La dem ikke visne og bli slappe i kjøleskapet. Bruk hele grønnsaken og lag god middag med restene av brokkoli og blomkål.

Brokkoli og blomkål er en del av kålfamilien, og brokkoli regnes som en av våre sunneste grønnsaker. Faktisk har måten vi oppbevarer grønnsaken på mye å si for innholdsstoffer, lukt, smak og utseende. Det har forskere ved Nofima funnet ut, ifølge en artikkel på forskning.no 

Gode tips om oppbevaring av brokkoli og blomkål:

  • Brokkoli og blomkål bør oppbevares i plast i kjøleskapet.
  • Brokkoli liker seg best ved jevn, lav temperatur, så unngå at grønnsaken blir liggende i romtemperatur for lenge.
  • Blomkål kan lett få brune flekker som skyldes støtskader. Disse er ikke farlige og kan bare skjæres bort.
  • Blomkål kan også bli brun (og myk) fordi den er blitt angrepet av sporesopp. Da kan du bare skjære bort de skadde områdene med en centimeter margin og spise resten.
  • Hvis brokkolien og blomkålen begynner å bli slapp, kan du kutte stilken og sette den i vann.

Du finner 3 deilige oppskrifter med rester av brokkoli og blomkål lenger ned i saken. Flere restemat-tips finner du også i vår YouTube-kanal:

3 restetips med blomkål og brokkoli:

Lag suppe med rester av blomkål og brokkoli.

Både blomkål og brokkoli egner seg godt å lage suppe av.

1. Suppe

En kremete suppe er den perfekte måten å bruke opp grønnsaksrester, inkludert brokkoli og blomkål. Prinsippet er enkelt: Del brokkoli/blomkål i mindre biter og kok møre sammen med grønnsakbuljong. Kjør suppen glatt med en stavmikser og tilsett gjerne litt fløte eller créme fraiche for en rund og god smak. Litt sprøstekt bacon og krutonger er nydelig som topping.
Oppskrift på nydelig blomkålsuppe med hvitløk finner du her

Lag wok med rester av brokkoli og blomkål.

Kutt brokkoli og blomkål i små buketter og ha i woken.

2. Wok

Brokkoli og blomkål egner seg veldig bra til wok, og du kan bruke hele grønnsaken. Toppen kuttes i mindre buketter, mens stilken kan skrelles og deles opp i mindre biter før du har alt i wokpanna. Bruk gjerne rester av andre grønnsaker i woken også, som paprika, løk, vårløk, sopp og squash. Oppskrift på herlig wok med hjemmelaget woksaus finner du her.

Lag grateng med rester av brokkoli og blomkål.

Både brokkoli og blomkål smaker kjempegodt i en grateng.

3. Grateng

Rester av brokkoli og blomkål egner seg veldig godt til å klage en sunn, mettende og god grateng. Kutt grønnsakene i mindre biter, og ha i en ildfast form sammen med fløte, egg og ost. Du kan også ha andre grønnsaker i gratengen, som purre, poteter, kålrot og kål.
Oppskrift på en deilig grønnsakgrateng finner du her.

Har du prøvd å lage «ris»?

En sunn og fin måte å bruke opp både brokkoli og blomkål er å rive grønnsakene på et rivjern slik at du får små risaktige korn. Du kan rive både stilk og hode. Du kan enten koke denne «risen» i 2-3 minutter i lettsaltet vann eller steke den i en middels varm panne med litt olivenolje, salt og pepper. Denne risen er nydelig tilbehør til laks, kylling og svinekjøtt.

Lag ris med rester av blomkål og brokkoli.

Riv blomkål- og brokkolihodet med en rasp og få fine, risaktige korn. Disse kan du enten steke eller spise rå.