Grønnkål er blitt en superhot grønnsak de siste årene. Grønnkålchips likeså.

Nå har vi laget en ny og forbedret utgave der vi har gitt grønnkålen eksklusivt selskap av både parmesan og timian. Nå får de deilige chipsene den oppmerksomheten de fortjener.

<<PRØV OGSÅ: Lyst på skikkelig crispy snacks skal du lage fritert sopp med tempura og hot dipp. Mmmm!>>

Digg ost til grønnkålchips

Parmesan er den perfekte osten å bruke som krydder, også til grønnkål. Den er fettfattig, skarp i smaken og lett å rive fint.

Prøv et dryss av finrevet parmesan på et speilegg, en karbonade eller over en salat. Parmesan inneholder 16% salt og er proppfull av umami og egner seg som erstatning for salt.

<<Skal du arrangere fest, er ostefat en sikker vinner. Her får du vite hvilke oster og tilbehør som gjør ostefatet komplett.>>

 Timian og grønnkål

Timian er urten over alle urter. Den er perfekt til grønnsaker, og poteter, fisk- og kjøttretter. Du kan til og med bruke den i desserter.

Kombinasjonen timian, parmesan og grønnkål er en sann nytelse. Grønnkål har mye kålsmak og kan lett bli bitter i smaken, derfor er det er en god idé å kombinere den med andre smaker.

<<GÅ IKKE GLIPP AV: Lag supergod snacks av loffrester: crispy ostepinner med hot tomatdipp eller digge brødsticks med sukker og kanel.>>

Grønnkål er supergrønnsaken

Visste du at grønnkålen er en skikkelig supergrønnsak? Ifølge forskning.no inneholder grønnkål masse sunne stoffer, som mineraler, kostfiber og A- og C- vitaminer.

Grønnkål kan brukes til mye, den egner seg godt som smørdampet, stuet eller i pastaretter. Grønnkål har lenge vært superpopulær i land som Sverige, Danmark og Tyskland.

De siste årene har man begynt å dyrke grønnkål i Norge også. Grønnkål egner seg godt godt i Norge. Den tåler frost, noe som gjør at sesongen blir ekstra lang.

Nye grønnkål-varianter

Grønnkålchips kan smaksettes på mange ulike måter. Noen bruker chilisaus og lime, andre lager aromatiske BBQ-kryddermikser. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Chips av grønnkål med parmesan og timian. Grønnkålchips er optimal snacks når du er fysen på noe godt.

Kombinasjonen timian, parmesan og grønnkål er en sann nytelse.

Grønnkålchips med parmesan og timian

Dette trenger du til 4 personer:

  • Ca 250 g grønnkål
  • 2 ss extra virgin olivenolje
  • 6 ss finrevet parmesan
  • 2 ss finhakket timian, fersk eller tørket

Slik gjør du:

  1. Forvarm ovnen til 180 grader varmluft og ta frem stekeplater med bakepapir på.
  2. Fjern stilken og de tøffeste og tykkeste delene på grønnkålen og del grønnkålen i mindre biter. Bland olje, parmesan og timian i en bolle. Bland grønnkålen i denne blandingen og legg så bladene utover på bakepapiret.
  3. Stek i 12-14 minutter og la grønnkålschipsene kjøle ned på selve stekebrettet når du tar dem ut av ovnen. Slik holder de seg sprø.