Disse sunne ispinnene er geniale å ha på lur i sommer

Disse ispinnene er 99 % enklere å lage enn vanlig hjemmelaget iskrem, og mye sunnere. Det er bare å fylle opp fryseren!

Du ville (dessverre) ha blitt en temmelig usunn person hvis du skulle spist is hver gang du får lyst på det hele sommeren lang. 

Men hvis du fyller fryseren din med et lass sunnere ispinner av frukt med sjokoladetrekk, kan du gi etter for lysten hver gang den kommer i sommer.  

Du har kanskje sett frosne bananer på kultserien Arrested Development tidligere. Men det er ikke kun banan som egner seg som en smart erstatning for iskrem. Alle typer av myk frukt funker som bare rakker'n!   

   > Disse havrekjeksene inneholder kun 83 kalorier per stykk

Latterlig enkle å lage 

Noe av det beste med ispinnene (ved siden av å smake som is uten å være is), er at de er latterlig enkle å lage. Du slipper unna alt av visping og røring som vanligvis følger med når du skal lage hjemmelaget is.

Alt du trenger å gjøre er å fryse ned fruktbitene før du dypper dem i smeltet sjokolade tilsatt kokosfett – før du til sist ruller dem i strøssel. Du kan spise dem med en gang, og resten legger du i fryseren. Å vente på at frukten skal fryse, er med andre ord det eneste som er vanskelig med disse ispinnene.    

Kokosfett (Delfiafett) tilsettes i sjokoladeblandingen både for at sjokoladen skal bli mer flytende og enklere å dyppe frukten i, og for at den skal stivne raskere på ispinnene. Vil du begrense inntaket av sjokolade også, kan du dyppe kun toppen av frukten i sjokoladeblandingen slik du får en sjokoladetopp på ispinnene. 

    > 8 sunne erstatning å ty til når du har «cravings»

Velg myk frukt 

Du kan i prinsippet bruke alle typer frukt, men frukt med myk konsistens egner seg aller best. Den myke konsistensen er viktig for at frukten skal være myk selv om den er frossen, og er konsistensen som minner mest om smaken av ekte iskrem. 

Vi har selvfølgelig prøvesmakt ispinnene, og du kan tro oss når vi sier at disse faktisk kan konkurrere med vanlig pinneis. De er knallgode!    

Fyll fryseren med sunnere frukt-ispinner, så kan iskrem-suget bare komme når det vil! 

Sunne ispinner med frukt

Dette trenger du:

200 gram kokesjokolade
100 gram Delfiafett
Strøssel

Frukt: Jordbær, Mango, Banan, Kiwi

Dette gjør du:

1. Del frukten i passende biter: Bananen deles i to, mango kan deles i fire, kiwi i to tykke skiver, og jordbærene kan være hele. 

2. Træ frukten på pinner, og legg i fryseren i en plastpose. La de ligge over natten eller i minst fire timer.

3. Smelt sjokoladen over vannbad. Smelt Delfiafettet over lav varme i en kjele. Bland fettet og sjokoladen, og hell det over i et høyt glass.

4. Ta frukten ut av fryseren, og dypp én og én fruktpinne i sjokoladeblandingen. Vent til sjokoladen stivner litt, strø på litt strøssel, og legg på et bakepapir. Fortsett til all frukten er dekket av sjokolade. 

5. Legg fruktpinnene du ikke skal spise nå i fryseren. De andre kan du spise med én gang.

   > Cloud bread er lavkarbobrødet du lager av 3 ingredienser