dessert som er en favoritt hos mange. Og du trenger ikke vente helt til helgen med å nyte kombinasjonen av søt eplemos, knas og deilig krem. Her får du en litt sunnere hverdagsdessert:
Start med å lage eplemos uten sukker, oppskriften finner du her. Aller best blir det når du bruker de gode, norske eplene, men utenom sesong fungerer de gule, importerte eplene bra (unngå sprø sorter som Pink Lady, de er altfor «tørre» til å lage eplemos av).
Når du skal servere tilslørte bondepiker legger du eplemosen lagvis sammen med ristede havregryn (ristet i varm panne noen minutter med litt kanel) og vaniljekesam. Kjempegodt!