Til hovedinnhold

Vær oppmerksom på useriøse aktører som utnytter Coop-merkevaren!

Se opp for useriøse aktører

Vær oppmerksom på useriøse aktører som utnytter Coops gode navn og rykte!

Vi i Coop advarer våre kunder om svindelmeldinger og e-post som går rundt nå. Det er dessverre slik at enkelte useriøse aktører misbruker Coops gode navn og rykte for å få folk til å tro at vi står bak eller samarbeider med dem om undersøkelser, konkurranser eller lignende. I disse svindelmeldingene bes man ofte om å eksempelvis oppgi kort- og kontoinformasjon.

Coop vil aldri be om slik informasjon over e-post eller SMS. Om du har mottatt en slik melding, ber vi deg om å slette meldingen og om å ikke trykke på noen av linkene i meldingen.

Dersom du har oppgitt informasjon etter å ha mottatt en svindelmelding, og opplever å bli trukket penger fra konto og/eller får kredittopplysninger/personopplysninger på avveide anbefaler vi deg å sperre bankkortet ditt og politianmelde saken.

Eksempel på slike fremstøt

Svindel i forbindelse med Facebook-konkurranse på Coop - litt ditt

Det er blitt opprettet en falsk Facebook-profil i Coops navn som legger igjen kommentarer om at folk har vunnet på en Facebook-konkurranse der man kan vinne Kvikk Lunsj-effekter. Den falske siden ber om at kunder trykker seg inn på en profil for å hente premien. Profilen man bes om å trykke seg inn på er falsk, og vi ber om at dere ikke trykker dere inn på profilen. Se alltid etter det blå verifiseringsmerket ved siden av bedriftens navn på Facebook. Den falske profilen mangler denne verifiseringen.

Slik ser verifiseringsmerket ut:

Vi trekker vinnere som annonsert den 25. september. Vinnerne blir skrevet til i kommentarfeltet. Se da etter det blå verifiseringsmerket som viser at kommentaren er fra den ekte Facebook-siden vår.

Vi har varslet Facebook som jobber med å få fjernet den falske siden.

Har du trykket deg inn på linken på den falske siden og oppgitt kortinformasjon, er det viktig at du kontakter din bank for å få sperret aktuelle bankkort.

 

Vår sikkerhetsavdeling i Coop jobber aktivt med å kartlegge bakmennene, og politianmelder sakene fortløpende.

Tre ting som kan tyde på at eposten du får er spam eller forsøk på svindel

  • Avsenders epost-adresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender.
  • Eposten eller SMS`en inneholder rettskrivingsfeil. I noen tilfeller er meldingen skrevet på godt norsk, og da er det vanskeligere å se at det er spam. Men ofte inneholder spam-meldingene skrivefeil, merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at Google Translate er benyttet.
  • Virker tilbudet for godt til å være sant, er det ofte det. De fleste spammeldinger vi oppdager omhandler gratis gavekort eller at man har vunnet i en konkurranse man aldri har deltatt i.

Forbrukertilsynet ønsker at alle som mottar useriøse e-poster (spam) og sms-er varsler om dette via deres skjema, slik at Forbrukertilsynet kan gjøre tiltak for å stoppe dette.

Forbrukertilsynet

Våre jurister jobber aktivt med å få stoppet disse useriøse aktørene, men dette er en vanskelig oppgave da disse ofte er utenlandske og det stadig kommer nye aktører på banen.

Vi kan opplyse om at alle Coops konkurranser alltid blir annonsert på Konkurranser i Coop.