– Kutt ut sukker i to uker og se hva som skjer

Personlig trener, blogger og mamma Tina (32) gir deg tipsene som hjelper deg og familien med å redusere sukkerinntaket i 2017.

Et av de vanligste nyttårsforsettene er nok «I år skal familien spise mindre sukker og mer sunn mat».

Men det er ikke alltid like lett. Sukker er svært vanedannende. Jo mer man spiser, jo mer vil kroppen ha, og nettopp derfor er januar en ekstra viktig - og ekstra vanskelig - måned å kutte i sukkerforbruket på. 

Personlig trener, mamma og blogger Tina (32), som står bak bloggen Tinahage, er opptatt av et naturlig og sunt kosthold. Både i jobbsammenheng og som mor ser hun viktigheten av å ha et klart mål: Hvordan ønsker du å ha det og hva vil du oppnå? Når du har funnet svaret på det, vil det bli lettere over tid å nå målet, tipser hun. 

Første steg kan være tøft, men Tina utfordrer deg likevel å prøve:

– Kutt ut sukker fullstendig i to uker og se hva det gjør med kroppen din. Du vil ikke tro hvor seigt og søtt sukker egentlig smaker før du har gått en stund uten, sier hun.

Det betyr ikke at man skal kutte ut sukker for alltid, men om å justere mengden ned før man finner en middelvei som funker for den enkelte og for familien.

– Kommer du deg igjennom den første perioden er mye gjort, motiverer Tina.

   > Vil du bli sunnere, må du bli en listefrik.

- Vi lærer barna å assosiere sukker med kos

Som forelder har man stor påvirkningskraft på hva barna assosierer med sukker og søtt.

– Vi lærer barn å assosiere sukker med kos og hygge. Det er ikke så rart når vi kanskje selv er vant med dette fra vi er små, og ønsker å videreføre hyggelige vaner til egne barn. Her er det mye følelser innblandet, forklarer Tina.

Som voksen har vi imidlertid muligheten til å påvirke og å skape nye assosiasjoner: 

– Om man skaper kos og hygge rundt sunne vaner i hverdager og helger, er dette noe barna forhåpentligvis tar med seg videre også i voksenlivet, forklarer hun. Får hennes egne barn velge, foretrekker de ofte smoothie eller bananpannekake, og det blir full jubel når familien fikser «smothie-is» med fryste bær og frukt. Toppen av lykke!

 

Foto: Tinahage.blogg.no. 

Det er viktig å huske at barnas smaksløker ikke er som voksne smaksløker. Barn er ofte glad i enkle, rene smaker. Mens voksne kan like å bryne seg på en smaksbombe som kombinerer salt, surt og søtt på samme tid. 

– Hun eldste er veldig glad i havregryn med melk og jeg tok meg i å mase om hva hun ville ha som topping, men hun ville ikke ha noe. Det ble helt feil i mine øyne, for noe så kjedelig da, ler Tina.

Felles nyttårsforsett for hele familien

Et felles nyttårsforsett for hele familien kan være både morsomt og samlende. Skal barna drikke vann til middagen, bør voksne det også. Er man vant til å drikke saft hver dag, kan det være en idé å gradvis vanne den ut eller smaksette med litt frukt, tipser Tina.

– Alle ønsker å lære barna sine til å få sunne og gode vaner, men det er lett å glemme at man er et forbilde og barna får med seg mye. Ikke tro at du kan stå skjult bak kjøleskapsdøren og knaske sjokolade og si det er brokkoli, ler Tina. Hun snakker av erfaring.

Ta med deg sunne godsaker 

Som voksen kan utfordringen være litt annerledes. Selv om man er aldri så bestemt, kan det fort skli ut. Kaker og knekk serves i tide og utide. På jobben, på møter, i barnebursdager og festlige lag.

– Da er det ikke alltid så lett å takke nei, spesielt ikke når man møter skuffende ansikter som er stolt av baksten sin. For mange er det nettopp den ene kakebiten som skal til for å vippe dem av pinnen, i alle fall i begynnelsen. Ta med deg egne godsaker istedenfor. By andre på godsakene du har med og vær stolt av deg selv! Ikke tenk på hva du går glipp av, men faktisk hva du får, sier Tina.

Minn deg selv på at det kan ta tid å vende seg til en ny hverdag. Mange gir opp fort og tenker at «dette er ikke noe for meg, jeg kommer alltid til å være sukkeravhengig».

– Still deg da spørsmålet på nytt og på nytt, hvorfor vil jeg dette? Hva er målet mitt? Er fem minutters nytelse av sukker verdt å ofre drømmen om bedre helse eller vektnedgang, spør Tina.

Det er også viktig å alltid ha sunne alternativer i hus, slik at gode matvalg alltid er tilgjengelig.

– Selv er jeg glad i kesam med fryste bær, som jeg tiner opp. Spis en neve nøtter eller litt frukt eller bær og kjenn på den gode følelsen av å velge noe bedre. Vær fornøyd og stolt av deg selv hver dag du klarer å velge bedre. Og husk at man nødvendigvis ikke må erstatte sukker med noe søtt. Jeg liker å kose meg med noe god kveldsmat i mellom, som avokado og rekesalat, usøtetede havrevafler med godt pålegg, eller en god omelett med masse deilige grønnsaker, motiverer Tina.

Det er viktig å gjøre det som er riktig for deg selv. For noen er det best å kutte sukkeret fullstendig, mens noen må ha en dag i uka hvor man kan skeie ut.

– Prøv deg frem og se hva som passer deg og din familie best, smiler Tina.