Den perfekte menyen for alle som aldri kan få nok mango

Har du et kjærlighetsforhold til mango som nesten grenser til det absurde? Denne menyen er laget spesielt for deg.

Mango er en av verdens mest spiste frukter, og kalles ofte «kongen av frukt». Den blir ofte brukt i asiatisk, indisk og meksikansk mat for å gi retten sødme og fremheve krydderet.

Til tross for en del kalorier (156 kalorier per stykk), kan mango utvilsomt kalles sunn. Helsefordelene ved å spise mango, er nemlig mange.

Mango kan i følge forskningen medvirke til å forebygge kreft og diabetes, og inneholder kraftige antioksidanter som styrker immunsystemet. Den forbedrer både hud og negler, og virker lindrende på fordøyelsessystemet. I tillegg til å gi energi, inneholder den en del kalium som er gunstig for blodtrykket og hjertehelsen.

Hvis du ser på mangoens fysiologiske og næringsmessige egenskaper under ett, ville mangoen ha vært en høytstående supermat, sier doktor Susanne Talcott til naturalnews.com.

Den eksotiske frukten har et enormt bruksområde, og passer både til salt og søtt. Den kan derfor brukes til frokost, lunsj, forrett, middag og dessert. Frukten er like god som tilbehør til kjøtt som fisk, og kan i tillegg brukes i iskrem, kaker, salsaer, salater, sauser og mye mer.

Nå som du vet hvorfor mangoen er så sunn, får du ideer fra flinke matbloggere til hvordan du kan spise mango til hvert eneste av dagens måltider.

1. Frokost: Chiapudding med mango og pasjonsfrukt

Denne chiapuddingen fra «Julies matblogg» er frisk, søt og syrlig, men ikke minst er den en svært næringsrik frokost. 

Chiapudding med mango og pasjonsfrukt. Foto: Julies matblogg

Chiafrø er et såkalt superfrø, og har et høyt innhold av essensielle fettsyrer, proteiner, antioksidanter, vitaminer og mineraler. I kombinasjon med næringsrik mango, er dette en sunn og litt annerledes frokost som er perfekt når du er litt lei av brødskiver og frokostblanding.

Chiapuddingen skal i likhet med overnight oats helst lages dagen i forveien, og stå i kjøleskapet over natten. Når du våkner, er frokosten klar.

>> Se oppskriften på chiapudding med mango og pasjonsfrukt på Julies matblogg.

2. Lunsj: Bulgursalat med jordbær, mango, fetaost og spekeskinke

Denne sunne og mettende salaten fra matbloggeren «Snikgjest» er en skikkelig frisk og sommerlig salat som er enkel å lage. 

Bulgursalat med jordbær og mango. Foto: Snikgjest

I følge matbloggeren, er dette en salat som er perfekt å ha med seg i matpakken til lunsj. Kok opp bulgur, hakk opp alle ingrediensene, og bland sammen før du legger i en plastboks med lokk. 

Hvis du ikke får tak i bulgur, kan du erstatte den med couscous eller quinoa.

>> Se oppskriften på bulgursalat med jordbær, mango, fetaost og spekeskinke hos Snikgjest. 

3. Forrett: Sashimi med mango og koriander

En av de beste smakskombinasjonene i matverden, er rå eller stekt laks i kombinasjon med mango. 

Sashimi med mango og koriander. Foto: Fru Timian

Matbloggeren «Fru Timian» er en av de som er stor fan av smakskombinasjonen, og en av de store favorittene er sashimi av laks med mango og koriander. I tillegg til å være fantastisk velsmakende, er dette en svært enkel forrett som er rask å lage. 

– Dette er fantastisk vakker og eventyrlig god mat på samme tid. Når den i tillegg føles både rensende og godgjørende for hele kroppen, sier det seg selv at dette er skikkelig poppismat, skriver hun på matbloggen.

>> Se oppskriften på sashimi med mango og koriander hos Fru Timian

4. Middag: Wok med sprøstekte biffstrimler og sursøt mangosaus

En dag våknet matbloggeren «ENEstående Mat» opp med en uforklarlig trang til å spise sursøt saus. Siden hun manglet ingrediensene som hun vanligvis lager sursøt saus av, ble resultatet en sursøt mangosaus – som hun nå er hektet på.

Wok med sprøstekte biffstrimler og sursøt mangosaus. Foto: ENEstående Mat

Den sursøte mangosausen serverer hun sammen med en fantastisk wok av sprøstekt entrecôte som er panert i brødrasp og sesamfrø, samt eggenudler og sprøe grønnsaker. 

– Jeg ble så fornøyd med sausen at jeg senere har laget dobbel porsjon og spist den både kald og varm til stekt kylling og ovnsbakt fisk. Jeg er sursøt mangosaus-hekta, skriver hun på matbloggen. 

>> Se oppskriften på wok med biff og sursøt mangosaus hos ENEstående Mat.

5. Dessert: Mangorull med hvit sjokoladekrem

Da matbloggeren «Idéfull» fant en mango i kjøleskapet som hun måtte bruke før den ble dårlig, falt valget på en rullekake med mangopuré og hvit sjokoladekrem. 

Mangorull med hvit sjokoladekrem. Foto: Idéfull

Rullekake er nok en av de kjappeste kakene som finnes. Alt du trenger å gjøre, er å mikse sammen røren til rullekaken, helle den utover et bakepapirkledd langpanne, og steke i 8 minutter. Når bunnen er stekt, smører du hvit sjokoladekrem og mangopuré utover bunnen, og ruller kaken sammen.

Mangorullen serverer hun sammen med mango i biter, jordbær og krem. Aller best smaker kaken etter å ha stått en dag for å ta til seg alle smakene.

>> Se oppskriften på mangorull med hvit sjokoladekrem hos Idéfull. 

Kilder: Wikipedia, Bama, Organicfacts, Naturalnews.