Aspargesfries er en genial erstatning for pommes frites

Si «adieu» til fettete pommes frites, og «hallo» til supersprø og sunne aspargesfries. Dette er tilbehøret tallerkenen din har lengtet etter!

Pommes frites er vel og bra, men nå som sommeren er her frister det mer med friskere og sunnere tilbehør til middagen. Da er knasende sprø aspargesfries et fabelaktig alternativ! 

Aspargesfries lages veldig enkelt ved å panere grønne aspargestopper i hvetemel, egg og griljermel. Etter en liten runde i stekeovnen er de sprø utenpå, og myke og saftige inni.

Aspargesfries passer perfekt som tilbehør til klassisk sommermat som grillet laks eller kylling, som forrett med hollandaisesaus, eller som snacks med rømmedip.

   > Mer sunt digg: Sprø avokado-fries

Sunn sak 

Grønn asparges er en supersunn grønnsak som inneholder både protein, kostfiber, folat og jern, ifølge Frukt.no. I tillegg inneholder den lite fett og kalorier, for de som tenker på det. 

Vi har valgt å bruke aspargestopper i denne oppskriften for å få mange og små fries, men du kan vel så gjerne bruke vanlige asparges. Bare pass på at du brekker av den nederste delen av aspargesen før du panerer den, siden denne delen kan være trevlete og vanskelig å spise. 

   > Den «hemmelige» ingrediensen som gir sprø søtpotetfries

Gammel delikatesse

Asparges, som gjerne kalles grønnsakenes konge, er forøvrig ingen ny delikatesse. Aperitif skriver at asparges har blitt dyrket i både Egypt og Romerriket siden oldtiden, og at det finnes henvisninger til den grønne veksten helt tilbake til det sekstende århundre.

Hvis du har lyst til å gjøre som romerne og dyrke din egen asparges, må du smøre deg med tålmodighet. Det tar tre år fra dyrking til du kan begynne å høste små skudd, ifølge Aperitif.

   > Trikset som gir sprø pommes frittes uten frityrkoking

Sunne og sprø aspargesfries

Dette trenger du:

1 pakke aspargestopper
1 egg, pisket
1 dl hvetemel
2 dl strøbrød
Salt og pepper

Slik gjør du:

1. Skru ovnen på 200 grader, og dekk et bakebrett med bakepapir.

2. Finn frem tre asjetter, og legg hvetemel, egg og strøbrød på hver sin asjett. Tilsett litt salt og pepper i hvetemelet, og bland godt.

3. Rull én og én aspargestopp først i melblandingen, så egg, og så strøbrød. Fordel dem utover bakepapiret på to rekker slik at de har litt mellomrom mellom seg. Stek midt i ovnen i cirka 20 minutter eller til de er gylne og sprø utenpå. Serveres med rømmedip eller som middagstilbehør.

>> Se alle våre grilloppskrifter her