Fullkornspasta – litt sunnere, litt bedre for deg

Alle monner drar, og det å velge fullkornspasta og andre grove produkter gjør at du får i deg sunne fibre som er viktige for helsen, og som metter litt mer.

Vi får ofte for lite fiber og fullkorn i kosten. Selv om vi velger grovt brød er det kanskje ikke grovt nok, og vi spiser pizza og tacolomper med fint mel. Det kan bli litt vel mye hvitt mel i løpet av en uke.


For å få i oss flere fullkornsprodukter kan det være lurt å velge fullkornspasta – spesielt hvis du spiser pasta flere ganger i uka. Fiberinnholdet i vanlig, hvit pasta er på rundt 3 prosent, mens fullkornspasta ligger på rundt 7.


Både spagetti og ulike varianter av skruer og rør finnes i grove varianter. Men selv om den er merket «fullkornspasta» kan mengden fullkorn variere, gjerne mellom 50 og 100 prosent. Innholdet av fiber, karbohydrater, proteiner og mettet fett er likevel omtrent det samme.

dd-spaghetti.png


Godt for magen

Fiber er bra for fordøyelsen og tarmfloraen og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt. Det er viktig med tanke på overvekt, diabetes type-2, hjerte- og karsykdommer og kreft i tykk- og endetarmen.


Fullkornspasta inneholder dessuten mer B-vitaminer, jern og magnesium enn det den vanlige fine pastaen gjør.


Grov pasta smaker litt mer, den er kanskje litt fastere i konsistensen og metter faktisk mer enn fin pasta. Det gjør at du naturlig spiser litt mindre av den, og det kan jo være en klar fordel.


Pasta er alltid greit å ha i skapet. Har du pasta kan du trylle fram en kjapp og god hverdagsrett på kort tid. Og det beste er at på Coop Prix får du Dobbel-Deal på Änglamark fullkornspasta 500 g – altså ekstra lav pris når du kjøper to.


Hver gang du kjøper et Änglamark-produkt bidrar du dessuten til Coops aksjon «Vi heier på alle» som dekker treningsavgiften til barn som ellers ikke ville fått delta i idrett.

 

dd-tagliatelle.png


Unngå bakterier

Fullkornspasta fra Änglamark koker på bare 10-13 minutter avhengig av typen. Vil du ha med pasta i matboksen eller bruke den i salat eller suppe til middag kan du spare tid ved å koke pastaen ferdig dagen i forveien.


Men kanskje har du hørt at kokt pasta og ris som står over natten kan utvikle bakterier som du kan bli syk av? Det er riktig, men det er bare hvis maten blir stående på kjøkkenbenken i mer enn 4-6 timer. Avkjøl i stedet pastaen raskt ved å sette kjelen i kaldt vann i kjøkkenvasken før du setter pastaen i kjøleskapet.


Ikke sett varm mat rett i kjøleskapet. Det gjør at temperaturen i kjøleskapet stiger og det dannes kondens som gir grobunn for bakterier. Men når det er sagt så er det altså helt innafor å ha med seg kald pasta til lunsj eller å koke ferdig pastaen på forhånd.


Du bruker fullkornspasta akkurat på samme måte som du bruker annen pasta. Og med masse deilig favorittsaus kommer du ikke til å savne den hvite pastaen et sekund.

 

dd-fettucine.png

 

Kilder:

Brødogkorn.no
https://brodogkorn.no/fakta/nordmenn-spiser-for-lite-fiber-og-fullkorn/

Forskning.no
https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Helsenorge.no
https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/spis-grove-kornprodukter

LHL.no
https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/kostfiber-bra-for-mer-enn-magen/

Matportalen.no
https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/kostfiber

Redaksjonen 12. sep 2018

Har du lest disse?