sunn og god snacks: masse frukt og grønt på et fat

Ditt sunne snacksfat trenger en oppgradering, min venn

Step away from the blomkål and Holiday-dip. Her er 20 nye ideer til hva du kan legge på ditt (akkurat passe) sunne snacksfat!

De siste årene har det norske kostholdet blitt sunnere og sunnere. Forbruket av frukt og grønt har steget med 20 prosent de siste ti årene, og sukkerforbruket har gått ned, ifølge Helsedirektoratet. Samtidig drikker og spiser hver av oss i gjennomsnitt fortsatt 55 liter sukkerholdig brus og 14-15 kilo sjokolade- og sukkervarer.

Alt dette suget etter sjokolade og sukker har fått fenomenet sunn snacks til å bre om seg. Men har ikke egentlig sunn snacks stivnet i en ganske rar form, og ikke fornøyet seg siden 1999? For i hvor mange år har du vel ikke ligget i sofaen med en blomkålkvast og en skål Holiday-dip? :) 

For å løfte snacksfatet (og deg) inn i dette århundret, trenger du noen nye ideer til hva du kan legge på snacksfatet. Her får du derfor 20 nye ideer til (akkurat passe) sunn snacks som du kan legge på tallerkenen – alt fra forskjellige grønnsaker, frukter, dipper og nøtter – med forklaring på hvorfor du bør spise det. 

Med denne akkurat passe sunne snacksen er det ingen problem å holde seg unna potetgullposen eller sjokoladeplaten. Eller. Det blir i alle fall mye enklere. Slafs løs!

20 ideer til sunn snacks

Selleri med peanøttsmør

Dette virker kanskje som en litt rar kombinasjon, men selleri med peanøttsmør er en klassisk lavkarbo-snack. Ifølge Shape inneholder to selleristenger toppet med peanøttsmør kun åtte gram karbohydrater.

Smør peanøttsmøret på før servering, eller la folk gjøre det selv for et enda enklere alternativ.

Kålrabi

Av en eller annen grunn er ikke kålrabi mye brukt på snacksfatet, men kålrabi i staver burde ha fast plass. Det er utrolig godt! 

Kålrabi, også kjent som kålrot, er rik på vitamin C som styrker immunforsvaret. Kålroten inneholder også kostfiber, som er bra for fordøyelsen, skriver Frukt.no.

Tabbouleh

Tabbouleh er en frisk salat fra Midt-Østen som inneholder bulgur, mynte, tomater, vårløk og bladpersille. Ikke nok med at salaten smaker godt - den inneholder også fiber, vitaminer og mineraler - og lite mettet fett, skriver Livestrong. Her er det med andre ord bare å gønne på!

  > Speltlompechips med guaccis er fantastisk sunn snacks

Beter

Beter har blitt en trendy liten sak de siste årene, og både gule beter, hvite beter og de gøyale polkabetene har begynt å poppe opp i oppskrifter rundt omkring på Internett. 

Beter er prima å ha på snacksfatet fordi de er rike på kostfiber og B-vitaminet folat. Bare pass på å ikke gi beter til barn under seks måneder, da de inneholder mye nitrat, skriver Matmerk.

Guacamole

Guacamole er et sunt og godt valg av dip til sunn snacks. Hovedingrediensen i guacamole avokado, og en studie gjennomført av forskere ved Pennsylvania State University viser at moderate mengder avokado kan redusere risikoen for hjertesykdom, skriver KK.

I tillegg inneholder avokadoen mye folat og kalium, som er med på å redusere tretthet og normalt blodtrykk, ifølge Frukt.no.

Tørket frukt

Når frukt tørkes blir den komprimert i form av at mye av vannet forsvinner. Men næringsttoffene (med unntak av mye vitamin C) blir værende i frukten, skriver KK.

Vær likevel obs på at tørket frukt inneholder en del sukker, så dropp å spise hele posen med aprikoser. Hold deg til to-tre stykker i slengen.

  > Sunne havrekjeks med kun 3 ingredienser

Gulrot

Du kommer ikke unna med et snacksfat uten å ha med gulroten. Den søte og knasende grønnsaken er bra for både huden og synet, siden den inneholder betakaroten som blir til vitamin A, skriver Frukt.no.

Krutonger

Krutonger er kanskje ikke det sunneste som finnes, men det er i hvert fall bedre enn chips. I tillegg kan du enkelt lage sunnere krutonger ved å dele grovt brød i terninger, spre dem utover et bakebrett, helle litt olje over, og steke dem i ovnen til de er knasende sprø.

Ved å lage egne krutonger har du kontroll på både grovheten, og hvor mye olje og salt du tilsetter. Ifølge Helsenorge.no reduserer fullkorn og kostfiber blant annet risiko for type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer.  

   > Sunn bananis med sjokoladesmak av kun 4 ingredienser

Fylt jalapeño

Den lille kruttønna av en chilipepper er ikke bare god, men også rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter, skriver Livestrong. Jalapeñoene på dette snacksfatet er riktignok fylt med feta, så supersunne er de ikke. Men veldig, veldig gode, da. 

Tzatziki

Lag en frisk og lettere tzatziki ved å bruke vanlig naturell yoghurt istedenfor tykkere gresk eller tyrkisk yoghurt. En perfekt dipp til grønnsakene eller...

Fullkornspita

... til fullkornspita! Del det grove pitabrødet i trekanter, og legg dem noen minutter i en grillpanne uten olje. Hvis du ikke har grillpanne kan du bruke brødristeren. Da blir pita-trekantene sprø og knasende gode - nesten som tykke og saftige tortillachips.

Se på dette fatet, da. Beautiful. 

Reddik

Reddiken er ei litta kruttønne med en kraftig pepperaktig smak, og en nydelig kraftig farge. Reddik inneholder kostfiber og er også en kilde til vitamin-C, skriver KK.

  > Disse sprø avokado-friesene vil du ha i sofaen

Ovnsbakte kikerter

2016 er belgfruktens år, noe som ikke er rart med tanke på hvor næringsrike, billige og anvendelige de er. Disse ovnsbakte kikertene er superenkle å lage, i tillegg til at de inneholder jern, folat og magnesium. Yummy time!

Melon

Cantaloupemelonen har en frisk oransje farge på fruktkjøttet, og et ruglete skall med nettmønster. Den har en søt og god smak, som passer veldig bra til salt mat - som for eksempel de grove krutongene. 

Cantaloupemelonen inneholder vitamin A, som er bra for huden og synet, og vitamin C som er bra for immunforsvaret, skriver Frukt.no. Så her er det bare å slafse løs.

Nøtter

Nøtter inneholder gunstige fettsyrer, proteiner, vitaminer, mineraler og antioksidanter, skriver Klikk.no. Det er med andre ord nok av grunner til å slenge noen nøtter på snacksfatet. 

Mandler inneholder for eksempel kasium, som er bra for skjelettet. Mens hasselnøtter inneholder folat - og pistasjenøtter vitamin B6 og antioksidanter, ifølge BBC Good Food.

Marinert hvitløk

Hvitløk er ikke bare ille godt, det er også såkalt supermat med en rekke helsebringende egenskaper. Huffington Post skriver blant annet at hvitløk er bra for hjertet og immunsystemet, og i tillegg er en kilde til antioksidanter. Ja, takk!

Cherrytomater

Cherrytomater er så søte at de nesten smaker som godteri, men de er mye, mye sunnere. Tomater er rike på kostfiber, og inneholder også betakaroten og vitamin C, skriver Frukt.no.

  > Vår cherrytomater vant «Årets Grønnsak»

Oliven

Mmm.. Oliven er ikke bare godt på fransk baguettepizza, men som en snacks for seg selv også. Og ikke bare er det godt - det er faktisk sunt også. I en artikkel på Time.com kommer det fram at olivener inneholder sunt fett som er bra for hjertet og hjernen, og antioksidanter som er med på å motvirke dårlige kolesterol i arteriene.

Obs! Husk på at olivener er ganske salte.

Fetaost

Feta har et høyt saltnivå, men er såpass smakssterk at man ikke behøver mye for å bli mettet. Feta er forøvrig kalorifattig, skriver Livestrong.

Pasjonsfrukt

Denne skrukkete lille saken har en nydelig og eksotisk smak som du kommer til å elske (hvis du ikke gjør det allerede)! Pasjonsfrukt inneholder både vitamin E og C, og er rik på kostfiber. Så her er det bare å slurpe løs!

   > Dette lavkarbobrødet lager du av kun 3 ingredienser