Slik gjør du tacoen vegetarisk nesten uten å merke forskjellen

Med noen små enkle grep kan du gjøre tacoen vegetarisk, og spise taco hver dag om du vil.

Fårikål eller pinnekjøtt er i teorien ansett som Norges nasjonalrett. Men skal man dømme etter mengder som spises årlig, kommer nok taco-en tronende ut på toppen. Nordmenn kjøper nemlig over 14,4 millioner (!) enheter meksikanske skjell og lefser hvert år, ifølge Frukt.no. Og dét blir mange tacomiddager, det. 

Ta en vegetardag!

Selv om mange sikkert forbinder taco med fredagskvelden, kan man like gjerne kose seg med taco på hverdagene også. Særlig hvis man gjør den litt ekstra sunn ved å heller lage vegetartaco, og bytte ut kjøttdeigen med grønnsaker. 

Det er ikke så mye som skal til for at vegetartacoen blir helt prima: De aller fleste grønnsaker passer kjempebra med det klassiske tacokrydderet. Så det eneste du må gjøre er å steke de ønskede grønnsakene, og tilsette tacokrydder og vann.

Det øvrige tilbehøret, som ost, rømme, salatgrønnsaker og salsa, bruker du bare som vanlig.

Vi har samlet våre ultimate tacogrønnsaker, som funker så godt som erstatning for kjøttdeig at du ikke kommer til å merke at du spiser vegetartaco:

1. Sopp

Foto: Scanpix

Sopp er et perfekt alternativ til kjøttdeig i fredagstaco-en: I tillegg til at champignon er en svært rimelig grønnsak, har den en saftig og «kjøttaktig» konsistens. Bare pass på at du steker opp nok, siden sopp minker i volum når den blir varmebehandlet.

Det er forøvrig ikke uten grunn at grønnsaken heter «svamp» på svensk: Champignon trekker til seg masse smak – akkurat som en svamp. Som jo er perfekt når man vil ha ekstra mye kryddersmak i taco-en.

2. Bønner

For mange er nok bønner en del av taco-tilbehøret allerede – både røde og brune bønner er nemlig som skapt for taco med sin milde og kremete smak. Som en bonus inneholder bønner proteiner, som bidrar til å holde deg mett lenger. 

Det tar bare et par minutter å lage supergode tacobønner: Hell av laken som bønnene ligger i, sleng dem i en gryte med vann og tacokrydder, varm opp på svak varme, og la det hele tykne for en ekte tex-mex-følelse.

3. Søtpotet

Søtpoteten var en ganske ukjent grønnsak for bare et par år siden, men tok plutselig helt av i fjor. Da meldte blant annet Godt.no at salget av den oransje grønnsaken hadde tidoblet seg det siste året. 

Den søte poteten er enkel å tilberede til taco: Bare skyll den godt (skrell den hvis du vil), kutt den opp i små terninger, og stek bitene i panne i litt smør og olje. Når de nesten er møre, kan du tilsette tacokrydderet og vann, før du lar det småkoke koke seg ferdig. Kjempegodt! 

Hvis du savner en proteinkilde, kan du lage taco med både bønner og søtpotet. 

>> Se oppskriften på hjemmelaget taco med søtpotet og bønner på matbloggen Happy Food Stories

4. Linser

Linser er, som bønner, proteinrike og mettende, og som skapt for vegetar-taco. Lag taco-linsene på samme måte som bønnene, eller miks inn litt løk og sopp for variasjonens skyld. Billig, sunt, og kjempegodt.

5. Aubergine og squash

Foto: Scanpix

Både squash og aubergine er magert og inneholder vitaminene A, B og C, ifølge Opplysningskontoret for Frukt og Grønt. I tillegg inneholder aubergine små mengder kalsium og jern. Dette blir med andre ord en sunn tacofest.

Når du skal bruke aubergine og squash, er det viktig å huske på å få fjernet bitterhet og fukt fra grønnsakene. Det gjør du ved å dele opp grønnsakene i skiver eller kuber, drysse rikelig med salt over de rå grønnsakene, vente noen minutter til fuktigheten samler seg i små dråper, før du deretter skyller av alt saltet i rennende vann. Tørk grønnsakene godt, og stek i litt smør eller olje.

6. Egg

«Egg i taco?» sier du. «Ja,» svarer vi. Bare tenk på hvor god frokostretten «huevos rancheros» med eggerøre, salsa og rømme er. Egg har en såpass mild smak, at den fungerer som et super alternativ proteinkilde hvis du ikke har lyst på kjøttdeig. Prøv å variere mellom eggerøre og hardkokte egg i biter for å se hva du liker best. Vi lover at det er godt!