Generelle spørsmål og svar til alle medlemmer
GENERELL INFORMASJON:
Har du aktivert kredittsperre?
Dersom du har aktivert kredittsperre, må denne oppheves før du søker. Kredittsperre kan oppheves selvbetjent ved å logge inn på soliditet.no/privatpersoner.
Hva er Coop Mastercard?
Coop Mastercard er et kredittkort. I tillegg til ditt ordinære kjøpeutbytte får du 1% medlemsbonus på all handel i Coop sine butikker. Det er ingen årsavgift eller gebyr på varekjøp på kortet. *Gjelder ikke konkurrerende dagligvare- eller byggevareforretning.
Hvilke fordeler har Coop Mastercard?
- 1 % medlemsbonus på alle kjøp i Coop sine butikker.
- Medlemsbonus begrenset til kr 2.500 per år.
- Reise- og avbestillingsforsikring med egenandelsforsikring på leiebil (skrape, steinsprut o.l.) er inkludert i kortet (minst 50 % av reisekostnadene/leiebil må betales med kortet).
- Inntil 20 % rabatt på leiebil hos Avis.
- Ingen årsavgift
- Kulturtilbud - medlemmene vil få tilgang til forhåndssalg og muligheter til å kjøpe eksklusive billetter flere ganger i året.
- Tilleggskort
- Klokkebetaling (Fitbit og Garmin)
Hvordan søker jeg om Coop Mastercard?
Du kan søke om Coop Mastercard her: Søk om Coop Mastercard her
God oversikt og full kontroll for ditt Coop Mastercard i Coop Nettbank. Sjekk transaksjoner, sett regionsperre, overfør penger fra kort til konto, se og endre PIN, se dine faktura og søk om kredittøkning i Coop Nettbank.
Hvor mye får jeg i kredittgrense?
Du vil bli tildelt en kredittgrense i søknadsprosessen. I vurderingen vil det vektlegges din økonomiske situasjon og informasjon om deg innhentet fra kredittbyrå, gjeldsregister og andre offentlige registre.
Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å endre kredittgrensen?
Du kan enkelt endre kredittgrensen i Coop Nettbank. Dersom du senker grensen blir det oppdatert umiddelbart, ønsker du å øke grensen må du søke om ny kredittgrense i Coop Nettbank.
Kan jeg endre/velge min egen PIN-kode?
Ja, du kan endre PIN-koden din i Coop Nettbank.
Dersom du endrer PIN, vil det ble utstedt et nytt Coop Mastercard. Nytt kort utstedes fordi kortet er koblet til PIN, og endrer du PIN-kode vil ditt nåværende kort bli sperret og nytt kort bestilt.
Jeg har glemt PIN-koden min.
Du kan enkelt sjekke PIN-koden din i Coop Nettbank.
Hva er et tilleggskort og hvordan fungerer det?
Med et tilleggskort kan f.eks. flere i familien opptjene bonus og dra nytte av fordelene i ditt Coop Mastercard Tilleggskortet er kostnadsfritt og kan bestilles til alle over 18 år Tilleggskortholder må ikke å være Coop medlem, men MÅ være registrert som familiemedlem i Coop sine systemer Hovedkortholder er den som er økonomisk ansvarlig for bruken og mottar faktura Det er samme kredittgrense på hovedkort og tilleggskort Tilleggskortholder har mulighet å se sine transaksjoner og disponibelt beløp i Coop Nettbank
Hvordan søker jeg om tilleggskort?
Du kan søke om tilleggskort i Coop Nettbank.
Valgte du å erstatte tidligere kort og få overført saldo?
Da kan det være at faktura fra tidligere leverandør ble opprettet før vi fikk overført saldoen fra ditt tidligere kredittkort, over til ditt nye Coop Mastercard. Sjekk nettbanken til tidligere leverandør av Coop Mastercard for å finne korrekt saldo. Der skal du se innbetalingen fra oss og få oversikt over dine siste kjøp. Har du utestående beløp på tidligere kort må dette betales. Dersom du har tilgodebeløp, må du be tidligere leverandør om å tilbakeføre dette beløpet til deg. Har du ikke noe utestående kan du se bort fra tidligere faktura.
OVERFØRING OG REGNINGSBETALING:
Kan jeg overføre penger fra Coop Mastercard til min egen konto?
Ja, det kan du. Tjenesten koster kr 35 + 1 % av beløpet og du kan overføre inntil disponibelt beløp på kortet. Dette gjøres enkelt i Coop Nettbank.
Kan jeg betale en regning direkte med mitt Coop Mastercard?
Nei, det er ikke mulig å betale regninger med kortet. Men du har mulighet til å overføre penger fra Coop Mastercard til din bankkonto og deretter betale regningene dine. Tjenesten finner du i Coop Nettbank.
FAKTURERING OG INNBETALING
Hvor ofte mottar jeg faktura?
Du mottar faktura en gang i måneden.
Hvordan betaler jeg fakturaen?
Faktura betaler du på samme måte som andre regninger med kontonummer og KID (likt hver gang). Du finner alle dine faktura i Coop Nettbank under "Kort" og deretter "Fakturaoversikt". Alle bankene i Norge har gått over til "Ja takk til alle"/"Alltid eFaktura"-avtale. Har du gitt en generell aksept til å ha eFaktura, vil du få regninger fra alle tilbydere som eFaktura i nettbanken din. Da unngår du fakturagebyr på kr 11 for papirfaktura i posten.
Hvor mye må jeg betale hver måned?
Kan jeg endre fakturabeløpet? Du må betale 3 % av utestående beløp, minimum kr 250 per måned. Utover minimumsbeløpet kan du betale hele eller deler av utestående saldo akkurat som du selv ønsker.
Hva er KID- og kontonummer for innbetaling?
Kontonummeret er 4202 46 03940. KID-nummer finner du på faktura fra SpareBank 1 Kreditt AS. Du har også mulighet å sjekke kontonummer og KID i Coop Nettbank.
Når begynner rentene å løpe?
Med Coop Mastercard har du inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse. Det vil si at vi ikke beregner noen renter før etter at et kjøp har blitt fakturert og forfallsdato på den aktuelle fakturaen er passert. Har du for eksempel valgt forfallsdato den 15. så vil du motta en faktura på alt du har brukt på kortet ca. 14 dager før forfall. Eventuelle renter vil først beregnes etter forfallsdato og da kun på det beløpet du velger å utsette betalingen for.
Hvor finner jeg faktura, og kan jeg opprette eFaktura?
- Faktura:
Du finner alle dine faktura i Coop Nettbank under "Kort" og deretter "Fakturaoversikt". - eFaktura:
Alle bankene i Norge har gått over til "Ja takk til alle"/"Alltid eFaktura"-avtale. Har du gitt en generell aksept til å ha eFaktura, vil du få regninger fra alle tilbydere som eFaktura. Da sparer du miljøet og unngår fakturagebyr på kr 11. Aktivering, reservasjon eller avslutning av "Ja takk til alle" utfører du i nettbanken hos din hovedbank.
Hva skjer hvis jeg ikke betaler regningen?
Hvis du ikke betaler kredittkortregningen vil du motta purring, og regningen kan deretter gå til inkasso om den ikke blir betalt. Hvis du ikke betaler regningen når den har kommet til inkasso, vil du få en betalingsanmerkning og det vil påløpe seg store gebyrer og høye renter.
Får jeg betalingsanmerkning ved oversendelse til inkasso?
Du får ingen betalingsanmerkning med det første. Betaler du kravet fra inkassobyrået innen fristen vil du kunne bruke ditt kredittkort igjen. Betalingsanmerkning opprettes først når kravet må inndrives rettslig.
Hvor lenge blir en betalingsanmerkning stående?
En betalingsanmerkning vil bli slettet ved innfrielse av kravet.
BRUK AV KORTET:
Hvordan registreres medlemsbonusen?
Medlemsbonusen opptjenes når du bruker ditt Coop Mastercard. Den kommer i tillegg til ditt ordinære kjøpeutbytte. Du opptjener 1 % medlemsbonus på alt du handler i Coop. Det er ikke bonusopptjening hos konkurrerende dagligvare- eller byggevare butikker til Coop i Norge. Du får medlemsbonus på opptil maks bonus kr 2 500 pr. år.
Bruk av tredjepartstjenester (f.eks. apper) ved betaling av varer eller tjenester gis medlemsbonus på hele kjøpesummen såfremt transaksjonen registreres som varekjøp. Overføringer av penger mellom to personer (f.eks. VIPPS), eller overføringer av penger fra kredittkortet til annen konto gir ikke medlemsbonus. Indirekte betaling med kortet via tredjepartsapper (f.eks. Payr, VIPPS mv.), slik som regningsbetaling, innbetaling til elektroniske konto/wallets og lignende, gir ikke medlemsbonus.
Bonusen registreres automatisk så lenge du betaler med ditt Coop Mastercard og gjelder for all handel opptil maks bonus kr 2.500 pr år. Selve bonusen vil registreres direkte inn på din medlemskonto og kan sees som to separate poster i ditt fordelsregnskap. En for kjøp hos Coop med ditt Coop Mastercard og en som viser kjøp gjort på andre brukersteder.
Hvor kan jeg bruke kortet?
Du kan bruke kortet på alle brukersteder som er merket med Mastercard.
Du bør alltid bruke Coop Mastercard til å betale for varer og tjenester på nett. Da kan du sjekke belastningene før du betaler og du vil ha mulighet til å reklamere på et kjøp dersom du ikke mottar varen du har bestilt.
Du kan legge inn kortet i Coopay og i Vipps.
Hvordan betaler jeg reiser med kortet?
Bruker du kredittkort som betalingskort på reise er du bedre beskyttet mot svindel. Betaler du en reise (minimum 50 % av reisens transportkostnader) med ditt Coop Mastercard så er du og inntil 3 medreisende dekket av en gratis reise- og avbestillingsforsikring. Hvis du ønsker å betale en faktura med ditt Coop Mastercard så gjøres dette enkelt via nettbanken eller appen vår hvor du kan enkelt overføre penger fra kredittkort til din bankkonto. Overføringer fra Coop Mastercard til din bankkonto koster kr 35 + 1 % av beløpet.
Hva menes med inntil 45 rentefri betalingsutsettelse?
Betaler du en vare med kredittkortet, får du inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse. Faktura opprettes vanligvis 14 dager før forfall. De 45 rentefrie dagene beregnes slik: 1 fakturamåned (opptil 31 dager) + 14 dagers betalingsfrist. Hvor lang rentefri periode får du avhenger av når i fakturamåneden har du kjøpt en vare, for eksempel:
- Kjøper du en vare den første dagen i fakturamåneden, har du 45 rentefrie dager på det kjøpet (31 + 14 dager).
- Kjøper du en vare på dag 15, har du 30 rentefrie dager på det kjøpet.
- Kjøper du en vare den siste dagen i fakturamåneden, har du kun 14 rentefrie dager på det kjøpet.
Betaler du hele fakturaen ved forfall, får du ingen renter. Ønsker du å dele opp betalingen, vil det påløpe renter på det beløpet du har valgt å utsette.
Kan jeg ta ut penger i butikk?
Ja, med Coop Mastercard kan du ta ut kontanter i Coop sine butikker. Uttaket koster 5 kroner og er begrenset til kr 20 000 per uke og til disponibelt beløp, med forbehold om at butikk har nok kontanter.
Jeg har mistet/blitt frastjålet kortet mitt.
Dersom du mister eller blir frastjålet ditt Coop Mastercard så er det viktig at du sperrer kortet snarest.
Sperr kortet selv i Coop Nettbank
Ring Coop Medlemsservice som sperrer det for deg på tlf. 64 87 50 00, tastevalg 1, hverdager fra kl. 08-16.00. Utenom åpningstidene kan Nets sperretjeneste kontaktes på tlf. 24 17 43 35.
Du vil automatisk få tilsendt et nytt kort i løpet av 3-5 virkedager. Du vil få SMS når kortet er på vei.
Jeg har endret telefonnummer og e-postadresse, hva gjør jeg?
Har du behov å oppdatere kontaktinformasjon, ta kontakt med Coop medlemsservice på tlf 64 87 50 00, tastevalg 1 så hjelper vi deg.
Jeg har flyttet, hva gjør jeg?
Vi oppdaterer vårt kunderegister automatisk opp mot Folkeregisteret, så det eneste du trenger å gjøre er å registrere din korrekte adresse i Folkeregisteret.
FORSIKRINGER:
Fra 1. januar 2025 går vi over til Tryg som leverandør av reise- og avbestillingsforsikringen som er inkludert i ditt Coop Mastercard. For innmelding av skader er det skadetidspunktet som er førende. Inntreffer uhellet før nyttår, er det dagens forsikringsleverandør, Fremtind, du melder skaden hos. Etter 1.januar 2025 er det Tryg du melder til.
- Betaler du minst 50 % av reisens transportkostnader eller leie av bil med ditt Coop Mastercard, har du en reise- og avbestillingsforsikring inkludert.
- Forsikringen dekker bla. tap og forsinkelse av reisegods, avbestilling av reise, sykdom og ulykke på reise.
- Reiseperiode er 90 dager og kun kr 500 i egenandel.
- Forsikringen gjelder både for deg og familien eller inntil tre medreisende.
- For å melde skade, tyveri, forsinkelse av bagasje eller sykdom, ring Fremtind Forsikring på 915 02 300, fra utlandet +47 915 02 300.
- Ved akutt sykdom og alvorlige ulykker ring: SOS internasjonal +45 38 48 88 35.
Se fullstendige reiseforsikringsvilkår og forsikringsbevis her: Avtalevilkår - Coop Mastercard
Søk om Coop Mastercard
Søk Her
Priseksempel ved utsatt betaling: Effektiv rente 25,1 %, 15.000 kr, o/12 mnd. Kredittkostnad 1.587 kr. Totalt 16.587.
Dersom du har aktivert kredittsperre, må denne oppheves før du søker.
Kredittsperre kan oppheves selvbetjent ved å logge inn på soliditet.no/privatpersoner.