Linda Stuhaugs 5 ultimate favoritter av overnight oats

Overnight oats er frokosten som er klar når du våkner, og umulig å bli lei av.

Overnight oats – eller havregryn over natten – er havregrøt som lager seg selv i kjøleskapet mens du sover, og er en av de hippeste frokostene du kan spise for tiden.

Det er veldig enkelt å lage. Før du legger deg, blander du sammen havregryn med melk, yoghurt og smakstilsetninger i et glass med lokk som du setter i kjøleskapet over natten. Når du står opp, er frokosten klar.

Matblogger og personlig trener, Linda Marie Stuhaug, er for lengst frelst:

– Jeg elsker overnight oats. Det er så utrolig godt, og så kan man lett variere smaken fra gang til gang. Det er veldig mettende, og holder kroppen i sjakk til lunsj. Ikke minst er det enkelt. Det er bare å mikse sammen om kvelden, så er frokosten klar om morgenen, sier Stuhaug, som driver bloggen lindastuhaug.blogg.no.

Overnight oats er ikke bare godt, mettende, enkelt og lett å variere. Det er også en veldig sunn frokost. Havregryn inneholder langsomme karbohydrater, litt protein og fiber som er gunstig for tarmfloraen.

– I tillegg får du i deg mange vitaminer og mineraler som jern, sink, magnesium, vitamin E og vitamin B1, sier Stuhaug.

En enkel grunnoppskrift

Denne grunnoppskriften på overnight oats danner utgangspunktet for en rekke smaksvarianter av trendfrokosten:

1,5 dl store havregryn
1 dl melk
1 dl gresk yoghurt eller mager kesam
¼ ts salt
1 ts søtning (om ønskelig)
Litt kanel og kardemomme (om ønskelig) 

Bland alle ingrediensene i et glass med lokk, og sett glasset i kjøleskapet over natten i minst 6 timer. Grøten skal være litt rennende når du mikser den sammen, og i løpet av natten hever grøtkornene og får en tykkere konsistens. Et tomt syltetøyglass eller en matboks kan fint brukes som beholder.

– Det er mange som kun bruker melk i grunnoppskriften, men jeg foretrekker å bruke litt yoghurt i tillegg. Det gir grøten en litt fyldigere konsistens, sier Stuhaug.

Siden hun liker havregrøten litt søt, og bruker hun alltid naturlig søtning som stevia eller sukrin i grunnoppskriften.

– Du kan også tilsette kanel, kardemomme, sukkerfritt syltetøy, banan, frukt, bær eller tørket frukt i moderate mengder for å få sødme i grøten, sier hun.

Stuhaug anbefaler å tilsette topping som nøtter og bær om morgenen, slik toppingen ikke blir bløt.

Lindas 5 ultimate favoritter av overnight oats

Du kan bruke hva du vil som smakstilsetting i grunnoppskriften. Her er Stuhaug sine fem favorittoppskrifter på overnight oats:

Overnight oats med sjokolade

Overnight oats med sjokolade. Foto: Linda Stuhaug

Tilsett ekte kakaopulver med 100 % kakao eller proteinpulver med sjokoladesmak i grunnoppskriften. Topp gjerne grøten med bær, banan og litt kokosmasse om morgenen. 

Overnight oats med peanøttsmør

Overnight oats med peanøttsmør. Foto: Linda Stuhaug

Rør inn crunchy peanøttsmør i grunnoppskriften. Bruk gjerne økologisk peanøttsmør med «cruch» uten sukker og olje. Du får en deilig smak av peanøtter som gir deg sunt fett, og crunchy biter som gir tyggemotstand.

Overnight oats med friske bringebær, blåbær og nøtter

Overnight oats med friske bringebær, blåbær og nøtter. Foto: Linda Stuhaug

Tilsett bringebær og blåbær i grunnoppskriften om kvelden. Topp med valnøtter og mandler om morgenen for å bevare sprøheten i nøttene og gi litt «crunch» til grøten. 

Overnight oats med lun bringebærsaus og vanilje

Overnight oats med lun bringebærsaus og vanilje. Foto: Linda Stuhaug

Rør inn frø av en vaniljestang i grunnoppskriften. Tin en kopp med bringebær i mikroen om morgenen, og rør inn i grøten. Da får du en deilig grøt med litt varm bringebærsaus og søt smak av vanilje. Topp gjerne med friske bær og nøtter.

Overnight oats med revet gulrot

Overnight oats med revet gulrot. Foto: Linda Stuhaug

Tilsett kanel, kardemomme og revet gulrot i grunnoppskriften, og så får du en næringsrik frokost som minner litt om gulrotkake. Topp gjerne med friske bær, nøtter og et dryss kanel. 

Har du prøv en god variant av overnight oats?