Dette er matpakketipsene som begeistrer. Med disse matpakketipsene sparer du både penger og miljøet.
Lett å lage

Matpakketips med middagsrester

Følg disse matpakketipsene - og bruk middagsrestene til lunsj: Ikke bare sparer du penger, du slipper også å kaste mat.

Hva tenker du når du hører ordet matpakke? To brødskiver, en med ost og en med skinke, pakket sammen i matpapir?

 

Det blir jo ikke så mye å glede seg til i lunsjpausen, dag etter dag. Hvorfor ikke fylle en matboks med middagsrester i stedet? De aller fleste middagsretter kan være like gode kalde dagen derpå. Enkelt å gjøre i stand er det også.

 

 

Det viktigste matpakketipset

Det er én regel som er spesielt viktig når du skal å spise middagsrester til lunsj dagen derpå: Middagsmaten må avkjøles og holdes kald til den skal spises. Ifølge Mattilsynet er det viktig å kjøle ned maten raskt, fordi det hindrer bakterievekst.

 

Med andre ord: Hvis gryta har stått på kjøkkenbenken over natta, glem det.

 

Rask nedkjøling betyr likevel ikke at du skal sette maten rett fra komfyren og inn i kjøleskapet. La den avkjøle seg en stund først, selv om den ikke behøver å være helt kald når du flytter den over.

 

Dette er matpakketipsene som begeistrer. Med disse matpakketipsene sparer du både penger og miljøet.

Grunnen til at det ikke er bra å sette varm mat direkte inn i kjøleskapet, er at den vil få kjøleskaptemperaturen til å stige, noe som igjen kan føre til kondens og dermed bakterievekst i skapet.

 

Det som er spesielt viktig å kjøle ned raskt, er faktisk ris! Mattilsynet advarer mot å spise kokt ris som er blitt stående i romtemperatur. I risen kan det nemlig utvikles spesielt giftige bakterier.

 

Derfor: Sett risrester raskt i kjøleskap – eller kast dem. 

 

Hjemmelagede kjøleelementer

For at maten skal holde seg kald fra du setter den i kjøleskapet til du skal spise den, er det lurt å bruke et kjøleelement eller to. Du får kjøpt elementer i mange størrelser, men hvorfor ikke lage det selv? Her er to tips til enkle, hjemmelagede kjøleelementer som kan legges sammen med matboksen:

 

  1. Bruk en kjøkkensvamp eller to, klem dem sammen og fukt dem i vann. Legg dem så i fryseposer i fryseren.

  2. Du kan også slå to fluer i en smekk ved å fylle en vannflaske halvt opp med vann og legge i fryseren. Dagen etter fyller du resten av flasken opp med vann. Plutselig har du både kaldt og friskt drikkevann utover dagen og et perfekt kjøleelement til matboksen. Putt gjerne en pose rundt den for å holde den tørr.

 

De fleste middager kan bli til deilig lunsj

Kjøttboller, karbonader, fiskekaker, pølser, kylling, stek, taco, pannekaker, poteter, ris, pasta, grønnsaker – det aller meste av middagsmat kan brukes til lunsj. Her er noen eksempler:

 

 

  1. Bland pasta med kjøtt/kylling/fisk i biter, grønnsaksrester eller salat, krydder (paprika, litt oregano eller annet) og litt olivenolje eller pesto. Sammen blir det til en deilig salat i matboksen.

  2. Lag en smakfull wrap med biter av fisk eller strimler av kjøtt eller kylling, litt grønt av noe slag og litt pesto, kesam eller annet.

  3. Eller hva med en pølsesalat med potetbiter, bønner i tomatsaus, maiskorn og blomkålbuketter? Det er mye godt som kan brukes i en pølsesalat.

  4. Selvfølgelig kan du også kombinere middagsrestene med brød! Hva sier du for eksempel til en brødskive med et tynt lag mild sennep, noen skiver sylteagurk og en kald kjøttkake, hel eller skivet, på toppen?

 

Smoothie av rå rester

Har du rester av rå brokkoli, spinat, gulrøtter eller andre grønnsaker som ikke ble kokt til middag? Du kan bruke disse også til lunsj: Alt du trenger å gjøre er å blande grøntfôret med litt bær eller frukt, yoghurt eller juice, og vipps har du en supergod smoothie!

En smoothie med tynn konsistens (blandet med juice) kan du fryse ned i en plastflaske og ta med på jobben eller skolen. En tykkere smoothie (blandet med yoghurt e.l.) kan du ha i en termokopp. På denne måten holder smoothien seg kald en god stund, hvis du ikke skal spise veldig sen lunsj.

 

Kilder: matprat.no, dinside.no, helsenorge.no

 

Merete Holger Storli 14. nov 2017