Slik lager du havregrøt på 1 minutt

Det er faktisk mulig å lage en sunn, sommerlig og mettende frokost på ett minutt. Denne får deg ut av døren raskest mulig for å nyte sommeren mens du kan!

Nå om sommeren, stiller vi strenge krav til frokosten. For det første bør den være rask, slik vi kan komme oss fortest mulig ut av døren for å nyte fineværet (mens det varer). For det andre, bør den ikke være for tung og mektig – men i stedet sommerlig, lett og sunn. 

Svaret på de høye sommerkravene? Havregrøt i mikroen. 

Havregrøten i kopp trenger kun 1-2 minutter i mikrobølgeovnen før den er ferdig, og toppes med friske bær og nøtter. En mer sommerlig, sunnere og lettere frokost er vanskelig å finne. 

Lettvint og kjapp

På nettet har det lenge florert i oppskrifter på såkalte mug cakes, kaker laget i en kopp i mikroen. Nå er det altså havregrøten sin tur til å få en runde i mikroen.

Alt du trenger å gjøre er å måle opp lettkokte havregryn og vann eller melk i en kopp, varme ett minutt eller to i mikroen, så er den klar.

Her er det ikke så viktig at målene stemmer på en prikk, ergo slipper du å dra frem desilitermål eller kjøkkenvekt. Perfekt for alle som synes det er stress å forholde seg til nøyaktige oppskrifter på morgenkvisten.

   > Sjokoladekaken du lager på  2 minutter


Foto: Marie Roald / The Vanilla Monologues 

Fristende, sunn og mettende

Om du slenger på litt frisk frukt og bær i sesong trengs det strengt tatt ikke noe mer, men om du vil ha litt søtt er det fornuftig å bruke naturlig søtning som honning eller lønnesirup.

Resultatet er en appetittvekkende, sunn og mettende frokost.

«Superhavre»

De siste årene har eksotiske ingredienser som quinoa og chia tatt monopol på supermat-begrepet, men ifølge BBC Good Foods helseredaktør Roxanne Fisher er ikke havre noe dårligere alternativ.

Hun forteller at den både reduserer det farlige kolesterolet og får ned blodtrykket. I tillegg til vitaminer og mineraler inneholder havre også godt med fiber som sørger for å holde blodsukkeret i sjakk.

Havregrøt på 1 minutt  

Foto: Marie Roald / The Vanilla Monologues 

Dette trenger du (1 porsjon): 

Til oppskriften oppgir vi ikke et fast mål på ingrediensene. I stedet justerer du mengden av hver ingrediens ut i fra størrelsen på koppen du bruker. Det er enklest, og gir best resultat! 

Fyll koppen 1/3 full med lettkokt havregryn 
Fyll på med vann eller melk til litt over midten av koppen 

Forslag til topping: 

1 håndfull blåbær
3-4 jordbær i biter
3-4 pekannøtter, usaltet
1 ts honning eller lønnesirup 
1 klype salt (kan sløyfes) 

Dette gjør du: 

1. Ha alle ingrediensene i en kopp eller skål som tåler mikrobølgeovn, og sett i mikrobølgeovnen. 

2. Kjør på høy varme i 1-2 minutter, ta koppen ut og rør godt om. 

3. Strø over frisk frukt og nøtter, og ringle over litt søtt om ønskelig.