En mettende og god smoothie er perfekt når du er fysen på noe søtt, eller som et enkelt mellommåltid når det er lenge til middag.

Børst støv av blenderen eller food processoren du har innerst i skapet og lag deg en mettende og god smoothie. Full av næringsstoffer og kostfiber, er den tyktflytende kosedrikken det perfekte lille mellommåltidet. 

Smakfulle smoothier

Det er nesten ikke grenser for hva du kan lage smoothies av. Med forskjellige grønnsaker, frukt og bær er du godt i gang, og deretter er det bare å fylle på med det du liker av juice, meieriprodukter eller plantebaserte drikker, nøtter og korn.

Avokado, banan, yoghurt, egg, kesam og cottage cheese gjør smoothien tykkere og mer kremet, samtidig som den blir enda mer mettende.

Slik unngår du å kaste overmoden frukt

Det er ikke uten grunn at veldig mange smoothier inneholder banan. Den gir både sødme og en herlig, kremet konsistens. Og brune bananer er enda bedre, for da blir smaken enda søtere. Det gjelder for øvrig all frukt og bær som du ønsker å putte i en smoothie. Moden frukt har mer naturlig sødme.

frossen banan og mango til smoothie

Et godt tips er skjære opp frukt som er i ferd med å bli overmoden i biter og legge i fryseren til senere bruk. Du kan til og med blande frukt og bær sammen i porsjonsposer, noe som det gjør det ekstra enkelt når du plutselig får lyst på en smoothie.

Urter som mynte og sitronmelisse kan være med å sette prikken over i-en på smoothien, mens noen dråper sitronsaft eller lime gir en frisk og fin smak, samtidig som det hindrer avokado, eple og banan å bli fort brunt. 

Kilde: matprat.no

Smoothie med banan, mango og mynte

Oppskrift på smoothie med banan og mango

Til 4 porsjoner trenger du:

  • 1 beger melon- og pasjonsfruktyoghurt (ca. 500 g)
  • 2 stk bananer, i biter
  • 150 g frosne mangobiter
  • 3 dl Biola med bringebærsmak (eller annen syrnet melk)
  • 1 ss presset sitronsaft
  • Mynteblader
  • Bringebær og bananskiver til pynt

Slik gjør du:

  1. Kjør yoghurt, banan og mango til en glatt masse i en food processor eller blender.
  2. Spe med Biola til smoothien blir så tykt- eller tyntflytende som du ønsker. Smak til med sitronsaft for enda friskere smak.
  3. Smoothien nytes med en gang, gjerne med friske mynteblader og ekstra bananskiver.