Avokadohummus kan få deg til å kaste smøret

Det er de små endringene som til sammen gir deg en sunnere livsstil. Bytter du ut smør med avokadohummus, gjør du kroppen din en stor tjeneste.

For mange er smør unnværlig på brødskiva. Men så snart du har blitt kjent med avokadohummus, vil du nok vurdere å kaste hele smørbegeret. 

Avokadohummus funker nemlig ypperlig som en erstatning for smør, og er – i motsetning til smør – ordentlig sunt.

Hummusen inneholder kun ingredienser som er bra for deg: Kikerter, avokado, hvitløk, olivenolje, limesaft og spisskummen. Hver eneste av ingrediensene, er råvarer som kostholdsekspertene vil råde deg til å spise mer av. 

Det er rett og slett «smør» som kroppen din har godt av! 


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Sunnhetsbombe

Avokadoen er supersunn og bra for deg av hele 12 grunner, ifølge Authority Nutrition. Først og fremst fordi den er næringsrik med store mengder vitaminer, fiber og flere mineraler, samt masse sunt flerumettet fett. Nettsiden hevder dessuten at å spise avokado senker kolesterolet, forebygger kreft og har en slankende effekt. Ikke rart den grønne saken er populær hos helsefolket!

Kikerter inneholder masse proteiner, i tillegg til fiber, vitaminer og mineraler. Dens egenskaper skal ha en positiv effekt på intet mindre enn diabetes, skjelletoppbygning, hjerte, blodtrykk, kreft, kolesterol, og er i tillegg betennelsesdempende, bra for fordøyelsen og slankende, skriver Medical News Today

Den samme siden skryter også uhemmet av olivenoljen med alle sine flerumettede fettsyrer. I tillegg til å forebygge hjerte- og karsykdommer hevder de blant annet at den også er super for å motvirke Alzheimers.

Authority Nutrition minner om at hvitløk, historisk sett, først og fremst er elsket for sine medisinske egenskaper. I denne artikkelen nevner de blant annet hvordan den styrker immunforsvaret, reduserer blodtrykket og forebygger Alzheimers og demens.

Med alle disse ingrediensene i en skål, blir det litt av en helsebringende cocktail. 

Enkel å lage

Avokadohummusen er ikke vanskelig å lage. Bare kjør sammen ingrediensene i en blender eller foodprosessor, juster konsistensen med litt mer olivenolje eller limesaft, og smak til med salt og pepper. Så er den i boks, og klar til å bres utover skiva.

Oppå der igjen er det mange variasjonsmuligheter. Her vil mange ulike toppinger smake fantastisk. Vi har smurt tre ulike skiver for å inspirere deg, så du slipper å gå lei frokosten.

Sjekk ut Maria Bondeson av Marias Salt og Søtt sin nydelig oppskrift på avokadohummus under:

1. Feta og cherrytomater


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Rist en skive, smør på et godt lag med avokadohummusen og topp med fetaost, som du smuldrer opp. Del til slutt noen cherrytomater i to, og dryss over litt salt og nykvernet pepper. Tomatene blir ekstra gode om de får litt ekstra salt. Friskt og deilig!

2. Speilegg og Sriracha/chilisaus

Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Rist en skive. Samtidig steker du et speilegg i en middels varm panne til eggehviten har stivnet, men plommen fortsatt er litt rennende. Eventuelt stek egget slik du liker det. Smør avokadohummus på skiva og legg speilegget på toppen. Avslutt med sriracha (chilisaus), flaksalt og nykvernet pepper. Pass på å salte eggeplommen mest, det er den som først og fremst trenger det. Spicy og mettende!

  > Lyst på snacks? Spis heller dette!

3. Spekeskinke og basilikum


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Rist en skive, smør på godt med avokadohummus og dander spekeskinke oppå. Dryss over noen basilikumblader. Spis og nyt! 

Avokadohummus

Dette trenger du:

1 boks kikerter (ca. 230 g avrent vekt), skyllet og avrent
2 middels store avokado, skåret i mindre biter
3 ss olivenolje
Saft fra 1 lime
1 hvitløksfedd, presset
½ ts malt spisskummen
Salt og pepper, etter smak 

Slik gjør du:

1. Ha alle ingrediensene i en blender eller foodprosessor, og kjør maskinen til blandingen er helt jevn.

2. Juster eventuelt konsistensen med litt mer olivenolje eller limejuice, og smak til med salt og pepper.

   >> Se alle oppskrifter på sunn snacks