Hva er Coop Mastercard?

Coop Mastercard er et fleksibelt kredittkort som fungerer på over 25 millioner brukersteder over hele verden. I tillegg til ditt ordinære kjøpeutbytte så får du 1 % medlemsbonus på all handel* med ditt kort.

Kortet inneholder også en gratis reise- og avbestillingsforsikring, så lenge du betaler minst halvparten av turens transportkostnader med kortet.
   
Med Coop Mastercard så får du muligheten til å dele opp betalingen ved større kjøp og vi gir deg inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse. Du har full oversikt over forbruket med fri tilgang til saldo og transaksjoner via våre selvbetjeningsløsninger. Du kan velge både nettbank og app, i tillegg til den månedlige oversikten som du mottar sammen med din faktura.

*Gjelder ikke i konkurrerende dagligvarebutikker i Norge og gjelder på all handel opp til 250 000 kr pr år.

Hvem står bak ditt Coop Mastercard?

EnterCard utsteder Coop Mastercard og håndterer alle spørsmål du måtte ha vedrørende kortet.
EnterCard er den største bankuavhengige kredittkortutsteder i Norge. Selskapet utsteder Mastercard og Visa gjennom eget kredittkort, re:member, i tillegg til å samarbeide med sparebanker og andre partnere - slik som Coop.
  
EnterCard er et felleseid selskap - av Swedbank AB og Barclays Bank Plc. - som ble etablert for å markedsføre og utstede kredittkort i det nordiske markedet. Barclays Bank har drevet bankvirksomhet i over 300 år og Barclaycard er ett av de største kredittkortforetakene i Europa.
   
Coop Mastercard gir deg kreditt på inntil 150 000 kroner og du har i tillegg svært gunstige betingelser. Du betaler ikke årsgebyr for å ha kortet og benytter du Coop Mastercard når du handler hos Coop og våre samarbeidspartnere, så kan du både betale og registrere kjøpet med det samme kortet. Da er du sikret både kjøpeutbytte og bonus, samt våre medlemsrabatter.

Nettbank og app

For at våre kunder skal kunne følge opp sitt kundeforhold på en enkel og oversiktelig måte, så har alle våre kortholdere tilgang til både en egen nettbank og app. Her vil man kunne se alle transaksjoner og faktura. I tillegg kan man kontakte kundesenteret, søke kredittøkning, se sin PIN-kode og mye mer.
  
Innlogging i nettbank gjøres med BankID utstedt av din bankforbindelse. Innloggingssiden finner du her.
Dersom du foretrekker å benytte vår app så finner du mer informasjon om Coop Mastercard app på følgende nettside.

   
Kredittgrense

  • Hvor mye får jeg i kredittgrense?
    Du vil bli tildelt en kredittgrense etter en helhetsvurdering.

  • Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å øke kredittgrensen?
    Du kan enkelt søke om høyere kredittgrense via nettbanken vår:

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.

    Trykk <Øke kredittgrense> under ”Kort” på fremsiden og fyll inn skjema som kommer frem. Opplysningene du oppgir bekreftes ved å benytte BankID på nytt og søknaden behandles i løpet av neste virkedag.

    Alternativt kan du også søke om mer kreditt via vår app.

    Vi vil gjøre deg oppmerksom på at man må ha hatt sitt kort i minimum 6 måneder før vi kan vurdere en høyere grense.
  • Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å redusere kredittgrensen?
    Du kan be oss redusere kredittgrense direkte via meldingstjenesten som du finner i nettbanken vår:

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk <Innboks> oppe til høyre på fremsiden (ikonet er utformet som en konvolutt) og send oss en melding der du oppgir kredittgrensen du ønsker å redusere til. Husk at vi ikke kan redusere grensen til et beløp som er lavere enn det som allerede er benyttet på kortet.

   
PIN-kode

  • Når brukes PIN-kode?
    Når du betaler med kredittkort så vil du bli bedt om å taste din personlige PIN-kode. Den benyttes både ved varekjøp og uttak i minibank. Unntaksvis kan du bli bedt om å signere på en kvittering og vise legitimasjon istedenfor å taste PIN-kode.

    For din egen sikkerhet anbefaler vi at du aldri oppbevarer PIN-koden og kortet sammen.
  • Har du glemt PIN-koden din?
    Du kan enkelt finne PIN-koden din via nettbanken vår: 

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk <Se pinkode> under ”Kort” på fremsiden og tast inn kortdetaljene du blir spurt om. Etter å ha verifisert deg med BankID på nytt så vil din nåværende PIN vises på skjermen i 10 sekunder.

  • Kan jeg endre/velge min egen PIN-kode?
    Med din egen selvvalgte PIN-kode så slipper du å komme i situasjoner hvor du ikke husker koden din, eller at du blander den sammen med andre koder.

    For å velge din egen PIN-kode så gjør du følgende:
    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk <Forandre pinkode> under ”Kort” på fremsiden og tast inn kortdetaljene du blir spurt om. Du vil så bli bedt om å velge din egen kode og bekrefte denne ved å benytte BankID på nytt.
    Nytt kort, med din selvvalgte kode, vil sendes per post og skal mottas i løpet av 3-5 virkedager. Gammelt kort vil kunne brukes med gammel kode frem til nytt kort mottas.

   
Tilleggskort

  • Er det mulig å få registrert et tilleggskort opp mot mitt Coop Mastercard?
    Ja, du kan bestille et tilleggskort som knyttes opp mot din kreditt. Dere vil da ha hvert deres kort, men får tilsendt én felles faktura.

    Det kan være praktisk at du og dine nærmeste har hvert deres kort. Da trenger for eksempel ikke hovedkortinnehaver være med for å betale, slik at man får større frihet i hverdagen. Din månedlige faktura viser hva som er brukt på hvert av kortene, så dere vil likevel ha god kontroll over utgiftene. Tilleggskortet kommer under samme kredittgrense som den du har i dag. 

    Vær oppmerksom på at du som hovedkortinnehaver vil være ansvarlig for bruk på et eventuelt tilleggskort. Tilleggskortsøker må være over 18 år.
  • Bestilling av tilleggskort
    Du kan enkelt bestille tilleggskort ved å fylle ut søknadsskjema som du finner i nettbanken vår:

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk <Bestille tilleggskort> under ”Kort” på fremsiden og fyll inn skjema som kommer frem.

    Kort sendes som personlig utlevering til deres lokale postkontor og skal mottas i løpet av en uke. Tilleggskortinnhaver er nødt til å hente ut kortet selv for å fremvise legitimasjon og signere utleveringen.
    Alternativt så kan man sende inn per post ved å benytte skjema som man finner på følgende nettside.

   
Overføringer og regningsbetaling

  • Kan jeg overføre fra Coop Mastercard og over til min egen konto?
    Ja, det kan du. Tjenesten koster kr 35 + 1 % av beløpet som overføres og du kan overføre inntil disponibelt beløp på kortet. Dette gjøres enkelt via nettbanken eller appen vår.
  • Kan jeg betale en faktura direkte med mitt Coop Mastercard?
    Det er fullt mulig å betale en faktura med ditt Coop Mastercard, så lenge det ikke er EnterCard som er mottaker. Tjenesten koster kr 35 + 1 % av beløpet som overføres og du kan overføre inntil disponibelt beløp på kortet. Dette gjøres enkelt via nettbanken eller appen vår.

  • Kan jeg overføre annen kredittkortgjeld over til mitt Coop MasterCard?
    Ja, du kan overføre saldo fra et annet kort så lenge du har tilsvarende beløp i disponibel saldo. Dette gjøres enkelt via nettbanken vår. Tjenesten er gebyrfri, men renter vil beregnes fra den dagen beløpet er overført til ditt Coop Mastercard. Gjør oppmerksom på at dette ikke gjelder for andre kort utstedt av EnterCard.

   
Forsikringer

  • Reise- og avbestillingsforsikring
    Så lenge du betaler over 50 % av reisens transportkostnader med ditt Coop MasterCard så har du automatisk en reise- og avbestillingsforsikring gjennom ditt kort. Denne gjelder både for deg, ektefelle/samboer og hjemmeboende barn under 21 år – eventuelt inntil tre medreisende. Fullstendige vilkår og forsikringsbevis, samt skadeskjema, finner du her.

    Dersom du ønsker du å registrere en skade så må skadeskjema fylles ut og returneres til AIG. De er dette forsikringsselskapet som leverer reise- og avbestillingsforsikringen du har inkludert i ditt Coop Mastercard. Skjema som skal benyttes finner du via lenken over.

  • Postadresse: AIG
    Postboks 1588 Vika
    0118 Oslo
    Tlf: 22 00 20 80
    E-post: skadekontoret@aig.com
  • Tilleggsforsikringer
    Coop Mastercard gir deg muligheten til å velge opptil syv nyttige forsikringer til kun kr 90 pr. forsikring pr. år. Les mer om våre tilleggsforsikringer her.

  • Betalingsforsikring
    Kunder som har et Coop Mastercard har også mulighet til å tegne en betalingsforsikring som gir en ekstra trygghet dersom man skulle oppleve å bli arbeidsledig, permittert eller sykemeldt.

    Les mer om betalingsforsikring for Coop Mastercard her.

   
Faktura og nedbetaling

  • Hvor ofte mottar jeg faktura?
    Du mottar faktura en gang i måneden. Fakturaen inneholder da alle uttak og kjøp du har gjort med kredittkortet i løpet av fakturaperioden. Faktura produseres rundt 15 dager før forfall. Har du for eksempel forfall den 15. februar, så vil alt du har brukt i januar komme med på fakturaen. 

    Vi tilbyr fire ulike forfallsdatoer og du velger selv hvilken av disse du ønsker å benytte. De du kan velge mellom er den 01., 10., 15. eller 20. hver måned.
  • Hvordan kan jeg endre min forfallsdato?
    Dersom din valgte forfallsdato ikke passer for deg lengre så har du muligheten til å oppdatere denne via nettbanken vår. Du kan da velge blant fire ulike forfallsdatoer. Disse er den 01., 10., 15. eller 20. hver måned. For å registrere ny forfallsdato så kan du:

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk deg først inn på <Gamle fakturaer> under ”Faktura” på fremsiden, deretter velger du ønsket forfallsdato i nedtrekksmenyen under ”Faktura betalingsdato”.

    Gjør oppmerksom på at eventuelle faktura som allerede er produsert må betales til opprinnelig forfallsdato.
  •  Hvordan betaler jeg fakturaen?
    Faktura betales du på samme måte som andre regninger. Du kan også bestille eFaktura. Da mottar du fakturaen automatisk inn i nettbanken din og slipper papirfakturagebyret på kr 45.

  • Kan jeg variere det månedlige tilbakebetalingsbeløpet?
    Du må betale 3 % av utestående beløp, minimum kr 400, per måned. Utover dette kan du betale eventuell utestående saldo når du måtte ønske.

  • Hva er KID- og kontonummer for innbetaling?
    Dersom du ønsker å gjøre en ekstra innbetaling så kan du benytte ditt faste KID-nummer (eFakturareferanse) og kontonummer 14300642641. 

    Hvis du ikke kjenner til ditt KID-nummer så finner du dette enten ved å se på siste faktura eller ved å logge deg inn i nettbanken vår.

  • Når begynner rentene å løpe?
    Med Coop Mastercard så har du inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse. Det vil si at vi ikke beregnet noen renter før etter at et kjøp har blitt fakturert og forfallsdato på den aktuelle fakturaen er passert. Har du for eksempel valgt forfallsdato den 15. så vil du motta en faktura på alt du har brukt på kortet måneden før. Eventuelle renter vil først beregnes etter forfallsdato og da kun på det beløpet du velger å utsette.

  • Betalingsfri måned
    Noen ganger kan man ha behov for å utsette betalingen av kredittkortregningen. Dersom du trenger å utsette betalingen en måned så kan du søke om en betalingsfri måned via nettbanken vår: 

    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse.
    Trykk deg først inn på <Gamle fakturaer> under ”Faktura” på fremsiden, deretter velger du <Søk> som du finner under ”Betalingsfri måned”.
    Les gjennom vilkårene som kommer frem og trykk <Send søknad>.

    Det belastes ingen gebyr for å benytte seg av denne tjenesten, men renter vil beregnes ut fra beløpet som utsettes og disse vil belastes på neste måneds faktura. Det innvilges ikke betalingsfri måned på allerede forfalte faktura.

  • Når blir beløpet jeg skylder på mitt Coop Mastercard sendt til inkasso?
    Så snart et inkassovarsel er forfalt kan vi sende kravet til inkasso.

  • Jeg har en inkassosak tilknyttet mitt Coop Mastercard og har fått regning med et salær. Hvordan beregnes disse salærsatsene?
    Tariffmessig salær er en lovfestet sats inkassoselskapet har lov til å belaste kunden for å inndrive et krav. De maksimale satsene er lovregulert i Inkassoforskriften, utarbeidet av justisdepartementet.

  • Får jeg betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso?
    Du får ingen betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso dersom kravet fra inkassobyrået innfris. Betalingsanmerkning påløper først når kravet må inndrives rettslig.

  • Hvor lenge blir en betalingsanmerkning stående?
    En betalingsanmerkning vil bli slettet ved innfrielse av kravet.

   
Bruk av kortet

  • Hvordan får jeg registrert medlemsutbyttet når jeg bruker mitt Coop Mastercard?
    Når du bruker ditt Coop Mastercard på en av Coop sine butikker, eller hos en av våre samarbeidspartnere, så er det viktig at du registrerer ditt medlemsnummer før du gjennomfører kjøpet. Dette gjøres enkelt ved å skanne baksiden av ditt Coop Mastercard før du betaler med kortet. Da vil du få registrert både medlemsutbytte og -bonus.

    Ved kjøp av drivstoff så holder det derimot å betale med ditt Coop MasterCard for å oppnå både medlemsrabatt og -bonus. Les mer om betingelsene for kjøp utenom Coop MasterCard i oversikten over medlemsfordelene.

  • Hvordan registreres medlemsbonusen?
    Medlemsbonusen som du kan opparbeide deg ved hjelp av Coop Mastercard kommer i tillegg til ditt ordinære kjøpeutbytte og gir deg 1 % medlemsbonus på all handel med ditt kort – unntatt kjøp hos konkurrerende dagligvarebutikker i Norge.

    Bonusen registreres automatisk så lenge du betaler med ditt Coop MasterCard og gjelder for all handel opp til kr 250 000 pr år. Selve bonusen vil registreres direkte inn på din medlemskonto og kan sees som to separate poster i ditt fordelsregnskap. En for kjøp hos Coop med ditt Coop Mastercard og en som viser kjøp gjort på andre brukersteder.

  • Hvor kan jeg bruke kortet?
    Du kan bruke kortet på alle brukersteder som er merket med Mastercard. Du kan betale med kortet i alle slags butikker (med unntak av noen matbutikker i Norge), på bensinstasjoner, restauranter, hoteller og reisebyråer. Du kan ta ut kontanter i alle norske og utenlandske minibanker.

    Du bør alltid bruke Coop Mastercard til å betale for varer og tjenester på Internett. Da kan du kontrollere belastningene før du betaler og du vil ha mulighet til å reklamere på kjøpet dersom du ikke mottar det du bestilte.

  • Hvordan betaler jeg reiser med kortet?
    Betaler du en reise (minimum 50 % av reisens transportkostnader) med ditt Coop Mastercard så er du og inntil 3 medreisende dekket av en gratis reise- og avbestillingsforsikring. Bestilles reisen på internett så er det enkelt og sikkert å betale med Coop Mastercard. Du trenger bare å oppgi kortdetaljene dine på reiseselskapets sikre side og verifiser deg ved hjelp av BankID eller sikker netthandel.

    Hvis du ønsker å belaste en faktura opp mot ditt Coop Mastercard så gjøres dette enkelt via nettbanken eller appen vår. Gjør oppmerksom på at overføringer og regningsbetalinger fra ditt Coop Mastercard vil belastes et gebyr på kr 35 + 1 % av beløpet.

  • Hva menes med inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse?
    Faktura vil produseres rundt 15 dager før din valgte forfallsdato. Dersom du får belastet ditt kort dagen etter at en faktura er produsert, så vil ikke denne transaksjonen faktureres før neste måned igjen og du oppnår dermed 45 rentefrie dager. Om du derimot får belastet ditt kort dagen før faktura produseres, så oppnår du 15 rentefrie dager.

  • Hva må jeg gjøre for å konvertere mitt Coop medlems- & betalingskort over til Coop Mastercard?
    Dersom du ønsker å avslutte ditt Coop medlems- & betalingskort og overføre din saldo og kredittgrense over til Coop Mastercard. Så må du lese og akseptere de nye vilkårene, samt fylle ut og returnere <skjema for konvertering>. [legg inn konverteringsskjema]

  • Skjemaet kan returneres per post til:
    Coop Mastercard 
    v/EnterCard Norge AS 
    Postboks 2170
    7412 Trondheim

  • Jeg har endret telefonnummer eller e-postadresse, hva gjør jeg?
    Logg deg inn i nettbanken med BankID utstedt av din bankforbindelse. Trykk deg inn på ”Innstillinger” oppe til høyre og legg inn de korrekte opplysningene.

  • Jeg har flyttet, hva gjør jeg?
    Vi oppdaterer vårt kunderegister automatisk opp mot Folkeregisteret, det eneste du trenger å gjøre er å registrere din korrekte adresse hos dem. Dette gjelder også dersom du er registrert med en postadresse som ikke er din bostedsadresse, for eksempel postboks. 

  • Kortet mitt virker ikke, hva gjør jeg?
    Du kan sjekke hva som er aktivt kortnummer og disponibelt beløp enten via nettbanken eller vår app. I nettbanken har du også tilgang til å se siste faktura med betalingsinformasjon. 

    Dersom du har disponibel kreditt og er à jour med dine innbetalinger, men likevel får avvist ditt kort, så må vi se nærmere på hva som eventuelt forårsaker dette. Fint om du kunne tatt kontakt med vårt kundesenter på telefon 815 22 515, tastevalg 1-1. Vi er tilgjengelig alle hverdager mellom 08:00-18:00.

  • Hvorfor tar noen butikker og brukersteder gebyr når jeg betaler med kredittkort, mens andre ikke gjør det?
    Det stemmer at noen brukersteder tar et ekstra gebyr dersom du betaler med kort. Dette gjelder stort sett i utlandet. Det er brukerstedene selv som bestemmer om de skal ta et slikt gebyr eller ikke, og de bestemmer også størrelsen på gebyret. Det har ikke blitt noen utbredt praksis, men det forekommer i enkelte bransjer. I tillegg vet vi at en del nettbutikker praktiserer ekstragebyr ved betaling med kredittkort. Butikken eller brukerstedet er forpliktet til å informere deg som kunde om at du vil bli belastet med et ekstragebyr dersom du betaler med kredittkortet ditt. Det kan likevel være greit å spørre betjeningen før du betaler.

   
Mistet kort

Dersom du mister eller blir frastjålet ditt Coop Mastercard så er det viktig at du melder fra til oss øyeblikkelig. Du kan sperre kortet ditt via vår døgnåpne sperretjeneste på telefon
815 22 515, tastevalg 1-1.

Du vil automatisk få tilsendt et nytt kort i løpet av 3-5 virkedager. Bekreftelse på SMS sendes fra vår leverandør så snart nytt kortet er på vei.