Disse sunne havrekjeksene lager du med kun 3 ingredienser

Disse sunne havrekjeksene som du lager med kun tre ingredienser er perfekt i matpakken til barna.

Det er ikke alltid vi foreldre orker å smøre en fancy smancy matpakke til barna. Men noen ganger er det hyggelig å overraske barna med noe ekstra godt i matpakken – enten du gjør det fast hver fredag eller kun til bursdagen. 

Selv om vi kan strekke oss langt, må nistematen likevel være enkel og rask å lage, og sunt og godt for barna å spise. For hvem har tid til å bruke timesvis på matpakken nå til dags? 

Disse havrekjeksene har «alt». Du trenger kun tre (!) ingredienser for å lage dem, og de er perfekte som en sunn overraskelse i matpakken når barna har fortjent en liten snacks. 

   > Lærerens grove polarbrød er bankers i matpakka

«Supermat» 

Kjeksen lages av havregryn og banan, som både er næringsrike og sunne ingredienser. Den engelske avisen The Guardian omtaler blant annet havre som «supermat».

   > Barna mine elsker disse grove hornene

Enkle å lage

De sunne kjeksene er både enkle og raske å lage: Du bare rører sammen ingrediensene, fordeler blandingen på et stekebrett og smekker dem inn i ovnen. Tyve minutter senere har du nydelige havrekjeks.


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Best av alt inneholder de bare tre ingredienser: Lettkokte havregryn, modne bananer, og en valgfri smakssetter. Smakssetteren kan for eksempel være rosiner eller annen tørket frukt, hakkede nøtter eller frø. Det er bare å la fantasien slippe løs!

   > Disse hornene med pesto er genial etter skoletid-mat

Steg 1

Mos 2 bananer.


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Steg 2

Rør inn 3 dl lettkokt havregryn.


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Steg 3

Bland inn den smaken du ønsker i tillegg. På bildet har vi valgt tørkede tranebær.


Foto: Maria Bondeson/Marias Salt og Søtt

Steg 4

Legg klatter med røre på et bakepapirkledd stekebrett eller bruk pepperkakeformer til å lage morsomme figurer.

Avslutningen

Stek havrekjeksene på 180°C i ca. 15-20 minutter. Kjeksene er ferdige når de har fått litt farge og føles nokså faste når du trykker lett med en finger på midten av en kjeks.

Avkjøl de på en rist, og oppbevar de deretter i en lufttett pose eller boks i kjøleskapet. Der holder de seg i 2-3 dager.

Kjeksene kan også fryses om du ønsker det.

   > Epletrikset som alle foreldre burde kunne

Havrekjeks med 3 ingredienser (10-12 kjeks)

Du trenger:

2 middels store bananer (ca. 170 g skrellet vekt)
3 dl lettkokte havregryn
Selvvalgt smaksetter 

Forslag til smaksettere:
Rosiner
Tørkede tranebær
Tørket aprikos i biter
Hakkede nøtter
Kokos
malt kanel
vaniljeekstrakt eller vaniljestang
Frø, f.eks. linfrø eller solsikkefrø

Slik gjør du:

1. Skrell bananene og legg dem i en bolle eller stor skål. Mos dem med en gaffel.

2. Ha i havregryn og rør godt. Tilsett valgt smaksetter og bland det inn i røren.

3. Legg spiseskjestore klatter på et bakepapirkledd stekebrett. Alternativt kan du lage morsomme figurer ved å ha røren nedi pepperkakeformer som du først legger på brettet. Press røren ned i formen, og så kan formen løftes av. Gjenta til all røren er brukt.

4. Stek havrekjeksene på 180°C i ca. 15-20 minutter. Tiden avhenger av størrelsen og tykkelsen på kjeksene. 

5. Avkjøles på rist.

   >> Se alle oppskriftene på matpakke og etter skoletid-mat