- Vi klarer oss fint på et stramt budsjett så lenge vi planlegger

Etter samboerparet begynte med middagsplanlegging hver helg, klarer de seg helt fint på et stramt studentbudsjett.

Maria Uldahl studerer ernæring og står bak matbloggen Marias Matglede. Her skriver hun om alt fra oppskrifter og kosthold – til middagsplanlegging. 

- Samboeren min og jeg setter oss ned en gang i uken og planlegger alle middagene vi skal spise, og på den måten sparer vi både tid, penger og miljøet, forteller matbloggeren.

   > Slik klarte Lise å kutte matbudsjettet i to

Matkasting økte med forbruket 

Uldahl forteller at hun har vært nøye med å planlegge middager helt siden hun flyttet hjemmefra for flere år siden. Både hun og kjæresten var studenter, og hadde begrenset med penger. 

Men så fikk begge jobb, og forbruket begynte å skli ut.

- Vi brukte mer penger, og vi begynte å kaste mat – noe vi aldri har pleid å gjøre før. Plutselig lå det en gammel brokkoli i grønnsaksskuffen, eller et muggent meieriprodukt bakerst i kjøleskapet, forteller bloggeren. 

Og hvis hun stod på butikken etter en lang arbeidsdag, sulten og trøtt, fristet det oftere å ta med sjokoladeplaten de egentlig ikke behøvde. Uldahl og kjæresten satt seg derfor ned og bestemte seg for å gå på med ny frisk.

Nå setter de seg ned hver helg for å planlegge ukens middager.

Matblogger og ernæringsstudent Maria Uldahl. Foto: Privat/Maria Uldahl.

- Et tips er å prøve å gjøre middagsplanleggingen til noe hyggelig. La en kopp te eller kaffe, og sett dere sammen. Ta gjerne med barna om dere har det, slik at de kanskje kan være med på matplanleggingen de også, sier Uldahl. 

Hvis de planlegger handler klarer de seg fint på det de kaller et «stramt studentbudsjett» – medregnet husholdningsprodukter, vin og kos for to personer.

- Så her er det masse å spare, tipser bloggeren.

   > Gjerrigknarkens 9 beste triks for å kutte i matbudsjettet

Finn ut hva du har

Det første Uldahl og samboeren gjør når de skal planlegge ukens middager, er å gå gjennom alle skapene for å se hva de har fra før av. 

- Har vi for eksempel en bunt med gulrøtter, planlegger vi middagene slik at vi får brukt opp denne før den blir dårlig, forteller matbloggeren.

Deretter setter de seg ned med tilbudsaviser eller går inn på nettsidene til matbutikkene i nærområdet for å lete etter gode tilbud. 

- Hvis noen av butikkene for eksempel har tilbud på hakkede tomater, kjøper jeg fort ti-tyve bokser siden dette er en super basisvare som holder seg lenge, tipser Uldahl.

   > 7 grisebillige middager du faktisk har lyst på

Sjekk timeplanen 

Siden begge to kan ha travle uker, går de gjennom dagene slik at de vet om en av dem spiser på jobben en dag. 

- Vi lager for eksempel ofte store porsjoner chili con carne som vi legger i fryseren, slik at de bare behøver å varmes noen minutter. Vi prøver også å bruke litt tid i helgen til å bake brød eller rundstykker, sier Uldahl. 

Storhandelen gjør de kun én eller to ganger i løpet av uken, og de starter alltid med å gå i de billigste butikkene først (les: Extra ;).  

- Trenger vi ett spesielt dyrt produkt, drar vi heller til den dyrere butikken og kjøper det til sist, fortsetter middagsplanleggeren.

Til slutt skriver de alltid en meny som de henger på veggen. 

- På den måten har vi oversikt over hva vi har planlagt, tipser Uldahl. 


Ukens middagsplan henger alltid på veggen. Foto: privat. 

En typisk middagsuke 

En typisk middagsuke hos familien Uldahl kan da for eksempel se slik ut:

MANDAG: Pasta med tomatsaus (bruk opp squashen!) 

TIRSDAG: Chili sin carne med quinoa

ONSDAG: Tomatsuppe med økologiske egg

TORSDAG: Vegetarburger + salat

FREDAG: Pestorull fra Storesøsters kjøkken + tomatsalat

LØRDAG: Squashpai fra Mat på Bordet + salat med mozzarella + bake surdeigsbrød

MARIA ULDAHLS 4 GYLNE ØKONOMITIPS: 

1. Ta hensyn til det du har i skapet, og bruk opp det du har. Planlegg slik at ferskvarer kan brukes i flere middager så du ikke behøver å kaste noe.

2. Se etter tilbud og handle i billige butikker. Hvis du skal ha noe spesielt, handle det til sist.

3. Få alle til å hjelpe til og bli med på idémyldringen, og la alle få lage noe de liker. Gjør middagsplanleggingen til en positiv ting.

4. Bruk litt tid i helgen til å lage store porsjoner du kan fryse ned i porsjonspakninger, og til å bake brød eller rundstykker du trenger i løpet av uken.

   > Denne kaken kan du lage av potetrestene