Stekt ris – restematens hemmelige våpen

Stekt ris er ikke bare en fin måte å bruke opp gårsdagens rester på, det er også supergodt og fort gjort å lage.

I tillegg til at denne populære gatemat-retten fra Asia er knallgod, er den også proppfull av næringsstoffer du trenger!

 

Kan du koke ris? Du må i alle fall ikke røre i den! Gode tips som sørger for at du alltid får perfekt resultat når du skal koke ris.
Slik lager du perfekt ris

Med mindre du lager risotto eller grøt, skal du la risen være i fred. Ellers ødelegger du for den. Les hvorfor!

Bruk det du liker

Det er kun fantasien som setter grenser for hvordan du kan komponere denne retten. Eksperimenter med grønnsaker og egg, eller forskjellige typer kjøtt. Du kan også smake til med ulike oljer og sauser ut ifra hvor avanserte smaker du ønsker. Denne retten blir så god som du vil at den skal bli, og det er akkurat det som er så spennende.

 

5 steg til nydelig stekt ris

Før du setter i gang, er det viktig å gjøre noen enkle forberedelser.

Dersom du skal bruke ris fra middagen i går, er det viktig at risen har blitt oppbevart i kjøleskapet. Da forhindrer du at bakteriesporene som overlever kokingen får boltre seg på din bekostning, og øke sjansene for matforgiftning. La risen først få tørke og gi fra seg varmen før du setter den i kjøleskapet, men ikke vent lenger enn 5-6 timer. Følger du dette rådet får du tørr og ufarlig ris til dagen etterpå!

Om du ikke har ris fra dagen før, må du koke litt nå. Det er også lurt å kutte opp løk og hvitløk på forhånd. Det samme gjelder kjøttet eller sjømaten, om du vil lage en variant som krever det.

 

Har du gjort dette, er du egentlig bare 5 steg unna nydelig stekt ris:

 

1. Ta frem en wok- eller stekepanne, og surr løk og hvitløk i litt rapsolje eller sesamolje på middels til høy varme til det får en gyllenbrun farge. Om oppskriften inneholder kjøtt, putter du dette oppi etter du har stekt løken og hvitløken i to minutter. Kjøttet steker du til det nesten er gjennomstekt.

 

2. Deretter setter du ned varmen og putter i risen, som stekes til den er gyllen i fargen.

 

3. Bland så inn grønnsakene. Dette kan like gjerne være frosne grønnsaker. Til stekt ris kan du for eksempel bruke amerikansk blanding.

 

4. Når grønnsakene er rørt inn i risblandingen, lager du et hull i midten av panna og heller i to piskede egg og litt rapsolje eller sesamolje. Rør dette godt inn.

 

5. Avslutt med å smake til med soyasaus og pepper.

 

Nå er du klar til å prøve deg på mer avanserte varianter. Her kommer tre supergode vrier, basert på samme fremgangsmåte:

Stekt ris er ikke bare en fin måte å bruke opp gårsdagens rester på, det er også supergodt og enkelt å lage.

 

Stekt ris med kylling og soya

I denne oppskriften spriter vi opp blandingen med å tilsette litt chili sammen med løk og hvitløk. Kjøttet skal som tidligere beskrevet tilsettes kort tid etter at du har frest løken, hvitløken og chilien.

 

Du trenger:

 •      4 dl Ris

 •      400 gram kylling

 •      2 egg

 •      2 ss sesamolje eller rapsolje

 •      1 ts pepper

 •      1 gul løk

 •      2 fedd hvitløk

 •      1 chili (ta ut frøene om du ikke liker det for sterkt)

 •      1 pose amerikansk blanding

 •      2 ss soyasaus 

 

Stekt ris med skinke og asiatisk fiskesaus

Til denne varianten er kyllingen og soyasausen byttet ut med henholdsvis bogskinke og asiatisk fiskesaus. Fiskesausen vil tilføre en meget spennende smak til retten, og bogskinken er et nydelig alternativ om du ikke liker kylling, eller budsjettet er litt strammere.

 

Du trenger:

 

 •      4 dl ris

 •      400 gram bogskinke

 •      2 egg

 •      2 ss sesamolje eller rapsolje

 •      1 ts pepper

 •      1 gul løk

 •      2 fedd hvitløk

 •      1 pose wokblanding

 •      2 ss fiskesaus

 

 

Kilder: Forskning.no 

Eirik Bonesmo Grimsmo 30. nov 2017