Samkoking er den ultimate metoden for matlaging i tidsklemma. Med samkoking som metode er det både tid og oppvask å spare!
Lett å lage

Med samkoking sparer du tid og oppvask

Bugner kjøkkenbenken av brukte gryter og stekepanner? Løsningen heter samkoking.

Det mye man kan gjøre for å spare tid på kjøkkenet. Denne metoden heter samkoking, og passer perfekt for alle med et snev av tidsklemme i hverdagen.

Her er triksene du trenger for enklere, kjappere matlaging:

 

1. Kok egg sammen med makaroni

Standard makaroni har en koketid på 7-8 minutter. Om du vil være sikker på at eggene blir hardkokte, legg dem i kokende vann et par minutter før du har i makaronien. Tilsett gjerne litt salt i vannet etter smak. Mange liker både makaroni og egg i tomatsuppen, og her har du spart en gryte med oppvask. 

 

 

2. Damp brokkolien sammen med risen

Den sunne, grønne brokkolien trenger bare rundt fem minutter damping før den er klar. Den lure legger brokkoli på på toppen av risen mot slutten av koketiden. Der kan den ligge og dampe til alt er klart. Hvor lenge risen skal kokes avhenger av ristype, bare følg oppskriften på pakken. Her har du en gryte spart!

 

 

3. Kok potetene sammen med gulrøttene

Poteter og gulrøtter kan fint kokes sammen, men poteter trenger lenger tid. Vent derfor til de er halvkokte før du har gulrøttene i grytevannet. Du kan også dampe dem sammen på rist som du setter i bunnen av en kjele, i en bambuskurv eller en dampkoker. Brokkoli og blomkål trives også godt sammen, og begge trenger kun få minutter dampetid. Stikk litt i dem med en kniv, og ta dem av varmen når de fremdeles har sprett i seg.

 

 

4. Damp fisken sammen med grønnsakene

Damping er en av de sunneste måtene å tilberede mat på. Det gir også lite oppvask, og i den sammenheng er bambuskurv en smart ting å ha. De koster ofte gjerne kun et par hundrelapper, og er geniale fordi de har flere etasjer. Her kan du dampe fisk og grønnsaker sammen i hver sin etasje (fenikkel og gulrøtter er f.eks. kjempegodt til laks)  – og for ekstra god smak kan du gjerne ha litt smør oppå grønnsakene før du damper.

Dersom du ikke har bambuskurv, kan du fint bruke en rist og dandere både fisk og grønnsaker i risten.

 

5. Kok pølser og spagetti sammen

En kjær kombinasjon som går ned i de fleste barnemager. Spar tid, gryter og kok begge deler sammen. Ha først i spagettien og la koke til den nærmer seg klar, før du skur ned varmen og har i pølsene. Disse skal helst trekke i noen minutter. Du kan også leke litt ved å stikke spagetti inn i pølsebiter og koke disse sammen. Da får du festlige ‹‹pølsehoder›› med spagettihår. Enda en gryte spart!

 

 

6. Kok surkålen og potetene sammen

Det fine med surkålen er at den kommer innpakket. Legg hele pakken i potetvannet, der den skal ligge i kokende vann i rundt ti minutter slik at den er garantert gjennomvarm. Ved å ha gulrøtter i samme vannet, har du fikset tilbehøret du behøver til svinesteken eller kotelettene på én gang. To gryter spart!

 

7. Fiskepinner og poteter kan fint stekes i samme panne

Skjær poteter i tynne, tynne skiver eller i små firkanter. Ha en god klatt smør eller nøytral olje i en stor stekepanne og stek på middels varme. La potetene oppta halve plassen. Når potetene er i gang, legger du fiskepinner på resten av stekepanna og steker dem til de er gylne på begge sider. Du kan også ha noen gulrøtter i panna, skåret i tynne staver. Når alt er klart, dryss gjerne over litt salt, pepper og urter. En kjapp, god middag – og to gryter spart!

 

Tina Aasen 25. apr 2017