Du trenger ikke kremfløte for å lage pisket krem

Si adjø til søtladen pisket krem av kremfløte, og hallo til frisk pisket krem av kokosmelk!

De siste årene har kokos i alle slags former vært på alles lepper, og rett og slett fått «en helt ny oppmerksomhet», som KK skriver

Vi har tidligere vist at man kan lage vegansk marengs av kikertvann. Men visste du at du kan lage «pisket krem» av kokosmelk – helt vegansk og laktosefri? 

Laktosefritt alternativ

- Pisket krem av kokosmelk kan være et alternativ for laktoseintolerante, sier førsteamanuensis ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO, Monica Hauger Carlsen.

Idéen har vi fått fra The Kitchn, og kokoskremen er superenkel å lage. Den er frisk og god, og perfekt for alle som elsker smaken av kokos.

Mettet fett

Innholdsmessig har den friske kokoskremen både fordeler og ulemper sammenlignet med den mer klassiske piskede kremen av kremfløte. 

- Hvis man sammenligner næringsstoffinnholdet i kokosmelk og kremfløte har kokosmelk et høyere innhold av folat og jern, mens det er mer kalsium og jod i kremfløte enn i kokosmelk, sier Carlsen.   

Hun fortsetter:

- Men når man lager kokoskrem bruker man bare den fete delen av kokosmelken og næringsstoffinnholdet endres da til et høyere innhold av fett og lavere innhold av folat, jern og andre næringsstoffer.

    > Denne kikertgryte med kokos og karri er verdt å prøve

Mettet fett

Ernæringseksperten kan videre fortelle at det er 19 gram mettet fett i kokosmelk, og 25 gram mettet fett i kremfløte. Mettet fett er ansett som det usunne fettet, og får det dårlige kolesterolet til å stige. Umettet fett, derimot, er regnet som det sunneste fettet, ifølge Vektklubb.

- Når kokosmelk står i kjøleskapet dannes det et lag med fett på toppen av kokosmelken. Hvis vi går ut ifra at man lager kokoskremen av dette fete laget av kokosmelken, vil fettnivået være mye høyere enn 19 gram, forteller førsteamanuensis Carlsen. 

Smak av sommer

På grunn av sitt høye innhold av mettet fett, er vegansk krem av kokosmelk ikke nødvendigvis sunnere enn pisket krem av kremfløte, men den smaker i hvert fall friskere enn sin laktosefylte søster.

Pisket krem kan altså ikke sies å være sunnere enn vanlig kremfløte, men er du veganer eller laktoseintolerant – ja, da har du funnet kremen over alle kremer til alle dine fremtidige desserter! :) 

   > Nå finner du to vegetarburgere i ferskvaredisken!

Pisket vegansk krem av kokosmelk

Dette trenger du:

2 bokser kokosmelk (ikke lett)
2 ts melis

Slik gjør du: 

1. Sett boksene med kokosmelk i kjøleskapet i noen timer, helst natten over.

2. Sett en miksebolle i kjøleskapet et kvarter før du skal lage kremen, slik at den er helt kald.

3. Åpne boksene med kokosmelk, og grav kun ut det harde laget som har dannet seg på toppen. Dette vil utgjøre cirka halvparten av innholdet i boksene. Ikke ta med noe av vannet som ligger i bunnen. Legg den stive kokosmelken i den kalde miksebollen, og pisk med en håndmikser i et par minutter. 

4. Når kremen har fått en myk og jevn konsistens, kan du tilsette melisen. Hvis du ønsker kan du også tilsette andre smaker her, som vaniljeessens eller litt kanel.