Det er viktig å unne seg noe søtt en gang i mellom, og da kan det være lurt å velge noe som gir mye kos på få kalorier. Hvis du liker kokosboller, er dette et godt alternativ.

Kokosboller består stort sett av eggehvite, gelatin og sukker, men kan også lages uten vanlig sukker. Det er fullt mulig å få den gode smaken og luftige konsistensen med bruk av erstatningsprodukter. Det er fint, ikke minst for de som har diabetes eller av andre grunner bør redusere sukkerinntaket.

Diabetesforbundet er flinke til å eksperimentere med sukkerfrie oppskrifter, og har også utviklet en på kokosboller. Den er basert på Sukrinmelis, og  gir cirka 12 smakfulle og søte boller.

Kokosboller uten sukker

KOKOSBOLLER Uten sukker
Dette trenger du:

  • 3 eggehviter
  • 3 ss Sukrinmelis eller annen søtning tilsvarende 3 ss sukker
  • 4 gelatinplater
  • 2 ss vann
  • 100 g 70 % sjokolade eller sukkerfri mørk sjokolade
  • Ev. 2 ss kokos

Slik gjør du:

  1. Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann.
  2. Stivpisk eggehvitene luftige og hvite, og tilsett Sukrinmelis.
  3. Smelt gelatinplatene etter anvisning på pakken og hell i en tynn stråle over eggehvitene mens du visper. Sett det kaldt i et par timer til det er helt stivnet.
  4. Del opp i ca. 12 boller, smelt sjokolade, avkjøl noe (pass på at sjokoladen ikke stivner igjen) og dypp bollene forsiktig i. Du kan også bruke en skje til å ta sjokolade på bollene. Strø eventuelt kokos over til slutt, og sett kokosbollene kjølig i en times tid.

Kokosbollene er laktosefrie så lenge sjokoladen er uten melk/melkepulver. De fleste mørke sjokolader er uten melk. Se på næringsinnholdet.

Kokosboller med sjokoladetrekk.

Kokosboller slankekost?

Selv uten sukker er jo ikke kokosboller direkte sunt. Selv om den ikke er så kaloritett sammenlignet med enkelte andre kaker, tilfører den lite nyttige næringsstoffer. Og som med så mye annet, er det størrelsen det kommer an på. Du får kjøpt store koksboller som rommer opp mot 140 kilokalorier, men også langt magrere varianter.

For de aller fleste er det likevel smaken det handler om. Det myke skummet mot det crunchy, mørke sjokoladetrekket kan gi enhver vann i munnen bare ved tanken!

Luksus-kokosboller

Danskene påstår å være opphavet til kokosbollene, eller « flødebollen» som de kaller den. Den er ikke veldig forskjellig fra kokosbollen vi kjenner her hjemme, bortsett fra at den oftere lages med marsipanbunn i stedet for kjeks.  

KOKOSBOLLER MED NOUGAT OG MARSIPANBUNN  
Ca. 24 stykk

  1. Skjær ut 24 skiver à ca. 0,5 cm skiver med ekte marsipan, og legg de på et stekebrett med bakepapir. Del nougaten i 24 terninger og legg på en bit på hver skive.
  2. Fyll: 300 g sukker og 1 dl vann kokes opp og kokes i 2 minutter. Sukkerlaken er klar når den er "gyllen i kanten". Pisk eggehviten lett og tilsett sukkerlaken langsomt. Massen piskes stivt med en håndmikser ved middel hastighet i ca. 15 minutter.
  3. Kokosbollefyllet sprøytes nå på bunnene med en sprøytepose.
  4. Stek kokosbollene i 5 minutter ved 180 °C , slik at de får en fast overflate.
  5. Etter avkjøling pensles kokosbollene med smeltet mørk overtrekk etter anvisning på pakken.
  6. Dryss med frysetørkede bringebær innen sjokoladen stivner helt.
Kokosboller er supert når man er lysten på noe søtt, men ikke så mye sukker. Her er nemlig en sukkerfri oppskrift på de herlige bollene.

Foto: www.odense-marcipan.no

Nye varianter av kokosboller

Det finnes også andre måter å ta kokosbollen til nye høyder. En av dem er å fylle den med spennende smaker. Legg en nougatbit eller et bær på kjeksen, før du dekker over med kokosmassen. Både bringebær og jordbær passer smaksmessig godt.

Lakris og chili er også spennende smaker å  blande inn, enten i selve røra eller som pynt på sjokoladetrekket.

Mulighetene er mange, bare fantasien og smaksløkene setter grenser!

Kilde: www.odense-marcipan.no