Enten du skal på stranda, på sjøen, i skogen eller til fjells: Her er maten som funker på tur.

Noe av det beste med turen er selvsagt maten. Du kan ta med ferdig niste, eller tilberede på tur, avhengig av hvor avansert du vil gjøre det. Uansett metode, her er 11 tips til mat som egner seg på tur: 

1. Pølse på termos. Varme pølser på termos og ketsjup og lomper i sekken er verdens enkleste turmat.

2. Pannekaker. Lite smaker like godt som nystekte pannekaker på tur. Med pannekakerøre i en brusflaske og en lett stekepanne av aluminium er pannekakene tipp-topp-turmat, sommer som vinter. Nyplukkede blåbær smaker nydelig til. 

3. Pizza. Pizza kan lages enkelt av tortillabunner som varmes på stekepanne. Bruk for eksempel følgende fyll:

  • Kjøtt: Kjøttdeig/skinke/pølserester
  • Grønnsaker: Løk, oliven, paprika
  • Saus: Tomatpuré/ketchup uten sukker
  • Ost: Gulost eller mozzarella
11 tips til mat som egner seg på tur:

Foto: brodogkorn.no

4. Pinnebrød. Pinnebrød lager du på 1-2-3. Ha med brøddeig i en plastpose, surr deigen rundt pølser eller pinner og stek dem på grill eller bål til de er gjennomstekte og slipper pinnen. Moro for store og små!

5. Salat. Er det salat igjen etter middagen, kan den tas med i en egen matboks på tur og brukes til paien, suppa eller spekematen, og som fyll i lomper og wraps.

6. Bålpakker. Genial turmat som kan tilsettes nesten hva som helst av fisk, kjøtt og grønnsaker. Hele måltidet tilberedes helt av seg selv. Bålpakker lages ved å brette store ark med aluminiumsfolie til en bolle og fylle med hva du vil. De trekkes på glørne i bålet i ca 20 minutter.


Foto: Per Sollerman
 

7. Matmuffins. Mettende, godt og superpraktisk å ha med seg på tur. Fyll dem med det du liker aller best, eller bruk restemat.

8. Matboksen kan du fylle med: 

  • Reker, avokado og mango
  • Egg og crabsticks i majones
  • Kyllingsalat av rester
  • Linser, avokado og pølsebiter
  • Cottage cheese, melon- og skinke
  • Parmaskinke, melon og mozzarella
  • Rødkål, fiken og søtpotet (vegetarisk)
  • Tunfisk, avokado og ruccula
  • Quinoa, koriander, bønner og fetaost
Foto: Per Sollerman

 

9. Suppe. Ha med ferdig oppvarmet suppe på termos og tilsett tilbehør som reker, urter og krutonger. Eller varm suppa på stormkjøkkenet. 

10. Wraps, lomper og tortillas. Sitter du igjen med par ekstra lomper etter pølsegrillingen? Ikke kast dem – men bruk lompene til turmatpakker dagen etter. Et deilig alternativ til brødmaten. De kan både spises kalde og varmes i stekepanne slik at osten smelter.

11. Noe søtt til slutt? Kakemiks er lett å variere. Ved å tilsette nøtter og tørket frukt til en pakke ferdig kakemiks får du en mettende kake som gjør at energien holder lenge på turen.