Derfor bør du bli en «listefreak» som Elise

Takket være lister har Elise Steffensen lyktes med det mange familier drømmer om.

Noen drømmer om å seile jorden rundt. Noen drømmer om å svømme med delfiner. Mens andre rett og slett drømmer om å mestre balansen mellom en hektisk hverdag, sunn matlaging og tid til å være sammen som familie.

Felles for de fleste drømmer - store eller små - er nettopp det: Å ha tid.

Bloggeren TheElise er tobarnsmor og samboer, bosatt i Tromsø. Da hun fikk barn nummer to forsvant store deler av familietiden til å gjøre ting hun eller samboeren hadde glemt. Glemt å handle poteter, glemt å handle melk til frokosten, glemt gulrøtter, grønnkål og grønnsåpe. Ting de stadig måtte stokke inn i en allerede fullstappet kabal bestående av fotballtreninger, travle fulltidsjobber og reisevirksomhet.

Puh, sier du? Det sa Elise også.

Begynte å skrive lister 

Elise bestemte seg for å gå tilbake en vane hun hadde før det travle familielivet snek seg på. Hun begynte å skrive lister. Mange lister. Noterte stor og smått på papiret – i stedet for bak øret – der det bare ble glemt. 

– Livet hos oss før listene var kaotisk. Spesielt på mat- og handlefronten. Vi planla lite av innkjøpene, kjøpte mat på impuls hver dag og måtte ofte kjøre mer enn én tur på butikken siden vi ikke viste hva vi allerede hadde hjemme, sier Elise.

Familiens uplanlagte småhandling var ikke bare uøkonomisk og tidkrevende, det var usunt. Maten var rask, enkel og ensformig. Slik ville de ikke ha det. 

Kaosforebyggende

Med eller uten småbarn; å lagre ting du må huske i hodet kan være utfordrende for selv den mest strukturerte. I dag bruker Elise lister til alt, både hjemme og på jobben.

Listene skriver hun i notatbøker og på kalenderark som hun printer ut, og noen ganger også på telefonen.   

Foto: En av familiens mange timeplaner. Foto: Elise Steffensen. 

– Når det blir litt for masse å lagre oppe i «topplokket» er det merkelig befriende å kunne skrive det du skal gjøre på en liste i stedet for å måtte gå rundt å stresse med å skulle huske alt, sier Elise. For henne er det rett og slett kaosforebyggende.

– Og det er jo ikke å stikke under en stol at det er morsomt tilfredsstillende å krysse av på listene etter hvert som ting blir gjort, smiler hun.

Spiser mye sunnere 

Spesielt måltidene har endret seg etter at Elise og familien la om. Listene gjorde det mulig for dem å planlegge middager, kosthold og matinnkjøp. Resultatet var ikke bare mer tid og penger spart, men også et jevnt over sunnere kosthold.

– Du får oversikt over kostholdet til familien din for en lengre periode - og oppdager fort om dere for eksempel spiser for lite fisk. Du handler ikke lengre på impuls og gjør gjort gjennomtenkte middags- og matvalg hjemme, og ikke når du står sulten på butikken, full av «cravings» etter en lang arbeidsdag, forklarer Elise. Dessuten:

– Når du planlegger middagene så blir det mindre ferdigmat og mye mer middager med gode ingredienser, legger hun til. 

I hovedsak printer Elise ut kalenderark hvor hun og samboeren skriver inn alle aktiviteter og gjøremål for en måned frem i tid. Ut i fra programmet for hver dag planlegger de middager, og slik blir handlelisten til. 

– Når du kommer inn i rutinene kan du også delvis «resirkulere» tidligere månedsplaner og handlelister, sier Elise. 

Koselige bieffekter

Etter hvert som listene ble mer og mer innarbeidet, økte også ambisjonene. En genial idé oppstod: Hva med å bare gå på butikken én gang i måneden. Storhandling. Månedshandling. Tenk så mye penger de ville spare. Tenk så mye tid de da ville få til overs!

– Det er ikke hver måned vi faktisk greier å månedshandle, men vi har stort sette en plan for måneden uansett, sier Elise.

– Andre koselige «bieffekter», i tillegg til at dere spiser sunnere, er mindre krangling og diskusjoner om mat i familien, det er mer økonomisk og dere bruker mye mindre tid på unødvendig handling, sier den selverklærte «listefreaken».

Med rutinene godt innarbeidet gleder Elise seg til det nye året. Nyttårsforsett? Jo da, det har hun.

– Vi har lyst til å bli enda bedre på handlingen, rett og slett. Vi har kjøpt inn vakumpakker og stort fryseskap, som vi jobber med å bruke i månedshandlingen for å porsjonere opp større pakker med kjøtt, og til større porsjoner middager til travle dager, sier Elise.

- Ja, og så skal jeg bli enda flinkere til å ta meg tid til å bake brød til fryseren. Jeg baker gjerne 20 brød om gangen. 

Lyst å bli mer organisert i det nye året? Listefreaken Elise tipser:

1. Legg en plan ut fra i aktivitetene dere har i familien, sånn at det blir gjennomførbart. Før også inn helgedager i listen. Det utgjør grunnlaget for å skrive lister for en periode fremover.

2. Sjekk tilbud for inspirasjon på hva dere kan lage og bare start å fylle inn i listen som du har laget klar med dager og familiens aktiviteter.

3. Tenk gode ingredienser og minst mulig halvfabrikat. Det tar av og til litt lengre tid å lage, men det sparer du fort inn siden du slipper å dra på butikken hver dag.

Lykke til!