Med disse 14 basisvarene i huset, sparer du tid i butikken. Plutselig har du rask middag til hele uken i boks, uten å måtte planlegge. 7 raske middager.
Lett å lage

14 basisvarer – 7 middager

Med disse basisvarene i huset, sparer du tid i butikken. Plutselig har du rask middag klart for hele uken, uten å måtte planlegge.

Butikktid i hverdagen er gjerne den tiden vi skviser inn mellom jobb og middag. Har jeg alt jeg trenger til middag i dag? Og hva med i morgen? Søren, jeg glemte pasta!

 

Det blir veldig mye enklere hvis du alltid har noen basisvarer hjemme. Da trenger du bare å handle en pakke kjøttdeig, kylling eller fisk.

 

Sørg for at du har disse 14 basisvarene i hus, det kan du gjøre unna når du storhandler:

 

Basisvarer for raske middager:

  • Pasta
  • Nudler
  • Ris
  • Couscous
  • Kraft eller buljong: Kjøttbuljong, hønsebuljong, fiskebuljong, grønnsaksbuljong
  • Tomatsaus/hakkede tomater på boks
  • Sjampinjong på boks
  • Mais på boks
  • Frosne grønnsaker
  • Hvitost
  • Løk
  • Hvitløk
  • Creme fraiche
  • Woksaus/ soyasaus

 

Så, på vei hjem fra jobb på mandag, blir handlingen enkel. Du trenger ikke vite hva du skal lage, eller planlegge. Likevel har du sunne og kjappe middager til hele uken i boks! Alt du trenger å kjøpe er 3-4 av ingrediensene på denne listen:

 

 

Suppleringsvarer

  • Kjøttdeig
  • Ferdiggrillet kylling
  • Filet eller strimler av kylling, svin eller storfekjøtt
  • Laksefilet eller annen fisk
  • Egg
  • Middagspølse
  • Bacon
  • Ferske grønnsaker etter smak/utvalg
  • Nå er det bare å finne ut hva du har lyst på! Her er tips til 7 kjappe middager:

 

 

Pasta med laks

 

Stek laksefilet i biter i en panne sammen med bacon, hvis du har. Tilsett frosne grønnsaker, litt hvitost, kremfløte eller creme fraiche og krydder etter smak. Du kan også bruke røkelaks eller røkt ørret i stedet for fersk laks. Kok pasta og bland pastaen i laksepannen.

 

 

 

Kjøttdeig med ris

Stek kjøttdeig, tilsett tomatsaus på glass/boks, hakket løk og hvitløk og krydder etter smak. Har du en boks sopp, er dette også godt oppi. Kok ris til. 

 

 

 

Stekt ris

Surr løk og hvitløkpå middels til høy varme til det får en gyllenbrun farge. Legg deretter i ønsket kjøtt og stek til det er nesten gjennomstekt. Sett så ned varmen og bland i ferdig kokt ris fra i går. Denne stekes til den er gyllen i fargen.

 

Bland inn frosne grønnsaker. Laget hull i midten av panna og hell i to piskede egg og litt rapsolje eller sesamolje. Rør dette godt inn.Avslutt med å smake til med soyasaus og pepper.

 

 

Stekt couscous

Kok opp en kopp vann med litt grønnsaksbuljong eller salt. Tilsett en kopp couscous – det skal være like mye couscous som vann – og ta platen av varmen. La stå med lokket på til alt har fordampet, fra ett til fire min. Stek kylling- eller biffstrimler, biter av laks eller pølser, bacon eller hva du måtte ha, pluss hakkede grønnsaker, i litt olje. Hell gjerne over litt soyasaus eller krydder etter ønske. Bland alt med couscousen.

 

 

Wok med nudler

Har du en wokpanne, kan du lage middag med asiatisk vri. Du kan også lage denne i vanlig stekepanne. Du trenger nudler, biff- eller kyllingstrimler (eller bacon, tofu, annet du måtte ønske), grønnsaker og en woksaus eller soyasaus.

 

Kok nudlene etter anvisning. Mens den koker, har du grønnsaker (brokkolibuketter, strimlet paprika, tomater, vårløk eller annet), i panna og steker tre–fire minutter. Rør rundt mens det steker. En neve cashewnøtter eller pinjekjerner er også godt oppi. Så steker du strimler av biff eller kylling et minutt eller to, blander dette sammen med grønnsakene og til slutt nudlene og smaker til med krydder og saus.

 

 

Pølselapskaus

Tin og varm frossen grønnsaksblanding (gjerne en lapskausblanding), tilsett kjøttbuljong (terning blandet i kokende vann) og for eksempel røkt middagspølse, krydre etter smak – og du har deilig pølselapskaus på et minimum av tid.

 

 

Kyllingsuppe

Kok opp en pose frosne grønnsaker med hønsebuljong (terning blandet i kokende vann) og tilsett biter fra ferdiggrillet kylling. Litt hakket løk/hvitløk og basilikum gir en ekstra spiss på smaken. Har du en pose potetmos i huset, kan du bruke litt av pulveret til å tykne både lapskaus og suppe!

 

 

Merete Holger Storli 06. jul 2016