Klarer du å bevare spensten i brokkolien? Den er elsket og hatet, men kan bli perfekt. Slik koker du brokkoli riktig!
Lett å lage

Kan du koke brokkoli?

Bevarer du brokkoliens fine spenst? Det lille, grønne treet er høyt elsket for sine sunne kvaliteter, men blir også stadig mistrodd og mishandlet.

 – Brokkolien er fin og kan brukes til mye; alene eller som tilbehør til både fisk og kjøtt. Men mange tror den må være gjennomkokt. Den er ærlig talt ikke fryktelig godt i rå tilstand, men veldig mye bedre når den er hard og ikke myk, sier Peder Trysnes, kokk på den populære, italienske restauranten Trattoria Popolare i Oslo. Og fortsetter:

 

– Men bikker brokkolien over til en militærgrønn farge og blir bløt i konsistensen – da er den bare fæl!

 

Du kan fint koke din brokkoli, men det aller beste ifølge kokken er å surre bukettene i en kjele med litt vann og smør i bunnen.

 

Brokkoligrateng er god og enkel middag og en fin måte å få i barna sunn brokkoli. Oppskrift på kjapp brokkoligrateng med makaroni og pølse.
BROKKOLIGRATENG MED MAKARONI

Brokkoligrateng er god og enkel middag og en fin måte å få i barna sunn brokkoli. Prøv denne oppskriften!

 

Perfekt kokt brokkoli

 

Slik gjør du:

  1. Kutt brokkolien i like store trær. Skrell stilken, kutt på langs og ta den med.

  2. Ha nok vann i en gryte til at brokkolien får god plass, og ha i et par teskjeer salt.

  3. Kok opp vannet til det fosskoker og ha i bukettene.

  4. La dem småkoke i 2-4 minutter til de er litt myke, men fremdeles faste, irrgrønne og gir tyggemotstand. 

 

Kan du koke ris? Med mindre du lager risotto eller grøt, skal du la risen være i fred. Ellers ødelegger du for den. Slik skal du koke ris!
Du rører vel ikke i risen?

Med mindre du lager risotto eller grøt, skal du la risen være i fred. Ellers ødelegger du for den. Les hvorfor!

 

Smørdampet brokkoli

 

Slik gjør du:

  • Fyll litt vann i en kjele, så det akkurat dekker bunnen. Ha i en stor klatt godt smør.

  • Når det koker legger du brokkolibuskene oppi, dryss over salt og pepper, sett på lokk og la dem dampe i smørvannet i 3-4 minutter.

 

 

Tips!

Hvis du smørdamper brokkolien med toppene ned og tar av lokket etter to minutter, vil vannet i kjelen fordampe. Da kan du frese håret på brokkolien i det gjenværende smøret. Dette er lettest å få til i en jerngryte. Bukettene får en god, stekt smørsmak ytterst på tuppen.

 

Fisk med grønnsaker og couscous er lett å lage. En frisk og deilig fiskerett med sitron og sunn brokkoli. Oppskrift på sitronstekt fisk.
FISK MED COUSCOUS

En frisk og deilig fiskerett med sitron og sunn brokkoli. Prøv denne oppskriften til en hverdagsmiddag.

 

Brokkoli med hvitløk og ansjos

 

Brokkoli er stadig å finne på antipasti-menyen hos Trattoria Popolare, da gjerne sammen med hvitløk og ansjos.

 

Slik gjør du:

  • Ovnsbak brokkolien i litt mindre buketter, slik at den passer perfekt på en skje. Bak på veldig høy varme i veldig kort tid, 2-3 minutter.

  • Imens kjører du ansjos, hvitløk og litt smakløs olje til en mos i hurtigmikser, og blander mosen med brokkolien mens den fremdeles er varm. Ha alltid salt og pepper i miksen.

 

– En svært populær, liten rett i Italia. Ansjos og hvitløk er kraftige, munnfullende smaker som passer perfekt med den friske, hyggelige brokkolien – raringen på festen.

 

 

Men brokkolien er selvfølgelig også kjempegod til saftig entrecôte og hjemmelaget bernaise, mener kokken Peder Trysnes. Også kokk i PUR Oslo, Megan Guertner foretrekker å surre brokkolien i litt vann, da blir den ekstra smakfull, sprø og god. Det skal være spenst og ”bite” når du setter tennene i den.

 

– Jeg krydrer alltid brokkolien godt med havsalt, sort pepper, gurkemeie og olivenolje. Den kan være litt bitter alene så jeg foretrekker å tilsette smaker, sier Guertner.

 

 

Brokkoli– og blomkålgrateng

 

Et hett tips for å få brokkolien ned i kresne mager, er å gratinere den med mye deilig ost – gjerne sammen med den gode naboen; blomkålen.

 

Slik gjør du:

  1. Kutt blomkål og brokkoli i små rosetter og kok dem veldig kjapt. Maks to minutter. Husk salt i vannet.

  2. Lag hvit saus: Smelt 2 store spiseskjeer smør eller margarin i en stekepanne Ha i 2 spiseskjeer hvetemel Rør smør og mel jevnt, gjerne med en plastikk-eller trevisp Spe med 4 dl melk, litt og litt til en passe tykk, hvit saus uten klumper. Ha i litt salt og pepper.

  3. Fyll brokkoli og blomkål i en ildfast form og hell sausen over grønnsakene. Dyss rikelig med revet ost på toppen.

  4. Stek på 250 grader i 5-10 minutter. Et nydelig tilbehør til kjøttretter og fisk, men kan også spises akkurat som den er.

 

 

En kjernesunn italiener

 

Brokkolien har en enestående plass i det italienske kjøkken. Den tilhører kålfamilien og navnet er flertallsformen av italienske broccolo.

 

Grønnsaken ble først dyrket frem i Italia for over to tusen år siden. Den fantes altså ikke i vill tilstand, men er krysset og kultivert til den ble en spiselig og næringsrik grønnsak.

 

Brokkolien er supersunn. Rik på fiber, proppfull av vitaminer og gode fettsyrer som er bra for både hjertet og hjernen. Det fine med brokkolien er at den kan serveres i alle mulige former.

Redaksjonen 25. mar 2017