chapati oppskrift: et dekket middagsbord

Chapati er hverdagsbrødet du alltid har tid og råd til

Du behøver bare mel, vann og salt for å lage dette myke og gode hverdagsbrødet.

Sarita Sehjpal er kokebokforfatter, hjernen bak matvareserien Saritas, og driver Kristiansand-restauranten Mother India. Sehjpal, som til og med hadde et eget kapittel om indiske brød i kokeboken sin, spiser chapati daglig med familien.

- Chapati er bærebjelken innenfor indisk mat, og kan nesten sammenliknes med poteten her i Norge. Brødet spises til hvert eneste måltid, forteller kokken.

Hvis du leter etter en oppskrift på chapati, behøver du ikke lete lenge. Det tynne brødet inneholder kun ting du sannsynligvis allerede har i skapet, nemlig mel, vann og salt - og som en bonus er de klare på en liten halvtime.

- På grunn av ingrediensene er chapati veldig rimelig å lage. I tillegg er de sunne siden de inneholder såpass mye grovt mel, forteller Sehjpal. 

   > Denne billige «tikkaen» kan du lage helt uten kjøtt


Foto: Sarita Sehjpal/Privat

Krydre og fyll

Hvis kokken ønsker å gjøre chapatien enda sunnere, blander hun inn 25 prosent kikertmel slik at brødene inneholder proteiner i tillegg.

Mens oppskriften under kun inneholder salt, pleier Sarita Sehjpal å tilsette forskjellige krydre.

- Løkstikkefrø, koriander eller bukkehornskløver gir en god smak på chapatien, sier kokken.

For en mer mettende variant av hverdagsbrødet, kan du fylle det.

- Poteter, kjøttdeig, eller rett og slett smør, sukker og kanel smaker kjempegodt. Men husk å fylle brødet før du steker det, tipser kokebokforfatteren. 

   > Den urnorske potetkaken er i ferd med å dø ut

Festbrød

Selv om mange kanskje forbinder det luftige naanbrødet med indisk bakst, er det chapatien som er vanligst å spise i India. 

- Naanbrødet som er populært i vesten er egentlig afghanske naan som er basert på gjærbakst. De indiske naanbrødene, derimot, er ganske flate og tynnere er de man får på mange restauranter, forteller Sehjpal. 

Naanbrødene spares til festmåltider og bryllup, mens chapatien spises daglig. 

   > Dette lavkarbobrødet lager du av kun 3 ingredienser

Ikke for varmt

Mens man originalt skal bruke steinmalt fullkornshvete, kalt «atta», kan man som substitutt bruke sammalt hvete finmalt, eller en blanding av dette og hvetemel. 

Det er også viktig å steke chapatiene på riktig måte. 

- Pannen skal ikke være for varm, for da blåser ikke chapatiene seg opp. Stek dem på middels varme, slik at de blåser seg opp underveis. Da får den myke og luftige konsistensen de skal ha, tipser Sehjpal. 

   > Disse sparevaflene redder deg når du er blakk

Tin i mikro

Chapatiene skal være på størrelsen med en lompe, bare litt tykkere. Mens mange velger å pensle chapatiene med smeltet smør eller ghee etter steking, pleier Sehjpal å droppe dette.

Ferdige chapatier oppbevares i et tørt kjøkkenhåndkle, og tåler frysing bra. 

- Bare tin dem i mikroen. Det går helt fint, foreller Sehjpal. 

   > Det er null problem å leve på et studentbudsjett

Chapati (6 stykk)

Dette trenger du:

2 dl sammalt hvete finmalt
2 dl hvetemel
2 dl vann
1 klype salt

Slik gjør du:

1. Bland de to meltypene med saltet på kjøkkenbenken.


Foto: Maria Tveiten Helgeby

2. Lag en grop i midten, og hell litt og litt vann i midten, og elt sammen til en jevn deig. 


Foto: Maria Tveiten Helgeby

3. Elt deigen i cirka ti minutter. Varier mellom å kna den som en vanlig bolledeig...


Foto: Maria Tveiten Helgeby

4. ... Og å kna den ved å presse den flat med knokene, brette den, og gjenta. 


Foto: Maria Tveiten Helgeby

5. La deigen hvile under en lett fuktet kjøkkenhåndkle i 10-15 minutter. Da vil den se slik ut:


Foto: Maria Tveiten Helgeby

6. Del deigen i seks små emner. 


Foto: Maria Tveiten Helgeby

7. Press ett og ett deigemne flatt med håndbaken, og kjevle den deretter helt flat. Chapatien skal være cirka 2 mm i tykkelse, og ha størrelsen til en litt stor lompe. Det gjør ingenting om den ikke blir perfekt rund.


Foto: Maria Tveiten Helgeby

8. Sett en tørr stekepanne på stekeplaten, og la den bli ganske varm. Legg en chapati i pannen, og stek i noen minutter på hver side. Snu flere ganger, og bruk en stekespade til å presse den flat igjen når den blåser seg opp.


Foto: Maria Tveiten Helgeby

9. Chapatiene er klare når de er gjennomstekte og har noen mørkebrune flekker. Legg dem i en stabel når de er nystekte, slik at de holder seg myke og gode.  


Foto: Maria Tveiten Helgeby

10. Serveres med for eksempel vegetarisk masala med kikerter og en god raita.