Risotto er kjapt og lett å lage som hverdagsmiddag, og med enkle grep kan du variere risottoen med fisk, kjøtt, pølse eller grønnsaker.

– Risotto er genial hverdagsmiddag

Ungene til matblogger Espen er så glad i risotto at de må ha det minst en gang i uka. Og med hans «risottoregel» kan du variere i det uendelige ...

Risotto er slett ikke for komplisert å lage på en vanlig hverdag! Bare spør matblogger Espen Nersveen. Eller – det trenger du ikke, for vi har spurt for deg:

– Vi spiser risotto én gang i uka i snitt. Det er en genial hverdagsmiddag, som er superlett å variere, forteller Espen.


FAVORITT: Risotto med blåskjell, krabbe, vårløk og erter er både fargerikt og knallgodt! FOTO: Espen Nersveen. 

Han har mange favorittvarianter, men er kanskje aller svakest for risotto med sjømat.

– En kremet risotto laget på kraft av fisk, blåskjell eller rekeskall, med en liten klunk crème fraîche er helt vilt godt sammen med hvit fisk, rød fisk, kamskjell, blåskjell, sjøkreps eller hummer.

– Her snakker vi en rett med herlige teksturer, rikhet, syre og sødme, frister Espen.

🍲 KJAPP MIDDAG?: Lindas kyllinggryte er klar på et kvarter  🍲

👇 Se Espens oppskrift nederst i saken. 👇


SIKKER VINNER: Pølserisotto er en veldig familievennlig variant! FOTO: Espen Nersveen

RISOTTO STEG FOR STEG

Her er grunntrinnene:

  1. Fres risen i litt olje så den puffer seg opp.
  2. Tilsett hvitvin og kok helt inn.
  3. Spe med kraft i cirka 20 minutter under jevnlig omrøring til risen er mør, men med et lite bitt.
  4. Ta risen vekk fra varmen, riv over en raus mengde parmesan og hell i en god klunk olivenolje.
  5. Dekk til med lokk og la stå i et par minutter før du rører rundt og smaker til med salt og kanskje en skvis sitronsaft. 

– Risotto er virkelig enkelt, men du må være tilstede hele tida, slik at risen ikke setter seg fast i bunnen av kjelen. Rør forsiktig og spe i kraften gradvis. Risotto lager seg ikke selv, understreker Espen.

I tillegg til risottoris er god kraft og parmesan essensielt for å få en fantastisk risotto.

– Kraften er veldig viktig, for det er den som gir mesteparten av smaken til risen. Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg tyr til buljong av og til i hverdagen – det går fint det og, altså, smiler den populære bloggeren. 

LES OGSÅ: 3 grunner til å lage potetgrateng med pølser


SOPP ER POP: Stekt kantarell på risottoen er vel noe av det aller beste som er å få ... FOTO: Espen Nersveen 

ESPENS «RISOTTOREGEL»

Espen har laget en tretrinns huskeregel som minner om hvor enkelt risottoen kan lages og varieres i alle mulige retninger, avhengig av hva slags kraft og tilbehør du bruker.

✔️ Vipp sammen en enkel risotto på en halvtime.
✔️ Sleng på noen grønnsaker mot slutten.
✔️ Avslutt med å toppe med et protein – enten det er kjøtt, fugl, fisk eller skalldyr.

– Følger du denne regelen, så har du et fullverdig måltid, garanterer Espen, som driver matbloggen Heia mat.

HER ER ESPENS FAVORITTOPPINGER

💙 Smørstekt kongekrabbe
💙 Et lite stykke laks
💙 Noen skiver kyllingbryst
💙 Stekt chorizo eller annen god pølse
💙 Noen skiver spekeskinke

Og her forslag til grønnsaker:

💙 Fennikel
💙 Vårløk
💙 Asparges
💙 Sukkererter og lignende er godt i tynne skiver, enten rå eller blansjerte, for da gir de litt krønsj og friskhet.

VARIER MED LAKSEN: Laks i ertesuppa er en perfekt kombo

Espens risotto med laks og erter

Dette er 5-åringens favoritt hjemme hos blogger Espen! 


FOTO: Espen Nersveen. 

DETTE TRENGER DU: 
80 g
 risottoris pr. person
1 liter kraft/buljong er fint til 3-4 pers
150 g laks pr. person
1 neve erter pr. person
1 dl hvitvin
Sjalottløk
Smør
Parmesan

SLIK GJØR DU: 

1. Kraften kokes opp og holdes varm. Jeg bruker ofte kyllingkraft, selv om jeg skal ha fisk til, men grønnsakskraft, skalldyrkraft, buljong eller fond funker som juling, det også. 

2. Fres finhakket sjalottløk i en dyp panne i 50/50 smør/olje. Etter et par minutter tilsetter du risen og freser videre i nye par minutter. Hell over hvitvinen og kok denne helt inn.

3. Spe gradvis med kraften, i starten kan du ta en del av gangen (2-3 dl), men så må du ta mindre og mindre. Etter en 15-20 minutter kan du begynne å smake deg fram til teksturen er slik du vil ha den.

4. Når risen er ferdig kokt, har du i ertene, river over en raus porsjon parmesan og et par biter smør. La stå i et par minutter før du vender det hele sammen. Smak til med salt, og eventuelt en skvis sitron.

5. Parallelt med at risen putrer så steker du laksen i mindre biter i en varm panne. Også her bruker jeg 50/50 med smør og olje. Da får du smaken fra smøret uten at det svir seg.