Grønn lunsj

Samme hva du spiser til lunsj så er det godt med friske grønnsaker, frukt eller bær som en liten belønning til slutt.

Ofte kan det være vanskelig å få i seg nok frukt og grønt i løpet av en dag. Men det viser seg faktisk at det er lettere hvis frukten og grønnsakene er skåret opp. 

 

Mange barn liker dessuten rå grønnsaker bedre enn kokte.

 

Grønnsaker med dipp:

 

Slik gjør du:

 

1. Ta det du liker av grønnsaker og skjær dem i strimler. For eksempel gulrøtter, agurk eller paprika. Del blomkål eller brokkoli i buketter. Knasende sprø sukkererter trenger ikke å deles opp.

 

2. Rør sammen noen skjeer lettrømme med dippulver eller med friske urter.

 

3. Ha grønnsakene i en pose eller i matboksen.

 

4. Fyll rømmedippen på et glass med tett lokk. Så er det bare å dyppe grønnsakene i dippen og knaske i vei.

 

 

 

Frukt og bær i matpakken:

 

 

Slik gjør du:

 

1. Skjær frukt i passende biter.

 

2. Press litt appelsinsaft over.

 

3. Riv over litt frisk ingefær eller dryss over kanel.

 

4. Pynt med litt frisk mynte.

 

Ha det på et tett glass med lokk eller i en tett matboks, og du har en supersunn fruktblanding.

 

 

 

Redaksjonen 12. sep 2018