En sokk og litt ris kan faktisk lindre nakkesmertene dine

Mellom 30 til 50 prosent av voksne nordmenn plages av vondt i nakken hvert år. Hvem skulle trodd at hjelpen kan være å finne i sokkeskuffen din?

I dagens verden er nesten ikke nakkeplager til å unngå. De fleste av oss veksler mellom å sitte foran datamaskinen eller bøyd over smarttelefonen. Det er heller ikke lite av feilbelastninger, skeive liggestillinger eller stress der ute. 

Ifølge Norsk Helseinformatikk opplever så mange som 30 til 50 prosent av den voksne befolkning i Norge alvorlige nakkesmerter i løpet av et år, og det er anslått at tre prosent av befolkningen i løpet av denne perioden oppsøker lege med nakkelidelse som hovedproblem.

Men hjelpen er ikke langt unna, men befinner seg faktisk i sokkeskuffen din. Med en sokk, litt ukokt ris, hyssing og en tom dorull, kan du nemlig enkelt lage en billig varmepute som kan bidra til å lindre nakkesmertene dine. 

Denne hjemmelagde varmeputen som er inspirert av Wke.beriger.com og Unsophisticook.com kan du varme opp i mikrobølgeovnen, og legge over nakken når du har vondt – eller andre steder på kroppen som verker.

Ifølge Helsenorge.no finnes det ikke god nok forskning til å kunne si om verken varme eller kulde fungerer som behandlingsform for nakkeplager, men i sosiale medier er det mange som gir denne typen varmeputer tommel opp. Dette er med andre ord ingen kur, men kanskje opplever du den som lindrende når nakken stråler og murrer som mest? :)  

Ikke gå glipp av: Bakepulvertrikset gjorde Lines stekeovn skinnende ren  

Dette trenger du: 

1 bomullssokk eller sportssokk (gjerne en knesokk) 

Ukokt rå ris av typen basmati eller jasmin (linfrø kan også fungere, men dette tar noe lengre tid å varme opp)

Hyssing (du kan også bruke nål og trå for å sy sammen åpningen)

1 tom dorull 

Dette gjør du: 

1. Putt den tomme dorullen i åpningen av sokken, og hell i ris til sokken er omtrent 70 prosent full. Hvis sokken fylles for mye opp, vil den bli vanskelig å knyte igjen og kjennes hard mot nakken. 

2. Lukk igjen sokken ved å knyte hyssing i en stram dobbeltknute rundt åpningen – eller bare slå en stram knute. 

3. Legg sokken i mikroen sammen med en kopp med vann, og la den ligge der mellom 2 til 4 minutter. Vannet gjør at risen tiltrekker seg varme, og at den ikke kleber seg. Varmegraden varierer fra mikro til mikro, så prøv deg litt frem de første gangene. Start heller med for lav temperatur enn for høy. 

4. Når du tar ut varmeputen av mikroen kan du godt riste litt på den for å fordele risen utover i sokken, og legge den i et kjøkkenhåndkle slik at den bevarer varmen lengre. Ta den med deg til sofaen eller senga! :) 

Lenge siden du har vasket dyna? Så ofte bør du faktisk vaske den