Lett å lage

Middag på 15 minutter

Med noen gode basisvarer i huset kan du enkelt lage god og sunn middag på bare 15 minutter.

I hverdagene ønsker vi oss gjerne noe som er raskt, enkelt, godt, rimelig og sunt, til middag. Ikke vil vi bruke mye tid i butikken, heller.

      

  

Løsningen blir å ha en del basisvarer i huset, slik at du slipper å kaste bort tid i butikken. Da holder det å kjøpe noen kyllingfileter, laks eller annet – eller kanskje du ikke trenger å gå i butikken i det hele tatt?

 

Her er noen forslag til middag som er laget på 15 minutter – og det uten å bruke ferdigretter! Nederst i artikkelen finn du en oversikt over anbefalte mengder per person.

 

Med disse 14 basisvarene i huset, sparer du tid i butikken. Plutselig har du rask middag til hele uken i boks, uten å måtte planlegge. 7 raske middager.

 

Dette kan være lurt å ha i huset

  • Buljong (fiske-, kjøtt,-hønse- og grønnsaksbuljong)
  • Pasta
  • Makaroni
  • Snarkokt ris
  • Pesto
  • Tomatpurè
  • Mais, sopp, bønner på boks
  • Frosne grønnsaksblandinger
  • Frossenfisk
  • Matfløte/creme fraiche
  • Egg
  • Løk og hvitløk
  • Krydder

 

Laksepakker i ovn

En laksebit, frosne grønnsaker, litt smør, krydder og et stykke aluminiumsfolie. Det er alt du trenger for å lage en sunn og velsmakende middag. For en mer mettende variant kan du lage litt snarkokt ris ved siden av.

 

Legg fisken og de ønskede grønnsakene på et foliestykke, strø på salt og gjerne litt grovkvernet pepper, eventuelt annet krydder etter ønske, pluss en klatt smør. Har du i tillegg litt dill og/eller gressløk å klippe over, blir det ekstra nam-nam. En skvis sitron gjør seg også.

 

Pakk alt godt inn i folien og stek på rist midt i ovnen på rundt 200 grader i 10-15 minutter.

 

 

Kylling med ris og super saus

Estragon er et krydder som smaker veldig godt til kylling. Med matfløte, sennep og estragon får du en nydelig saus til kyllingfileter.

 

Kok opp vann til ris etter anvisning på pakken. Krydre kyllingfiletene med salt og pepper og stek dem i smør i stekepanne, 3–4 minutter på hver side.

 

Lag sausen mens de steker: Bland 2 dl matfløte med 1 ss sennep (kanskje litt mer, smak deg frem) og smak så til med estragon. Estragonsmaken kan lett bli dominerende. Smak deg frem her også: En halv ts skulle være mer enn nok.

 

Legg i hurtigris i gryta med kokende vann. Ha sausen over kyllingfiletene i pannen og la det trekke på middels varme i fem–ti minutter mens risen koker.

 

Gul mais fra boks, rød paprika og grønn vårløk eller sukkererter er en god og fargerik miks av grønnsaker til denne retten, men bruk det du har. Det aller meste går bra til kylling.

 

Sjekk triksene som gjør at du kan lage supergod suppe av det du har hjemme. Det går kjapt! Oppskrift på hjemmelaget suppe, matbloggerens beste tips.
Supre suppetips

Triksene som gjør det enkelt å lage suppe fra bunnen av.

 


Rask fiskesuppe

Har du frossen torsk eller sei og en grønnsaksblanding i fryseren, kan du lage en rask fiskesuppe:

 

Suppen lager du av vann, fiskebuljong og matfløte. Til en liter suppe kan du beregne ca 0,25 liter fløte, 0,75 liter vann og 1,5 terning fiskebuljong. Løs opp buljongen i vannet, ha i fløten og kok opp. Ta i grønnsakene og gi dem et oppkok før du har i fisken. Jo mindre biter du klarer å dele fisken opp i før du har den i gryta, desto raskere blir suppa ferdig. Suppa skal ikke koke når fisken er kommet oppi, men trekke/syde like rundt kokeåunktet. Etter 10-15 minutter er suppa klar.

 

Tips:

  • Det er hardt å dele opp frosne fiskestykker. Hvis du bruker en skarp, litt stor og tung kniv, går det litt lettere. Dypp gjerne kniven jevnlig i kokende vann, så går det enda litt lettere.
  • I tillegg til eventuelt salt og pepper er krydder som timian, chili og tørket gressløk godt i fiskesuppe.

 

Kjøttdeiggryte med makaroni

Kok makaroni. Mens den koker steker du kjøttdeig og løk i en stekegryte. Tilsett den kokte makaronien, en boks tomatpuré, en boks mais, kanskje en boks sopp eller bønner hvis du har (tøm væsken av maisen og soppen/bønnene før du har det oppi gryta), og til slutt én–to dl matfløte (prøv deg frem til du får den rette konsistensen). Krydre med salt og pepper og eventuelt annet ønskelig krydder, og la alt putre tre minutter i gryta.

 

Mengde per person

  • Kjøtt, fisk og kylling: Ca 150-200 gram
  • Kokte poteter, pasta, ris: Ca 150-200 gram
  • Grønnsaker, rå eller kokte: Ca 150-200 gram
  • Suppe: Ca 4 dl (halvparten hvis suppen bare skal være forrett)
  • Saus: Ca 1 dl

 

 

 

 (Kilder: godfisk.no, matprat.no, minmiddag.no)

Merete Holger Storli 06. jul 2016