De 5 mest fristende «breakfast bowls» på Instagram akkurat nå

Savory breakfast bowls er spådd å bli det store i 2016. Endelig en frokosttrend som du faktisk blir mett av – samtidig som den er sunn!

I fjor var det smoothie bowls som herjet på Instagram. I år har The Telegraph spådd at «breakfast bowls» vil bli en av de mest spennende frokostene i 2016 – og mer spesifikt de som kalles savory breakfast bowls.

I følge forfatteren av kokeboken «Breakfast Love», David Bez, bør en savory breakfast bowl inneholde minst to rå eller kokte grønnsaker, grove korn (fullkornsris, quinoa, havregryn, rugbrød, hirseflak eller surdeigsbrød) og en proteinrik mat (fisk, bønner, ost, yoghurt eller egg), skriver The Telegraph på nettsidene sine.

Mens en smoothie bowl mest av alt inneholder frukt og er søt på smak, inneholder breakfast bowls mye grønnsaker og er mer salt på smak. De er begge sunne, men en skikkelig breakfast bowl vil gjøre deg mett uten å bli tung i magen, og gi deg et stabilt blodsukker. Det er rett og slett mer mat! 

«Having a savoury breakfast bowl​ packed with nourishing veggies will make your start of the day fulfilling without making you feel heavy, sleepy or craving more sugary stuff later on», sier Bez til The Telegraph. 

Avokado ruler: 12 episke avokadopålegg som hører hjemme på brødskiva 

Et triks for å få matlagingen til å gå raskere, er å bruke rester fra dagen i forveien. Har du for eksempel rester av litt fullkornsris, trenger du ikke gjøre annet enn å hakke opp grønnsaker mens du steker et speilegg. For å få mer smak i retten, er det viktig å kjøre på med krydder og dressinger og sauser. Sriracha og pesto er konge!  

Gjør du det skikkelig, får du en skikkelig næringsrik bolle med masse proteiner som holder deg mett helt til lunsj – uten å gjøre deg tung i magen. Hurra for trendy frokoster som ikke smaker kaninfôr.  

Her er de 5 mest fristende oppskriftene tagget med #breakfastbowl på Instagram akkurat nå:

1. Linser / Søtpotet / Rødløk / Ruccola / Bønnespirer / Posjert egg

Foto: Daynecrocker 

Denne frokostbollen fra @daynecrocker er en skikkelig næringsrik rakker som består av ruccola, bønnespirer, syltet rødløk, kokte linser, stekt søtpotet, frø og et posjert egg på toppen. Varm mat sammen med rå grønnsaker får deg opp om morgenen!

2. Ris / Egg / Gulrøtter / Ruccola / Cherrytomater

Foto: Jemtuitam 

Denne frokostbollen fra @Jemtuitam er en lett variant som består av stekt ris med gurkemeie, bløtkokt egg, gulrøtter, ruccola og cherrytomater. Over retten har hun en dressing hun har laget av yoghurt, tahini og stekt løk. Dryss litt valmuefrø på eggene, så får du litt krønsj også! 

3. Quinoa / Stekt spinat / Bacon / Hvitløk / Cherrytomater / Posjert egg

Foto: Backtoherroots 

I denne frokostbollen fra @backtoherroots har også restene fått bein å gå på. Hun har brukt rester av quinoa som er kokt i grønnsaksbuljong, og hatt dette i skålen sammen med spinat som er stekt sammen med bacon og hvitløk, cherrytomater og posjerte egg. Som dressing bruker hun en hot Sriracha majones.  

4. Ris / Kjøttdeigrester / Egg / Salat / Peanøtter  


Foto: Jemtuitam 

Denne frokostbollen fra @Jemtuitam er en litt mer «heavy» variant, og litt mindre sunn siden den inneholder kjøttdeig. Hun har fylt skålen med ris fra fryseren og kjøttdeigrester fra dagen før, og toppet med speilegg, stekt salat og knuste peanøtter. Middagsrester er med andre ord perfekt i en breakfast bowl!

5. Kokos-yoghurt / bokhvete / Gojibær / Eple

Foto: Aliikki 

I denne frokostbollen fra @Aliikki er en helt ny variant av den vanlige yoghurten med frokostblanding. I bollen har hun kokos-yoghurt, bokhvete, gojibær, kirsebær og puffet quinoa, og skålen er toppet med epleskiver.