Etter å ha prøvd disse ispinnene kommer du til å bli hekta. Slik lager du egne ispinner. Oppskrift på ispinner med frukt, bær, yoghurt og granola.
Lett å lage

Lag dine egne ispinner

Etter å ha prøvd disse ispinnene kommer du til å bli hekta.

Når det er sol og sommer er ispinnen nærmest et obligatorisk følge, både hos store og små. Ja, det finnes nok mange favoritter i isdisken, men har du forsøkt å lage dem selv? Det er faktisk enklere enn du tror. 

 

Matblogger Tjodunn Dyrnes står bak den populære bloggen smakenavoslo.no. Her deler hun daglig originale og inspirerende oppskrifter, blant annet på ispinner.  

– Jeg elsker ispinner og spiser faktisk ispinner hver eneste dag. Det går både i sunne varianter, og mer syndige ispinner som erstatter kaker. Cocktails på pinne er også en sikker vinner på fest, da blir det alltid topp stemning, sier hun.

 

Ispinner skal både være morsomt å lage og å spise

Tjodunn Dyrnes , Matblogger

 

Dyrnes vet hva som skal til for å lykkes med godbitene på pinne.

 

– Det er lurt å tenke at du skal gjøre det enkelt – du trenger ikke så mange ingredienser. Ispinner skal både være morsomt å lage og å spise. Ta for eksempel en yoghurt du liker og bland med frukt og bær, og frys. Eller miks en smoothie – eventuelt kjøp en – og fyll i isformene. Begge deler blir deilig is, og enklere blir det ikke, sier Dyrnes.

 

 

Etter å ha prøvd disse ispinnene kommer du til å bli hekta. Slik lager du egne ispinner. Oppskrift på ispinner med frukt, bær, yoghurt og granola.

 

Tenk ut av boksen

Det som er så gøy med ispinner er at det meste kan fryses. Fyll for eksempel formene opp med Cola. Vips – nydelig colais!

 

– Lag ispinner med ting du allerede liker. Prøv for eksempel å lage iskaffe-pinner. Frys ned kaffen slik du pleier å drikke den, eller tilsett vaniljeyoghurt for en mer smooth konsistens. Kanskje du kan tilsette en Skyr med kaffesmak?

 

Søk rundt på nettet og finn inspirasjon fra bloggere, Pinterest, Instagram eller Stellar. Se hva andre har forsøkt, men stol også på din egen magefølelse. Hvis du mistenker at noe smaker godt sammen, har du mest sannsynlig helt rett.

 

Etter å ha prøvd disse ispinnene kommer du til å bli hekta. Slik lager du egne ispinner. Oppskrift på ispinner med frukt, bær, yoghurt og granola.

 

Sunn variant

Husk at du også kan lage sunnere ispinner.

 

– For enklere is som kan spises hver dag med god samvittighet har jeg laget granola-ispinner. Dette er den perfekte frokosten på en varm sommerdag eller når du bare vil kose deg med noe sunt. Dette er rene slankeisen, faktisk. Jeg regnet ut av hver ispinne inneholder cirka 85 kalorier. Isen kan du ta med og spise på farta, på bussen eller på vei til stranda, anbefaler hun.

 

Oppskriften finner du lenger ned i artikkelen.

 

 

Suksess på 1-2-3

Sitter du fortsatt og tenker at dette virker vanskelig? Fortvil ikke. Her er Tjodunns tre beste tips for å lykkes med ispinnene:

 

1. Når du fryser ispinnene dine forsvinner litt av sødmen, så det er lurt å lage isene litt søtere enn du tror de skal være. Når du har laget ispinner et par ganger kjenner du fort hvor søte du liker å ha dem.

 

2. En skvis av lime vil være med på å pigge opp smaken på ispinnene dine, og det samme kan en liten klype salt gjøre. Det er deilig både til fruktbaserte ispinner, men også i meieribaserte.

 

3. Bruker du sirup eller flytende honning i isene dine blir konsistensen litt mykere enn om du bruker sukker.

 

 

Prøv Tjodunns granola-is

 

Du trenger:

  • 10 g granola (1 ss) – bruk din favoritt
  • 80 ml Biola eller drikkeyoghurt etter smak
  • Bringebær
  • Blåbær
  • Bananstjerne og/eller kiwistjerne (stjerner bare fordi det ser kult ut, vanlige skiver funker like bra)

Det smaker ekstra godt om du har en liten skvis av agavesirup på granolaen.

 

Slik gjør du:

Legg cirka en halv spiseskje granola i bunnen av isformene. Fyll opp med yoghurt eller biola. Putt oppi frukt og bær – forsøk å presse frukten ut mot kanten – da blir de finest når de har frosset.

Dryss en halv spiseskje granola på toppen av isen og sett pinnen i. Putt i fryseren og la stå i minst åtte timer.

 

 

Lag din egen cola-is

Er du en Cola-elsker og vil ha en mer utskeiende variant, bør du prøve denne!

Du trenger Cola og en halv lime (valgfritt). Rist brusen og la mesteparten av kullsyren gå ut av brusen. Bland i limesaft hvis du vil ha en ekstra frisk smak. Fordel brusen i isformene og sett i fryseren. La stå i minst åtte timer. 

Redaksjonen 06. jul 2016