Du behøver bare to ingredienser (og litt krydder) for å lage disse knasende sprø og sunne chipsene av speltlompe!

Mange av oss liker å ha en skål med potetgull i armkroken når vi ser på TV. Selv om det selvfølgelig er helt lov, er det kanskje ikke noe du burde gjøre hver eneste dag – siden en pose potetgull gir deg nesten halvparten av kaloriene du trenger i løpet av en dag.

Heldigvis finnes det sunne alternativer til potetgull. Et av de aller beste, er etter vår mening speltlompe-chips.

Speltlompe-chips er som navnet tilsier sunnere potetgull som du lager av speltlomper. Det er bare to ingredienser du MÅ ha for å lage denne snacken - speltlomper og olje. 

Krydderet kan du variere etter smak: Har du for eksempel lyst på søte chips som du kan dyppe i vaniljekesam, kan du strø sukker og kanel over speltlompene etter steking. Vil du heller ha chips med en italiensk vri, kan du krydre dem med oregano eller basilikum. 

Er du glad i dip, kan du servere chipsene med guacamole eller kesam med for eksempel paprikakrydder, chili og pepper. 

Mer potetgull? 10 sunne potetgull som faktisk kan konkurrere med originalen 

Dette trenger du (1 person):

Et par speltlomper

Olje, for eksempel solsikkeolje

Salt

Paprikapulver

Spisskummin

Slik gjør du:

1. Varm ovnen til 225 grader, og dekk et stekebrett med bakepapir.

2. Del speltlompene i trekanter som en pizza, og legg dem i et lag utover stekebrettet. De skal ikke overlappe hverandre.

3. Pensle hver lompebit med litt olje (det er viktig at det ikke blir for mye, da dette gjør chipsen bløt), og strø over litt salt, paprikapulver og spisskummin. 

4. Sett stekebrettet midt i ovnen i 5-7 minutter til de er gylne og sprø. Legg til avkjøling på en stekerist.

5. Serveres med for eksempel salsa, guacamole, rømme eller kesam. 

Følg Extra_Norge på Instagram og abonner på vår YouTube-kanal for flere episke tips og triks!