Du trenger muharamma i livet ditt

Aichas paprika- og valnøttdipp redder deg fra kjedelige brødskiver.

– Muhammara har en perfekt blanding av sødme, bitterhet og syrlighet. Kombinasjonen er helt nydelig, smiler matblogger og kokebokforfatter Aicha Bouhlou.

Hun har for lengst blitt hektet på den deilige paprika-og valnøttdippen, som kan beskrives som en arabisk variant av romescosaus.

– Jeg bruker muhammara til alt mulig. Spesielt godt egner den seg som pålegg ettersom den er lett å smøre på skiva, og smaker supert både alene og sammen med det aller meste.

Vi snakker her altså en mulig redning for alle som har brukt siste delen av ferien til å grue seg til trauste skiver på matpakka. 

LES OGSÅ: 3 überfristende pålegg til toast


Foto: Maria Bondeson. 

BRUKES SOM HUMMUS

Aicha har vært hektet på den smakfulle paprika- og valnøttdippen helt siden hun smakte den for første gang hos en tyrkisk venninne da hun gikk på ungdomsskolen.

– Jeg husker at jeg syntes både smaken og konsistensen var helt himmelsk. Noe sånt hadde jeg aldri smakt før, smiler hun.

Siden har den blitt en gjenganger i hennes retter: 

– I min kultur bruker vi muhammara på samme måte som hummus – med rykende fersk brød på et mezebord eller som en del av et tapasbord. Den fungerer også fantastisk som tilbehør til grillet kjøtt, fisk eller kylling, tipser matentusiasten.

LES OGSÅ: Denne paprikasausen er helt magisk til hvit fisk

ENKELT Å LAGE

Det eneste som tar litt tid når du skal lage muhammara, er selve grillingen av paprikaene. 

– Men, det er enkelt. Bare legg de inn i en glovarm ovn, og vent til de er fulle av store svarte brentflekker. Ta deretter de svidde paprikaene ut av ovnen, ha de i en bolle og dekk til med plast eller lokk slik at de får mykne i sin egen damp. Etter at de har fått avkjøle seg er det lett å rive av skinnet, forklarer matbloggeren.


Foto: Maria Bondeson

Paprikaene er nå klare til bruk – fulle av sødme og deilig røkt grillsmak.

– Deretter tar det maks ti minutter å røre ferdig dippen. Det er superenkelt! Bare pass på at paprikaene ikke blir helt most, men kun hakkes opp i litt grove biter. Tyggemotstand er viktig her, understreker Aicha.

LES OGSÅ: Rester av paprika? Lag gulasj!

NY KOKEBOK

Matbloggeren har hatt stor suksess siden hun startet opp bloggen Aichas mat i fjor. Først ble hun belønnet med nykommerprisen under Årets matblogger 2016, litt senere ga hun ut sin første kokebok, og ganske snart er oppfølgeren klar – vegetarboken «Den grønne maten». 

– Grønnsaker er så fantastisk inspirerende. I boken prøver jeg å hjelpe folk til å spise mer miljøvennlig og sunt, uten å vise pekefingre. Inspirasjonen har jeg hentet fra min multikulturelle bakgrunn, forteller Aicha, som er norsk-marokkansk.

Og, ja! Du gjettet riktig. Muhammara er en av oppskriftene i den nye boken. Her får du den 😊


Foto: Maria Bondeson

Oppskrift på Aichas muhammara

DETTE TRENGER DU (4 personer): 

5 store røde paprika
1 stor brødskive skjært opp i terninger
80 g valnøtter (spar noen til å drysse over ferdig muhammara)
2 hvitløksfedd, knust eller finhakket med kniv
1/2 sitron, saften av 
2 -3 ts granateplemelasse – kan erstattes med balsamicosirup
1 ts chiliflak
2 ss ekstra virgin olivenolje og litt ekstra til å dryppe over den ferdige muhammara
Salt
Pepper

SLIK GJØR DU:

1. Forvarm ovn til 250 °C .

2. Vask paprikaen og tørk med kjøkkenpapir. Skjær dem i to og legg dem med snittflaten ned i en oljet langpanne. Stek til skinnet bobler og blir sort (ca. 20 minutter).

3. Ta paprikaene ut av ovnen og ha i en bolle. Dekk til med plastfilm eller lokk og la paprikaen ligge slik i ca 10 min til den har blitt litt avkjølt. Riv av skinnet og fjern kjernen når paprikaen er avkjølt.

4. Rist valnøtter og brødterninger lett i tørr stekepanne. Ha ristet brød, valnøtter, paprika, hvitløk og granateplemelasse/balsamicosirup i foodprocessor. Kjør i kjøkkenmaskin til det ligner på en grov moset rød pesto. Rør i sitronsaft og olje og smak til med salt og pepper.

5. Ha ferdig muhammara på serveringsfat eller i skål. Strø grovhakkete valnøtter over og noen dråper olivenolje til slutt.

Muhammara holder seg en uke i kjøleskapet.