Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fiskemiddag tre ganger i uka. Og med de fantastiske råvarene vi nordmenn har tilgang på, bør ikke det by på noen problemer. Fisk og sjømat er både sunn og smakfull mat,  i tillegg til å gjøre underverker for kroppen.

Fisk er blant annet en viktig kilde til marine omega 3-fettsyrer og D-vitamin, to stoffer med mange gode helseeffekter.

Disse, og flere andre av sjømatens næringsstoffer, kalles essensielle. Det betyr at kroppen trenger dem, men produserer dem ikke selv.

Skulle du fortsatt være i tvil om hva du bør spise til middag, er det bare å ta en titt på fiskens skryteliste under.

1. Du får bedre konsentrasjon

Ja, du kan rett og slett bli litt smartere av å spise fisk. Hjernen din liker fisk fordi de marine omega 3-fettsyrene gjør koblingene mellom hjernecellene bedre. De beskytter også mot depresjon og gjør det enklere å lære nye ting.

Gravide bør spise fisk fordi disse fettsyrene er viktige byggesteiner i hjernen til både mor og barn.

2. Det forebygger hjerte- og karsykdommer

Fisk forebygger flere livsstilssykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer.

Hjertet har godt av fisk fordi de marine omega 3-fettsyrene får blodet til å flyte lettere i årene. Dette er med på å forebygge hjerteinfarkt.

I tillegg er fisk og sjømat viktig for variasjonen i kostholdet, fordi man da velger bort noe annet til fordel for sjømaten. Det er ifølge Helsedirektoratet gunstig, fordi man blant annet får i seg mindre mettet og mer umettet fett, samt fettløselige vitaminer. Slik forebygger du et høyt innhold av blodkolesterol.

3. Det styrker skjelettet

Kroppen trenger kalsium for å bygge og vedlikeholde skjelettet, men klarer ikke dette på egen hånd. Uten vitamin D stanser denne prosessen, og resultatet kan bli et porøst skjelett.

Det er viktig å huske på for deg som er aktiv, og ønsker å unngå benbrudd på fotballbanen eller i skiløypa. Det gjelder også barn i voksealder, og ikke minst de eldre. Så omtrent alle, med andre ord!

4. Du blir (litt) vakrere…

I hvert fall kan du få sunnere hud og hår, og hvem vil vel ikke det? Det er gjennomført flere studier som tyder på at huden liker sjømat spesielt godt fordi den får hudcellenes vegger til å holde bedre på fuktigheten.

Sjømat beskytter dessuten huden mot aldring, fordi marine omega 3-fettsyrer beskytter mot UV-strålene fra sola. Antioksidantene bekjemper frie radikaler, som angriper hudceller og framprovoserer aldring

Sjømat skal også forebygge eksem. Studier viser at spedbarn som får sjømat før de fyller ni måneder, har en lavere risiko for å utvikle eksem.

5. Det reduserer risikoen for kreft og diabetes

Sjømat er rik på vitamin D, som ser ut til å kunne forebygge visse kreftformer. Enkelte forskere hevder at et kosthold med mye fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft, men mer forskning må til for å vite dette sikkert.

Fisk og sjømat er uansett et godt alternativ til kjøtt, som flere av oss bør begrense mengden av.

Les også: Dette er noe av det sunneste du kan spise

6. Du blir sjeldnere syk

Går du ofte og hangler? Plukker du opp alle forkjølelser som går? Da bør du spise mer fisk. Den er rik på selen og vitamin A, som begge bidrar til bedre immunforsvar og gjør deg bedre rustet mot forkjølelsessesongen.

7. Det er rimelig og lettlaget mat

En fiskemiddag trenger ikke koste mye. Enten du går for fersk eller frossen fisk, er det mange billige og gode middager i sikte.

Tilberedningen trenger heller ikke ta lang tid. Fisk skal ikke koke, bare trekke i noen minutter. Ceviche er i prinsippet ferdig på noen sekunder, det samme gjelder wok. Det er uendelig smakfulle fiskemiddager du kan lage på under 30 minutter. Hjemmelagde fiskepinner har du på bordet i løpet av bare 20 minutter, og de vil nok gå unna i samme tempo! 

Les også: Gjør fredagskosen mer spennende med fisk

8. Det smaker supergodt!

Fiske er en anvendelig råvare som du kan gjøre utrolig mye med. Enten du er glad i panerte retter og fiskepinner, sushi og ceviche eller mer tradisjonelle gryteretter og grill, så er fiskemenyen stort

Du kan enkelt kombinere sjømat med mange spennende smaker. Reker med kokos passer både som forrett, smårett og som helgekos.
Har du forresten prøvd sashimi? Her har vi en kjempegod variant med wasabimajones og speltbrød til!

De enkleste middagene får du når du kan legge alt i samme gryte eller form. Bruk det du har i kjøleskapet når du lager laks og grønnsaker i ovn

NB! Visste du at sjømat er bedre enn kapsler? Det skyldes effekten av de marine omega 3-fettsyrene blir best sammen med andre viktige stoffene i sjømat.

 

Kilder: godfisk.no, kreftforeningen.no