Squash

  • Latin: Cucurbita pepo
  • Engelsk: Summer squash, courgerre, zucchini
  • Fransk: Courgette

Selv om squash minner mest om en litt kantete, kort agurk, er den egentlig i familie med gresskar. Du finner squash med både grønt og gult skall, men det er den grønne varianten som er enklest å få tak i.

<<LES OGSÅ: Har du lyst på grilla grønnsaker? Her er oversikten over hvilke grønnsaker som blir enda bedre på grillen.>>

Squash kan spises rå

Squash høstes mens den fortsatt er umoden og skall og fruktkjøtt fortsatt er mykt. I seg selv har grønnsaken lite smak, men den tar opp mye smak fra det den kokes eller stekes sammen med.

Det er imidlertid ingenting i veien for å bruke den grønne squashen også rå, på samme måte som en agurk, for eksempel i salater, til ost eller som garnityr.

Den gule squashen bør derimot varmebehandles før du spiser den.

<<LES OGSÅ: Grill,spyd med grønnsaker er en vinner. Her får du to kjempegode marinader og dipper som passer perfekt til grillede grønnsaker.>>

Lett å dyrke selv

Det er enkelt å dyrke squash selv, alt du trenger er en liten hageflekk eller en stor krukke med jord. Er det veldig kaldt der du bor, kan det være nødvendig med drivhus.

Noe av det morsomme med å plante squash, er at resultatene kommer relativt fort.Husk bare å høste squashen mens den er liten, da det er da den smaker aller mest.

Næringsinnhold

Squash inneholder få kalorier, lite fett og mye kostfiber. Grønnsaken er også en kilde til folat, vitamin C, og kalium.

Slik bruker du squash

Sommersquashen kan altså gjerne spises naturell, men den smaker også kjempegodt i en wok eller kokt eller stekt som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Forsøk også å dele squashen i to og fylle den med kjøttdeig og hakket løk før du steker den i ovnen. Squash er også den perfekte ingrediensen til den franske grønnsaksgryten ratatouille.

En frisk og fin squash er velformet og fast uten for mange flekker på det glatte eller lett knudrete skallet.

Sesong

Den norske sesongen er fra juni til september, men du får kjøpt squash i butikken hele året.

(Kilder: frukt.no, Wikipedia, moseplassen.no)

Grønnsakspasta av squash

Dette trenger du til 4 porsjoner:

  • 2 squash
  • olivenolje
  • 1 pk cherrytomater
  • salt og pepper

Slik gjør du:

  1. Skyll og strimle rå squash med en spializer eller juliennejern. Du kan også bruke en ostehøvel og lage lange strimler, som du skjærer opp i tynne strimler.
  2. Kok opp lettsaltet vann, legg i squashstrimlene, kok opp og la koke i 1-2 minutter, avhengig av tykkelse.
  3. Ta opp med squashstrimlene med en pastaøse og la vannet renne godt av.
  4. Del cherrytiomatene i to og vend dem inn i grønnsakspastaen sammen med olivenolje. Smak til med salt og pepper.