Brødskiver kan være skikkelig kveldskos! Her er 3 digge brødskiver, en til feinschmeckeren, en til søtmonsen og en til hipsteren. Finn din favoritt!

3 spennende pålegg til kveldsmaten

Gjør noe ekstra ut av brødskiva! Vi har laget en som passer til feinschmeckeren, en til søtmonsen og en til den sunne. Men det er lov å elske alle!

– Jeg blir alltid sugen på noe digg om kvelden, enten det er salt eller søtt. For ikke å gå i sjokolade- eller chipsfella tyr jeg heller til ei brødskive. Det metter langt bedre og er mye sunnere, sier matblogger Anne Cathrine Gulbrandsen.

Her er det rett og slett snakk om en god vaksinering mot søtsuget som kommer snikende på kvelden.

– Om du legger litt mer på skiva enn den vanlige gulosten med rød paprika, så blir dette skikkelig fristende og en fin avslutning på dagen, lover Anne Cathrine.

💛 LES OGSÅ: 3 sunne snacks som barna vil elske! 💛

Bare sjekk denne videoen, så ser du hva vi mener! 

 

Blingsene lager du i en fei av helt vanlige råvarer og ingredienser, satt sammen på en ny og spennende måte.

– Dette er virkelig enkelt å lage. Plankekjøring, lover Anne Cathrine, som står bak bloggen ENEstående mat

👇 Du finner Anne Cathrines oppskrifter lenger ned i saken. 👇


SKREDDERSYDD: Vis meg brødskiva di, og vi sier deg hvem du er! 

START MED BRØDSKIVER OG SMØR

Felles for alle blingsene er naturligvis brødskivene.

Bruk gjerne brød som er et par dager gammelt, bre på litt smør og stek i cirka 5 minutter øverst i ovnen på 220 ˚C. Skivene kan også ristes i brødristeren.

– Dette er en ypperlig måte å få brukt opp gammelt brød. Har du helt ferskt brød, så er det bare å legge pålegget rett på, sier Anne Cathrine.

BLINGS TIL FEINSCHMECKEREN

Dette er brødskiva for den som er opptatt av kontraster i smak og konsistens, også i kveldsmaten. Her topper du med myk og kremet Snøfrisk, søte druer, salte og knasende pistasjnøtter, og ringler til slutt over flytende honning.

– Kombinasjonen av søtt og salt, mykt, frisk og sprøtt er sabla god! Her er det kun rene og sunne elementer, som sammen blir en fest for ganen, lover Anne Cathrine.

DU TRENGER:
Snøfrisk naturell, eller annen kremost naturell
Røde druer, delt i to
Salte pistasjnøtter, grovhakket
Flytende honning

SLIK GJØR DU: 
1. Smør et godt lag med kremost på skiva og topp med druer og pistasjnøtter.

2. Ringle til slutt over litt flytende honning.

LES OGSÅ: Lyst på toast? Prøv disse! 🍞

BLINGS TIL SØTMONSEN

Denne Elvis-inspirerte brødskiva (sandwich med peanøttsmør og banan var Elvis' favoritt) er for alle søtmonser som gjerne vil avslutte dagen med noe søtt uten å sende blodsukkeret rett i været.

– Her får du grovt og krønsjy peanøttsmør, myke og fyldige bananskiver og knasende kokosflak! Godt og søtt, helt fritt for raffinert sukker, smiler Anne Cathrine.

DU TRENGER: 
Grovt peanøttsmør
Banan, i skiver
Usukrede kokosflak

SLIK GJØR DU: 
1. Smør et godt lag med peanøttsmør på brødskiva og dekk med banan i skiver.

2. Rist kokosflak raskt i en tørr stekepanne og dryss over brødskiva. 

BLINGS TIL DEN SUNNE 

 

Denne brødskiva har en slags dekonstruert tunfiskrøre som topping – vi snakker kveldsmat for den sunne. 

– Den dekonstruert tunfiskrøra trenger mye mindre majones ettersom ingrediensene legges lagvis i stedet for å røres sammen. Alt det andre på skiva, tunfisk, gulrot og løk er jo magert, dermed blir den langt sunnere, forteller matbloggeren.

LES OGSÅ: Tunfisk på boks kan bli en lekker middag 🐟

DU TRENGER: 
Majones
Tunfisk i vann
Revet gulrot
Rødløk, i tynne ringer
Karripulver

SLIK GJØR DU: 
1. Smør et tynt lag med majones på skiva. Legg på tunfisk, et nytt, tynt lag med majones, revet gulrot og løkringer.
2. Avslutt med et godt dryss karripulver.