Det er uendelig mange gode grunner til å drikke te – også utover kosen. Te inneholder flere typer vitaminer, blant annet vitamin B, kalium og florid. I tillegg har te et høyt innhold av mineraler og antioksidanter.

Te inneholder også flavonoider, plantestoffer som finnes i frukt, grønnsaker og urter. Den har en oppkvikkende effekt som kan skjerpe konsentrasjonen.

All ekte te kommer fra den samme planten, og den er verdens mest utbredte drikk, etter vann.

Asias viktigste nytteplante

En kopp te smaker ikke bare godt, den gjør også godt! Te inneholder nyttige stoffer med helsebringende effekt, så det er bare å nyte med god samvittighet.

Det er nesten ikke grenser for hva den varme drikken sies å ha en effekt på – alt fra vektreduksjon til kreftforebygging. Dessverre er ikke te noen mirakelmedisin, men at den kan ha gunstig effekt på kroppen, er det ingen tvil om.

I Østen har den grønne teens helbredende virkning blitt utnyttet i mange tusen år, og vært betraktet som en helsebringende urt.

Drikken er fremstilt av tørkede blader fra tebusken Camellia Sinensis, som vokser vilt i Sørøst-Asia, i Kina og Japan.

Grunnen til at vi har så mange forskjellige typer te, er fordi teplanten kan dyrkes, plukkes og foredles på ulike måter. Det får frem de ulike smakene, fargene og egenskapene.

Te kan deles inn i seks hovedtyper: 

1. Grønn te

Grønn te er den sunneste av de alle, og den mest utbredte i Asia. Den har nesten ikke oksidert, så bladene har beholdt mange av sine naturlige stoffer. 

Dette er en skikkelig «helsedrikk», som inneholder rikelig med antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Grønn te inneholder også naturlige antihistaminer som motvirker allergiske hevelser og irritasjoner.

Av de mange fordelene med grønn te, kan nevnes anti-bakterielle egenskaper. Den skal også ha gunstig effekt på hjerte og blodsirkulasjon, og en lindrende effekt på mage- og tarmproblemer. 

Hvis du sliter med revmatisme, kan grønn te være lurt å drikke over tid, siden antioksidantene kan være med på å forebygge eller redusere faren for leddgikt og revmatisk leddgikt.

2. Hvit te

Hvit te har lenge vært en sjelden vare, i hvert fall her til lands, men nå er det stadig flere sorter å få tak i.

På den hvite teen er bladene stort sett ubehandlet og inneholder enda flere sunne næringsstoffer enn grønn te.

I Kina mener man også at den milde teen er bra for magen og bør nytes etter et måltid.

Den hvite teen sies å kunne forebygge kreft bedre enn andre tesorter, fordi bladene er utsatt for så lite behandling og har således bevart flere av de nyttige stoffene.

Hvit te skal visstnok også kunne motvirke tannråte og tannkjøttbetennelse, siden den innholder stoffet fluorid. I tillegg sies det at hvit te kan bidra til å redusere kolesterolnivået og beskytte mot hjerteinfarkt.

3. Gul te 

Du har kanskje ikke hørt om gul te før, og det er ikke så rart.

Det er ikke så mye som skiller denne fra grønn te, bortsett fra at den tørkes langsommere.

Den lukter imidlertid ikke som grønn te, og kan fort bli forvekslet med sort te.

Gul te har imidlertid mer av ensymet EGCG, som har vist seg å ha mange gunstige effekter, som blant annet å øke fettforbrenning.

En kopp te smaker ikke bare godt, den gjør også godt! Te inneholder nyttige stoffer med helsebringende effekt, så det er bare å nyte med god samvittighet.

4. Sort te

Sort te er den mest utbredte teen i Europa, og det er gjerne den mange nyter med melk og sukker og kaller «vanlig» te. Den er røkt, fullt oksidert og varmluftsbehandlet. 

Oksideringen gjør fargen mørkere og smaken bitrere.

Teen gjennomgår en gjæring, hvor mange vitaminer og mineraler blir ødelagt. Den sorte teen sies likevel å ha en rensende effekt på kroppen.

Den senker risikoen for åreforkalkning, og skal være gunstig for hjertet og immunforsvaret.

5. Urtete

Urtete brygges ofte på tradisjonelle medisinplanter for å lindre ulike plager.

Vanlige sorter er kamille, mynte og nype, men urtete kan lages av mange tørkede planter.

  • Kamillete sies å virker beroligende, moderat bakteriedrepende, og reduserer faren for koagulering og blodpropp.
  • Peppermynte-te hevdes å drepe bakterier og virus. Den er sterkt antioksidant, og kan bidra til å bekjempe allergi.
  • Hibiscuste kan bidra til å senke blodtrykket. 

6. Oolong te

Oolong te er en mellomting mellom grønn og sort te. Tebladene oksideres, men i mindre grad enn til svart te. 

Bladene blir oksidert langs kantene, mens kjernen fremdeles skal være grønn. 

Oolong te har et høyt nivå av antioksidanter, som styrker immunforsvaret.

Den sies å stimulere til vektreduksjon, ved å øke forbrenningen og forhindre produksjonen av fett.

Store mengder antioksidanter er med på å bekjempe frie radikaler som skal gjøre huden glattere og forsinker aldringsprosessen.

 

Slik tilbereder du teen riktig

Hvordan du skal tilberede teen, avhenger av hva slags type te du lager. Det kan være lurt å følge anvisningen på pakken.

Finn ut hvilken temperatur vannet skal ha og hvor lenge teen skal trekke. 

Slik brygger du vanlig, grønn te:

  1. Kok opp kaldt vann til cirka 80 grader. Ta vannet av varmen når det så vidt dannes små bobler, eller la vannet koke opp og vent litt før du har i teen.
  2. Bruk en liten tesil, tekule eller pose per kopp. Du får kjøpt tomme papirposer som du kan fylle med te i løsvekt. Brygger du en hel kanne, bør du beregne cirka en teskje teblader per kopp.
  3. Hell vannet over tebladene og la teen trekke i 2-3 minutter. Hvis du lar den trekke lenger, kan den fort bli besk.

Sett deg godt til rette og nyt med god samvittighet!

 

Kilder: Lev Bra, Forskning.no, Teaadvisorypanel.com