Fakta om hodekål

  • Latin: Brassica oleracea var. 
  • Engelsk: White cabbage 
  • Fransk: Chou blanc 

De siste årene har retter som pulled pork med coleslaw gitt kålen et fortjent hopp på popularitetsstigen, og åpnet nordmenns øyne for nye bruksmåter. Noe annet som burde trigge til bruk er både pris og helsegevinst.  

Supermat er faktisk et uttrykk som brukes om kål. En rekke studier peker i retning av at av at ikke minst hodekål har en gunstig virkning på immunforsvaret vårt på grunn av det høye innholdet av glukosinolater og pektin.

Ifølge Matforsk er kål noe av det sunneste du kan spise.  Og jo mindre man koker kålen, desto sunnere er den.

Tradisjonsrik hodekål

Opphavet til alle kålsortene vi har er strandkålen, som vokser vilt ved Middelhavet, men som også finnes i Skandinavia.  Hodekålen er litt søt, sprø og saftig og har vært i bruk i Norge  siden 1600-tallet.

Slik bruker du hodekål: 

Hodekål (hvitkål) er svært anvendelig grønnsak, og kan kokes, stekes, dampes, wokes, stues – og selvsagt brukes til surkål og i friske salater.

Oppbevaring av hodekål:

Kålhodene oppbevarer du i kjøleskap, gjerne i plast, og de holder lenge. Det tynne vokslaget på bladene beskytter dem mot uttørking.

Næringsinnhold i hodekål:

Hodekål bør vi altså bruke mer av, noe også «legevitenskapens far», Hippokrates, forsto allerede rundt 2400 år siden. Han kalte kål «grønnsaken med de tusen dyder».

Kål inneholder blant annet A- og C-vitamin, folat en del kalium og kostfiber. Den er kalorifattig og inneholder 92 prosent vann.

Sesong: 

Norsk hodekål er tilgjengelig hele året.

Ingenting slå klassisk fårikål med deilig hodekål og norsk lam:

Klassisk fårikål

Dette trenger du til 4 personer:

  • 2 lammeboger
  • 1 stort kålhode
  • en neve hele pepperkorn
  • 2 ss salt
  • litt mel
  • vann

Slik gjør du:

  1. Del opp kjøtt og kål i passe store biter, og legg dette lagvis i en stor kjele med pepperkorn og salt mellom hvert lag. Start med de feteste kjøttstykkene nederst.
  2. Vil du ha en litt fyldigere saus, kan du ha litt mel mellom hvert lag.
  3. Fyll opp med vann til det dekker. Kok opp under lokk og la fårikålen koke til kjøttet løsner fra beinet. Sjekk etter ca. 2 timer.
  4. Fårikålen kan gjerne stå og hvile litt før servering, og den smaker faktisk enda bedre når den varmes opp dagen etter.