«PT-Pias» proteinrundstykker burde genierklæres

Pia Seeberg ville ha et raskere og sunnere alternativ til de tradisjonelle rundstykkene. Det fikk hun – til gangs!

Man skal lete lenge for å finne noe negativt å si om proteinrundstykkene til blogger, helseskribent, PT og mental trener Pia Seeberg. De er sunne, proppfulle av næring og metter skikkelig lenge. På toppen av alt er de både superkjappe og utrolig enkle å lage.

Alt du trenger å gjøre er å røre sammen noen få ingredienser, nærmere bestemt egg, cottage cheese, havregryn, bakepulver og litt salt. Så er det bare å fordele dem på en stekeplate, og smekk! inn i ovnen.

- Disse er så enkle å bake at jeg egentlig føler at de lager seg selv. Selve røren bruker jeg maks ti minutter på å slenge sammen. Så er det bare å sette dem rett inn i ovnen. Bakepulveret gjør at de ikke trenger å heve en gang. Når de er lysebrune og gylne på toppen med en litt sprø overflate er de ferdig. Det tar cirka 25 minutter, forteller Pia, som har kalt rundtstykkene verdens enkleste proteinrundstykker på bloggen sin

   > Cloud bread er lavkarbobrødet du lager av kun 3 ingredienser

PERFEKT TRENINGSMAT

Pia Seeberg fikk inspirasjon til å lage de geniale proteinrundstykkene på nett.

-Jeg ville ha et raskere og sunnere alternativ til de tradisjonelle rundstykkene, og tenkte at det måtte gå an å bytte ut noen av de vanlige ingrediensene, forteller hun.

Pia endte opp med å bytte ut samtlige ingredienser, og forelsket seg tvert. I dag lager hun proteinrundstykkene et par ganger i måneden. Overskuddet fryses ned slik at hun alltid har de tilgjengelig.  


En fornøyd Pia Seeberg med nybakte rundstykker. Foto: privat.  

-De er fantastiske i kombinasjon med trening ettersom cottage cheese-osten og eggene gjør dem så proteinrike. I tillegg tilfører eggene sunt fett og havregrynene gode karbohydrater. En skikkelig gullpakke! jubler Pia. 

«Til de av dere som er spesielt interessert inneholder 1 rundstykke cirka 135 kalorier, 4 gram fett, 16 gram karbohydrater og cirka 8 gram protein. Min motivasjon for å lage hjemmelagde rundstykker er ikke kaloriere, men heller næringsinnholdet», skriver Pia på bloggen sin.

   > Dette er PT-ens monstersunne pizza

NESTEN UMULIG Å MISLYKKES MED

Pia synes det er så mye god smak i proteinrundstykkene at de funker godt bare med helt streit pålegg, type leverpostei, skinke, gulost, egg og makrell i tomat.

-Når jeg skal kose meg blir det smør, litt salt og noen brunostskiver, gliser hun, og oppfordrer alle til å gi proteinrundstykkene en sjanse.

-De er nesten umulig å mislykkes med. Bare pass på å blande deigen godt sammen, gjerne med en stavmikser eller miksmaster. Ellers er disse bankers!

   > 20 nye ideer til snacksfatet

Pia Seebergs proteinrundstykker


Foto: Pia Seeberg/privat. 

Du trenger: 

2 egg
250 g havregryn
250 g cottage cheese
2 ts bakepulver
1 klype salt

Slik gjør du: 

1. Sett stekeovnen på 180 grader.

2. Mål opp alle ingrediensene i en bolle, og bland det med en kjøkkenmaskin eller stavmikser.

3. Bruk en skje til å forme rundstykkene og legg dem på en stekeplate med bakepapir.

4. Stek på midterste rille i cirka 25 minutter, til de er gyllenbrune, men fortsatt litt seige inni.