Langpanne er genialt til middagen. Her er 4 enkle middagsforslag som får deg til å innse at langpannen er gull verdt på travle dager.

4 hverdagsmiddager du kan lage i langpanne

Langpannen kan brukes til mer enn pizza. Her er 4 middager du kanskje ikke har tenkt på at du kan bruke langpannen til.

Ethvert hjem har minst én langpanne. Den bruker vi ofte til kakebaking, men har du tenkt på at du også kan bruke den til de aller fleste middager?

Det fine med langpannen er at den har plass til mye. Så om du er flink til å planlegge, er den perfekt for middager som kan vare i flere dager.

Her er forslag til 4 middagsretter som er enkle å lage og som egner seg godt som restemat. Og best av alt: Dersom du ikke ønsker samme maten to dager på rad, holder disse rettene seg godt både i kjøleskapet og i fryseren.

Kylling med bakte grønnsaker

Kylling er sunt, godt, enkelt å tilberede, samtidig som det passer til nesten alt. Denne ovnsbakte kyllingretten er så enkel at du bør ha den ofte – og er så god at du ha den ofte. Med bakte grønnsaker får du litt søtere smak og en sunn middag for hele familien.

 

Det tar litt tid, men ikke mye arbeidstid. Og lager du nok, har du jo middagen nesten klar når du kommer hjem i morgen.

 

Slik gjør du det:

1)    Forvarm ovnen til 200 grader. Du gjør deg selv en god tjeneste om du marinerer eller krydrer kyllingen godt.

 

2)    Lag din egen blanding med dine favorittgrønnsaker, for eksempel gulrot, brokkoli, løk og store terninger av søtpotet. Eller om du vil gjøre det enda enklere, bruk en stor pose frosne grønnsaker.

 

3)    Legg blandingen i langpannen sammen med mange kyllingfileter. Tilsett krydder og litt olje. Sett formen midt i ovnen, så er det bare å vente på middagen.

 

Steketiden varierer ut fra størrelsen på kyllingfiletene og grønnsaksbitene, men et godt utgangspunkt er 30 minutter. Dersom du bruker steketermometer, kan du ta ut kyllingfileten etter at kjøttets kjernetemperatur har nådd 70 grader. 

 

Spiser dere ikke opp alt, er dette også super restemat. Vent til maten er avkjølt, legg den i en form med aluminiumsfolie over, og sett den i kjøleskapet over natten. Når den skal varmes opp, trenger retten kun 10-15 minutter på 200 grader. Dropp da aluminiumsfolien hvis du vil ha grønnsaker med litt sprø og karamellisert smak.

 

Pizzabrød

Langpanne er genialt til middagen. Her er 4 enkle middagsforslag som får deg til å innse at langpannen er gull verdt på travle dager.

 
Et enklere alternativ til frossenpizza er å lage pizzabrød. Med tørt brød i brødboksen kan du lage gull av gråstein, samtidig som du unngår å kaste mat. Denne pizzaen er en herlig restemiddag i seg selv.

 

Dette er enkelt:

Forvarm ovnen til 220 grader. Bland pizzasaus med hvitløk, og smør utover brødskivene. Legg på revet ost og gjerne chorizo, salami eller skinke. Her kan du variere i det uendelige, akkurat som med vanlig pizza. Stek i ovnen i mellom 5-10 minutter, til brødet er sprøtt og osten gyllen. Ferdig!

 

 

Pytt i langpanne med bakte egg

Langpannevarianten av pytt i panne er rask, god og krever utrolig lite arbeid. Og kanskje det aller beste: Har du spist poteter og grønnsaker i dag, kan du lage pytt i langpanne av restene i morgen.

 

Supert som en kjapp middag, men også som kveldsmat eller til frokost. Med egg på toppen, blir maten mer mettende. Dette kan bli en joker i hverdagen.

 

Slik gjør du:

1) Forvarm ovnen til 200 grader. Strø pytt i panne eller lignende rester fra dagen før over en langpanne. Husk bakepapir under for mindre oppvask. Krydre gjerne med salt, pepper og det du ønsker.

2) Stek i ovnen i omtrent 15 minutter. Lag ringer i grønnsaksblandingen, og hell forsiktig et rått egg i midten av hver enkel ring.


3) Vent omtrent 10 minutter, eller til eggene er slik du liker dem, og ta langpannen ut av ovnen.

 

Tips: Legg inn små biter av bacon, gjerne terninger. Da blir det ekstra godt! Putt gjerne også i noen pølse- eller kjøttrester du måtte ha liggende så blir du kvitt det i samme slengen.

 

Tortellonigrateng

De aller fleste liker gratenger. Ost er jo så godt, og pasta i ulike varianter er alltid populært. Hvorfor ikke prøve med tortelloni? Dette er altså små, lukkede pastaposer med fyll som vanligvis kokes alene eller med pastasaus, men også supert i en grateng. Og skulle du ha kokt for mye penne, spagetti eller fusilli tidligere i uka – hiv det i!

  

Så enkelt gjør du det:

1)    Forvarm ovnen til 200 grader.

 

2)    Kok to pakker tortelloni i en kjele som anvist på pakken. Fersk tortelloni trenger kun to-tre minutter koketid.

 

3)    Når pastaen er ferdigkokt, tømmer du kjelen for vann og tilsetter pastasaus (eller hermetiske tomater) og krydder. Gi blandingen en rask oppkok, før du fordeler alt utover langpannen. Ha gjerne i små biter med mozzarella, før du drysser over et lag med revet ost.

 

4)    Putt deretter formen i ovnen. Stek gratengen i omtrent 15 minutter, til osten får en gyllen farge.

 

Tips: Riccota- og spinatfylt tortelloni gjør dette til et vegetarmåltid. Perfekt om du vil kutte ned på kjøttforbruket eller ikke spiser kjøtt. 

Brokkoligrateng er god og enkel middag og en fin måte å få i barna sunn brokkoli. Oppskrift på kjapp brokkoligrateng med makaroni og pølse.
BROKKOLIGRATENG MED MAKARONI

Brokkoligrateng er god og enkel middag og en fin måte å få i barna sunn brokkoli. Prøv denne oppskriften!

Tomas Torbjørnsen 31. jan 2018