12 lure triks som får middagen klar på 15 minutter

Hvis du følger disse triksene, kan du ha middagen klar for servering på 15 minutter – eller mindre.

I en travel hverdag vil vi helst bruke minst mulig tid på å lage middag. Men samtidig vil vi ikke bare spise ferdigmiddager, men mest mulig hjemmelaget mat. 

Dette kan høres ut som en motsetning, men det er faktisk mulig å lage en god og hjemmelaget middag på 15 minutter eller mindre. Det eneste du må gjøre, er å lære deg triksene.

For eksempel bør du velge råvarer som ikke krever lang tilberedningstid, og retter med færrest mulig ingredienser. Ikke minst bør du fokusere på det de franske kaller «Pièce de Résistance».

Her er de 12 ultimate triksene som garantert får middagen raskere på bordet:  

1. Planlegg middagene

Noe av det viktigste du kan gjøre for å få middagen raskere på bordet, er å planlegge hva du skal ha til middag hele uken. 

For bare tenk på det: Hvor ofte har du stått ved hyllene i matbutikken og lurt på hva du skal ha til middag?

For å slutte å kaste vekk dyrebar tid ved hylleradene i matbutikken, bør du begynne å lage en middagsplan for uken. 

For eksempel kan du lage en rutine på å planlegge ukens middager hver søndag. Søk etter spennende oppskrifter i kokebøker og på nettet, og sett sammen en matplan for hele uken.

Bor du sammen med andre, kan de være med å bestemme ukens meny. Da får alle noe de har lyst på, og ingen kan krangle når maten står på bordet. 

Du sparer også penger og miljøet på å planlegge middagene. Da kan du nemlig enkelt se hvordan du kan gjenbruke råvarer og rester fra en dag til den neste, og du kan sjekke hvilke råvarer du allerede har i skapene.

2. Gå for storhandel

I stedet for å handle mat i butikken hver dag, bør du ta en storhandel en gang i uken. Da sparer du verdifull tid resten av uken med å slippe å gå i butikken for å handle.

Når du setter deg ned for å lage middagsplanen for uken, kan du sette sammen en grundig handleliste over alle ingrediensene du trenger til middagene denne uken. Ikke glem å ta en kikk i skapene for å finne ut hvilke ingredienser du har fra før.

Du sparer også penger på å gjøre en ukentlig storhandel. Da slipper du nemlig impulskjøpene som ofte sniker seg inn når du handler i butikken hver dag.

3. Bruk riktige råvarer

For å kunne lage en rask middag, må du velge råvarer som krever kort tilberedningstid.

Velg kjøttsorter som entrecôte, ytrefilet eller koteletter fremfor høyrygg, bog eller ribbe, velg fileter fremfor hel kylling eller fisk, og ferdigkokte bønner fremfor tørkede bønner.    

Grønnsaker som poteter, gulrøtter og kålrabi krever relativt lang koketid, men grønnsaker som brokkoli, løk, squash, sukkererter, asparges og paprika er mye raskere å tilberede.

4. Gå for enkle middager med få råvarer

Hvis middagen skal gå raskt, bør du velge enkle retter som ikke inneholder for mange ingredienser.

Det er ingen problem å lage en velsmakende middag med for eksempel fem ingredienser. Laks med søtpoteter, fiskekaker med råkostsalat eller spagetti med ferdig kjøttsaus er noen eksempler.          

Jo færre ingredienser retten din inneholder, jo raskere vil som regel middagen være ferdig.

5. Fokuser på «Pièce de Résistance»

Forfatteren Mark Bittman, som har skrevet boken «How to cook everything fast», anbefaler folk å fokusere på en «Pièce de Résistance» i middagsretten. Det vil si å fokusere på å lage én del av retten fantastisk, og la resten av retten være enkel.

–      Fokuser for eksempel på lage en god risotto, og server den med en enkel salat eller rotgrønnsaker. Ikke server både ovnsbakt kylling og risotto, sier han til magasinet Bon Appetit

Alle delene av retten trenger ikke å være avanserte. Legg innsatsen i en del av retten, og la resten være enkelt.

6. Velg retter som du kan utenat

Alle har noen retter som de kan utenat, og ikke trenger oppskrift for å lage. Disse rettene er ofte de som går raskest å lage.

Når du kjenner fremgangsmåten inn og ut, vet du nøyaktig hva du skal gjøre i hvilken rekkefølge for å få retten raskest mulig ferdig.

Hvis du skal lage en rett som du ikke har laget før, lønner det seg å bruke litt tid på å lese oppskriften grundig før du går i gang. Da kan du planlegge en rekkefølge på tilberedningen som utnytter tiden optimalt.

7. Bruk smarte redskaper

Det finnes mye smart kjøkkenutstyr som kan brukes for å få middagen raskere ferdig.

Skal du kutte opp en sjampinjong, kan du for eksempel bruke en eggedeler. Skal du hakke kjøttdeig, kan du bruke en kjøttdeighakker. Skal du raspe en gulrot, kan du hive den i foodprocessoren.

Er du så heldig å ha en sous vide-maskin, kan du legge kjøttet eller fisken i maskinen før du går på jobb – og ha middagen klar når du kommer hjem.

8. Kok grønnsakene i mikrobølgeovnen

Mikrobølgeovnen har fått et ufortjent dårlig rykte, og er ofte kun forbundet med tilberedning av usunn ferdigmat.

Men mikrobølgeovnen er din beste venn når du vil ha middagen raskt ferdig. Ikke bare kan den brukes til å tine frosne råvarer, men den kan faktisk brukes til å for eksempel koke grønnsaker på minuttet!

I følge den geniale matsiden Chefs Steps, får du det beste resultatet ved å kutte grønnsakene i 2,5 centimeter i størrelse, og koke dem på 1000 watt i mikrobølgeovnen i 30-45 sekunder.

9. Bruk ferdig oppkuttede grønnsaker

Hvis du bruker ferdig oppkuttede grønnsaker, slipper du å bruke tid på å kutte opp ferske grønnsaker.

Du trenger ikke å frykte frosne grønnsaker. De viser seg faktisk å kunne være sunnere enn friske grønnsaker, viser en undersøkelse omtalt på TV2.no.

10. Lag ekstra porsjoner

Når du først er i gang med å lage middag, kan du like gjerne lage ekstra porsjoner som du kan fryse ned i porsjonspakninger. Da har du flere middager klare som du kun trenger å varme opp.

Ikke alle retter egner seg imidlertid like godt for å fryses ned, og du bør derfor kun fryse ned rettene som smaker like godt etter en tur i fryseren.

Retter som for eksempel chili con carne, hjemmelagde fiskekaker, lasagne, fiskegrateng, indiske kjøttboller, lapskaus og pizzabunner er eksempler på retter som egner seg godt for å fryses ned.

11. Bruk restene

Hvis du har rester fra middagen dagen i forveien, er disse ideelle å bruke i middagen neste dag. Rester krever kun oppvarming før de er klare til servering, og sparer deg mye tid.

Noen retter smaker faktisk bedre dagen etter – som for eksempel bacalao, gryteretter, fårikal, lapskaus, lasagne og kjøttsupper.

For å gi retten nytt liv, kan du for eksempel lage et nytt og spennende tilbehør til retten. Har du servert kylling med ris og grønnsaker en dag, kan den for eksempel bli til en lekker kyllingwraps dagen etter.

12. Velg smarte ferdigvarer

For å få middagen raskere på bordet, er det ikke dumt å tillate seg å bruke noen ferdigvarer.

Skal du lage en pizza, kan du for eksempel bruke en speltlompe, tortilla eller polarbrød som pizzabunn, og bruke kesam eller crème fraîche som pizzasaus.

Fiskekaker, hamburgerbrød eller pizzasaus er andre ferdigvarer som kan brukes som en del av en hjemmelaget middag.