Raske middager er viktig i hverdagen. Med noen gode basisvarer i huset kan du enkelt lage sunne og raske middager på bare 15 minutter.
Lett å lage

Middag på 15 minutter

Med noen gode basisvarer i huset er det fort gjort å lage middager som både er sunne og gode - hele uken.

Rask, rimelig, god og sunn middag - det er hverdagens mantra! Og Med basisvarer i huset er det fort gjort å handle det du trenger. Da holder det å kjøpe noen kyllingfilleter, laks eller annet - eller kanskje du ikke trenger å gå i butikken i det hele tatt?

 

Her er noen forslag til middag på 15 minutter - og det uten å bruke ferdigretter! Nederst i artikkelen finner du en oversikt over anbefalte mengder per person.

 

Med disse 14 basisvarene i huset, sparer du tid i butikken. Plutselig har du rask middag til hele uken i boks, uten å måtte planlegge. 7 raske middager.

 

Dette kan være lurt å ha i huset

  • Buljong (fiske-, kjøtt,-hønse- og grønnsaksbuljong)
  • Pasta
  • Makaroni
  • Snarkokt ris
  • Pesto
  • Tomatpurè
  • Mais, sopp, bønner på boks
  • Frosne grønnsaksblandinger
  • Frossenfisk
  • Matfløte/creme fraiche
  • Egg
  • Løk og hvitløk
  • Krydder
Raske middager er viktig i hverdagen. Med noen gode basisvarer i huset kan du enkelt lage sunne og raske middager på bare 15 minutter.

 

Laksepakker i ovn

Du trenger bare: En laksebit, frosne grønnsaker, litt smør, krydder og et stykke aluminiumsfolie. For en mer mettende variant kan du lage litt snarkokt ris ved siden av.

 

Legg fisken og de ønskede grønnsakene på et foliestykke, strø på salt og gjerne litt grovkvernet pepper, pluss en klatt smør. En skvis sitron gjør seg også. Og du, det blir ekstra godt med litt gressløk og/eller dill over!

 

Pakk alt godt inn i folien og stek på rist midt i ovnen på rundt 200 grader i 10-15 minutter.

 

 

Kylling med ris og super saus

Estragon er en av kyllingens beste venner! kombiner det med matfløte og sennep og du får en nydelig saus til kyllingfileter.

 

Kok opp vann til ris etter anvisning på pakken. Krydre kyllingfiletene med salt og pepper og stek dem i smør i stekepanne, 3-4 minutter på hver side.

 

Lag sausen mens kyllingen steker: Bland 2 dl matfløte med ca 1 ss sennep og ca en halv ts estragon. Estragonsmaken kan lett bli dominerende, så smak deg frem.

 

Legg hurtigrisen i gryta med kokende vann. Ha sausen over kyllingfiletene i pannen og la det trekke på middels varme i fem-ti minutter mens risen koker.

 

Det aller meste går bra til kylling, så bruk det du har av grønnsaker som tilbehør. Et tips kan være gul mais fra boks, rød paprika og grønn vårløk eller sukkererter.

 

Sjekk triksene som gjør at du kan lage supergod suppe av det du har hjemme. Enkelt og veldig godt! Her er matbloggerens beste tips for hjemmelaget suppe.
Supre suppetips

Triksene som gjør det enkelt å lage suppe fra bunnen av.

 


Rask fiskesuppe

Du trenger bare: grønnsaksblanding, fiskebuljong, matfløte og frossen torsk eller sei.

 

Suppen lager du av vann, fiskebuljong og matfløte. Til en liter suppe kan du beregne ca 0,25 liter fløte, 0,75 liter vann og 1,5 terning fiskebuljong.

 

Løs opp buljongen i vannet, ha i fløten og kok opp. Ha i grønnsakene og gi dem et oppkok før du har i fisken. Jo mindre biter du klarer å dele fisken opp i, desto raskere blir suppa ferdig.

 

Husk! Suppa skal ikke koke når fisken er i gryta, men trekke like rundt kokepunktet. Etter 10-15 minutter er suppa klar.

 

Tips:

  • Det er hardt å dele opp frosne fiskestykker. Bruk en skarp, litt stor og tung kniv, og dypp den jevnlig i kokende vann, så går det enda litt lettere.
  • I tillegg til eventuelt salt og pepper er krydder som timian, chili og tørket gressløk godt i fiskesuppe.

 

Kjøttdeiggryte med makaroni

Kok makaroni. Mens den putrer seg klar steker du kjøttdeig og løk i en stekegryte.

 

Tilsett den kokte makaronien, en boks tomatpuré, en boks mais, kanskje en boks sopp eller bønner (tøm væsken av maisen og soppen/bønnene før du har det oppi gryta), og til slutt én-to dl matfløte (prøv deg frem til den rette konsistensen).

 

Krydre med salt og pepper og eventuelt annet ønskelig krydder, og la alt putre i tre minutter i gryta.

 

Mengde per person

  • Kjøtt, fisk og kylling: Ca 150-200 gram
  • Kokte poteter, pasta, ris: Ca 150-200 gram
  • Grønnsaker, rå eller kokte: Ca 150-200 gram
  • Suppe: Ca 4 dl (halvparten hvis suppen bare skal være forrett)
  • Saus: Ca 1 dl

 

 

 

 Kilder: godfisk.no, matprat.no, minmiddag.no

Merete Holger Storli 06. jul 2016