Grøt kan være frokost, lunsj, middag - eller et lite mellommåltid. Tips og oppskrifter på  havregrøt, semulegrøt, risgrøt, rømmegrøt. Tilbehør til grøt.
Lett å lage

Gøy med grøt

Grøt kan være frokost, lunsj, middag eller et lite mellommåltid. Her er tips til typer og tilbehør.

Grøt kan være sunn og god eller bare deilig. Grøt er dessuten rimelig mat, som er smart å ty til når budsjettet er stramt.

Hvorfor ikke prøve en helt ny grøt, piffe opp en klassiker eller bytte ut sukker og kanel med noe annet?

 

Grøt kan være frokost, lunsj, middag - eller et lite mellommåltid. Tips og oppskrifter på  havregrøt, semulegrøt, risgrøt, rømmegrøt. Tilbehør til grøt.

 

Grøt som kos

Å spise risgrøt til tidlig middag hver lørdag var vanlig i mange år, og en fin lørdagskos å glede seg til. Denne grøten, med sukker, kanel og smørøye, er billig kos, og fortsatt tradisjon hos mange, ikke minst til jul.

 

Andre deilige kosegrøter å variere med er semulegrøt, fløyelsgrøt og rømmegrøt. 

 

Spiser man kosegrøt på dagen, blir man gjerne sulten igjen senere, så kombiner gjerne med et koselig kveldsmåltid med andre ingredienser. 

 

 

Til frokost

Havregrøt er en annen populær grøtvariant, som er godt til frokost eller kveldsmat. I utgangspunktet trenger du bare tre ingredienser: Havregryn, vann og litt salt. Kok opp, og den er ferdig!

 

Syns du den blir kjedelig i seg selv? Lager du den med melk i stedet for vann, blir smaken bedre.

 

Grøt kan være frokost, lunsj, middag - eller et lite mellommåltid. Tips og oppskrifter på  havregrøt, semulegrøt, risgrøt, rømmegrøt. Tilbehør til grøt.

 

Tilbehør som passer

 

Uansett hvilken grøt du velger, er det bare å prøve seg frem med ulikt tilbehør:

  • Vil du ha grøten søt, kan du velge mellom sukker eller søtstoff løst opp i selve grøten.
  • Vaniljepulver gir en søt og god smak i grøten. 
  • Frukt og bær som eple, banan, bringebær, blåbær og bjørnebær
  • Nøtter og frø passer  godt, og gir mer å tygge på. Bruk rå eller ristede nøtter, gjerne blandet med honning. 
  • Fruktsauser som appelsin-, bringebær- eller kirsebærsaus
  • Rosiner eller tørket frukt, for eksempel aprikos
  • Salt tilbehør som skinke, bacon eller salami. 
  • Og sist, men ikke minst: sukker, kanel og smørøye

 

Grøt kan være frokost, lunsj, middag - eller et lite mellommåltid. Tips og oppskrifter på  havregrøt, semulegrøt, risgrøt, rømmegrøt. Tilbehør til grøt.

 

Slik lager du grøt

Det er enkelt å lage grøt, men husk at alt som inneholder melk lett kan brenne seg. 

 

Havregrøt er veldig lett å lage, og med lettkokte gryn tar det ikke mange minuttene: Kok opp 6 dl vann eller melk og 3 dl lettkokte havregryn. La det koke et par minutter, til grøten er så tykk som du vil ha den. Rør inn 1/2 ts salt. 

 

Ferdige grøtblandinger, som er tilsatt for eksempel eple og kanel, er enda enklere. Noen kan bare røres ut i kokt vann, og kan være greie til lunsj eller som mellommåltid. Fiks ferdige kalde grøter i porsjonspakker er også god mat å spise på farten.

 

 

Risgrøt tar lengst tid å lage, hvis du ikke velger en snarkokt eller ferdig variant: Kok opp 2 dl grøtris med 4 dl vann og 1 ts salt, og rør til vannet er kokt inn. Tilsett 1 liter melk, og rør kontinuerlig til den den har kokt opp. Etterpå koker grøten på svært lav varme, men bør røres i med jevne mellomrom, i . Risgrøten blir best om du velger en type som det tar rundt en time å lage, men du kan også velge varianter med kortere koketid. 

 

Semulegrøt er raskt å lage: Kok opp 1 liter helmelk, rør i 1,25 dl semulegryn, la koke i 10-15 minutter. Rør inn 2 ss smør og 2 ss sukker. 

 

 

Fløyelsgrøt lager du ved å piske sammen 1 liter melk og 2 dl mel; rør grundig for å unngå klumper. Varm opp mens du rører og kok på middels varme i ca. 5 minutter. Til slutt rører du inn 50 gram smør og 1/2 ts salt.

 

Rømmegrøt fra bunnen finner du en oppskrift på her, men du får kjøpt både hel- og halvferdig rømmegrøt på butikken  som smaker kjempegodt.

Anne Wennberg 02. sep 2016