Smoothie bowl gruser den dølle kneippskiva

Smoothies har vært i vinden de siste årene, men nå er en ny smoothie-trend på full fart vår vei. Møt smoothie bowl!

Smoothies har virkelig tatt av de siste par årene, og det tar ikke mange sveip nedover skjermen før det dukker opp en knallrosa eller irrgrønn smoothie på Instagram.

Men nå har den friske og gode drikken tatt skrittet videre. Si hallo til smoothie bowl! 

«Smoothie bowl» er det siste på smoothie-fronten, og er overalt på nettet. Forskjellen på vanlige smoothies og smoothie bowls, er at sistnevnte er tykkere og mer mettende enn den klassiske smoothien. I tillegg serveres den i bolle, dekoreres med sunne og gode frukter, frø og bær, og spises med skje. 

Mens en vanlig smoothie gir litt for lite næring til å duge som en frokost, er en smoothie bowl med topping en ypperlig start på dagen.  

Det er veldig enkelt å lage smoothie bowl, og det er i tillegg en flott måte å få i seg sunne næringsstoffer på. Du kan variere toppingen alt ettersom hva du liker best, eventuelt hva som er mest instagramverdig hvis du vil poste et bilde mens du spiser.

Flere frokostideer? 12 episke avokadopålegg som vil revolusjonere brødskiven din 

Dette trenger du (1 person):

1,5 dl vaniljeyoghurt

0,5-1 dl eplejuice

2 dl frosne bær, for eksempel blåbær og bringebær

1/2 banan

Topping, for eksempel kiwi og banan i skiver, pistasjnøtter, linfrø og gresskarkjerner

Slik gjør du:

1. Kjør yoghurt, banan, juice og frosne bær i blenderen til du har en tykk smoothie. Vi bruker 1 dl frosne blåbær og 1 dl frosne bringebær. Hvis smoothien blir for tykk kan du tilsette mer juice. Blir den for flytende kan du tilsette mer frosne bær.

2. Hell smoothie-blandingen i en bolle, og dekorer med ønsket topping: Vi dekorerer med banan og kiwi i skiver, 1 ss usaltede pistasjnøtter, 1 ss knuste linfrø og 1 ss gresskarkjerner. 

Følg Extra_Norge på Instagram og abonner på vår YouTube-kanal for flere episke tips og triks!  

Liker du grøt om morgenen? Linda Stuhaugs ultimate favoritter av overnight oats.