Levering 

Nettbutikkene Obs! og Obs! Bygg tilbyr gratis levering dersom du som kunde kommer og henter varen(e) i den valgte butikk.

For produkter bestilt på nett tilbyr vi følgende leveringsalternativer til store deler av landet. Hvilke alternativer som er tilgjengelig og pris på disse avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og i forhold til hvor i landet du bor. Ved å legge inn ønskede produkter i handlekurven og adresse i kassen vil du få eksakte fraktpriser på de leveringsalternativene som er tilgjengelige før du velger å bestille varene.

Alternativ

Maks vekt på vare

 

0-2 kilo

0- 35 kilo

Over 35 kilo

Henting i Obs! og Obs! Bygg-butikker

X

X

X

Levering i postkasse

X

 

 

Henting på utleveringssted (MyPack)

X

X

 

Hjemlevering

X

X

X

Slik leveres varen

Klikk & Hent

Klikk & Hent er vårt raskeste leveringsalternativ og er helt kostandsfritt. Vi lover å levere ordren din inne 24 timer eller raskere. Så snart ordren er plukket i butikk vil du motta en hentemelding på din telefon og oppgitt epost. Ved ankomst viser du frem SMS/e-post og gyldig legitimasjon (alternativt fullmakt) for å få utlevert din ordre.

Hent i Obs! og Obs! Bygg – butikker

Du mottar epost når varen(e) sendes fra vårt sentrallager. Normal leveringstid etter sending vil være mellom 2-8 virkedager. Når varen er mottatt i butikk mottar du en SMS/e-post om at varen kan hentes i butikk. Ved ankomst viser du frem SMS/e-post og gyldig legitimasjon (alternativt fullmakt) for å få utlevert pakken.

Henting utleveringssteder (MyPack)

Du mottar SMS/epost når vare kan hentes i valgt butikk. Pakken skal hentes innen 14 dager, ellers kan det tilkomme gebyr.

Levering i postkasse

Postnord Varebrev leveres i postkasse/dørmatte. Dersom det ikke er dekning for å levere ut varebrev på det aktuelle stedet, leveres pakken som MyPack, hvor du som kunde henter pakken i en butikk nær deg. Du mottar SMS samme morgen som vare leveres i postkassa.

Hjemlevering

Du kan velge levering til din bostedsadresse, så nærme ytterdøra som det er mulig å kjøre. Innbæring tilbys foreløpig ikke. Du får mulighet til å velge blant alternative leveringsdager av vår transportør. I sentrale strøk/byer tilbys du levering på kveldstid mens du i mindre sentrale strøk i hovedsak tilbys levering på dagtid. Du blir ringt opp cirka 30 minutter før varen leveres. Dersom det ikke finnes fremkommelig vei til huset eller bygningen, leveres varen så langt veien er fremkommelig.

Dersom du ønsker å endre allerede avtalt leveringstid, må det skje seinest to virkedager før avtalt leveringsdag. I så fall bes du ringe Postnord sitt kundesenter på telefon 09300 (åpent i tidsrommet mellom kl 08.00-16.30). Dersom endring skjer etter fristen eller at det er hindre på leveringssted som umuliggjør levering, kan det tilkomme ekstra fraktkostnader.

Avvik fra avtalt leveringstid kan unntaksvis skje fra transportørens side. I så fall blir du varslet i forkant av vår transportør.

Det er viktig at du kontrollerer synlige skader og lignende før du mottar og signerer at varene er mottatt. Dersom du oppdager skade gi melding til transportør eller vårt kundesenter så snart som mulig.

Spesielt ved levering til øyer uten bilferge

Postnord leverer til fortauskant til alle postnummer i Norge, unntatt til øyer hvor transportøren ikke kan komme frem med ferge. Da leveres varen til fergeleie. Bor du på en øy, hvor transportøren ikke kan komme helt frem til din adresse, skal du med andre ord selv sørge for å få fraktet pakken hjem fra fergeleiet.

Svalbard og Jan Mayen

Vi leverer pr. i dag ikke varer til Svalbard eller Jan Mayen.

Leveringstid

Vi gjør alltid så godt vi kan for å opprettholde den angitte leveringstiden slik at du skal få dine produkter så fort som mulig. Leveringstiden varierer ut i fra hvilke dager butikken har ruteplan og eller når Postnord kjører ut til ditt postnummer. Leveringstiden er vanligvis 2 - 8 virkedager. Tiden gjelder lagervarer og kan variere avhengig av hvor i Norge du bor. 

Som utgangspunkt gjelder følgende leveringstid:

Hent i butikk
Postnummer: 0001 - 3999 = 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 2 - 6 virkedager*

Varebrev

Postnummer: 0000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 4 - 8 virkedager*

 

Mypack

Postnummer: 0000 - 3999= 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 5 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 3 - 6 virkedager*


Hjemlevering

Postnummer: 0000 - 3999= 2 - 3 virkedager*
Postnummer: 4000 - 7999= 2 - 4 virkedager*
Postnummer: 8000 - 9999= 3 - 5 virkedager*

 

*Merk: Dersom butikken og eller Postnord bare har utkjøring en gang i uken til ditt postnummer, kan leveransen ta lenger tid. Leveringstiden ovenfor er kun veiledende.

Ved forsinkelser

Dersom leveransen forsinkes, vil vi gi deg informasjon så snart vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om når en eventuell levering kan skje, eller om produktet/ene er utsolgt. Du har da mulighet til å angre kjøpet. Det kan forekomme situasjoner hvor det er umulig å fullføre en bestilling, f.eks. dersom våre leverandører ikke kan fullføre sin oppgave overfor oss. Nettbutikken Obs! og Obs! Bygg reserverer seg derfor retten til å fraskrive seg fra alle krav om erstatning fra kunden som gjelder forsinkelser av levering.

Hvis varen ikke kan leveres

Hvis du ikke har gitt fullmakt til at varen kan stilles utenfor, tar transportøren varen med i retur til nærmeste lager. Du må da selv kontakte transportøren for å avtale nytt leveringstidspunkt, og vil bli fakturert for ny leveranse. 

Undersøkelsesplikt

Når du mottar produktene, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om produktene har feil eller mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal kjøper melde fra til selger ved reklamasjon, jf. punkt 8. 

Ved transportskader

Om varen mot formodning er skadet eller har mangler når du mottar den, vil vi kostnadsfritt sørge for utbedring. Bytte av vare, prisavslag eller utbedring av skade kan bli aktuelt.

For å få bistand kan du enten henvende deg i den butikken hvor du har kjøpt varen (se kvittering), eller til vårt kundesenter. Dersom du henvender deg i butikk, bes du medbringe emballasje i penest mulig stand og alt tilbehør, samt kjøpskvittering. Hvis du henvender deg til vårt kundesenter bes du gjøre følgende:

Store varer levert hjem

  1. Pakk forsiktig opp emballasjen og inspiser innholdet nøye. Noter og eventuelt ta bilder av skaden.
  2. Om mulig, meld fra til sjåføren som leverer produktet. Ved synlig skade skal dette bemerkes på fraktbrevet i overleveringsøyeblikket. Ta vare på alt tilbehør og all emballasje.
  3. Kontakt vårt kundesenter snarest for å melde fra om skaden og avtale neste steg.

Varer levert i postkasse eller hentet på utleveringssted (MyPack)

  1. Pakk forsiktig opp emballasjen og inspiser innholdet nøye. Ta gjerne bilder av skaden.
  2. Kontakt vårt kundesenter for å melde fra om skaden, avtale neste steg og for å få tilsendt en transportetikett (for å returnere vare kostnadsfritt).
  3. Skriv ut transportetikett og fyll ut skadeskjema.

 
Merk: Du kan ikke ta produktet i bruk om dette ikke avtales med kundesenteret.

Sporing

Du kan spore leveringsstatus på to måter

  • Klikk på linken som fulgte med ordrebekreftelsen for å få oppgitt leveringsstatus hos vår transportør
  • Tast inn sendingsnummer - som fulgte med ordrebekreftelsen - i sporingstjenesten til vår transportør Postnord her.

EE-Avfall

Kasserte elektriske og elektroniske produkter (EE-avfall) inneholder helse- og miljøfarlige stoffer og skal IKKE kastes sammen med annet avfall. Alt som går på strøm eller batterier skal derfor samles inn. Som kunde av Coop Obs! / Coop Obs! Bygg netthandel kan du levere inn kassert EE-avfall på følgende måte:

  • Alle Coops butikker tar imot småelektriske produkter hvor lengste ytre mål er under 25 cm
  • Alle Coops butikker tar imot kasserte EE-produkter av samme type som selges i butikken
  • Har du handlet i Coop Obs! / Coop Obs! Bygg nettbutikk kan du avtale retur av tilsvarende EE-produkt via vårt kontaktskjema på Coop.no 
  • EE-avfall kan også leveres gratis til alle kommunale avfallsmottak eller til en av RENAS’ 170 innsamlere, se oversikt på http://www.renas.no

Det er gratis å levere inn kasserte EE-produkter, men vi gjør oppmerksom på at om du ønsker å sende større enhet EE-avfall til Coop så vil det påløpe fraktkostnader. Beløpet tilsvarer fraktkostnad vi normalt tar ved salg for tilsvarende mengde EE-produkter.

Som forbruker kan du være trygg på at butikkene sørger for forsvarlig oppbevaring av produktene før de blir hentet av godkjent returselskap.

Eksempel på EE-avfall: Hvitevarer, datautstyr, TV-apparater, elektroniske leker, mobiltelefoner, hårtørkere, vaffeljern, kaffetraktere, lysrør og sparepærer.

Slik returnerer du EE-avfall til Obs! /Obs! Bygg nettbutikk

  1. Gå til kontaktskjema som du finner her
  2. Velg EE-avfall under kategori for henvendelse
  3. Fyll ut kontaktinformasjon og bestillingsnummer som du finner på ordrebekreftelse
  4. Vårt kundesenter vil bestille Mypack returfrakt og sende denne pr. post
  5. Når returfrakt seddel er mottatt pakker du EE-produkt, klistrer på mottatt returlapp og poster denne på ditt nærmeste Mypack utleveringssted.

Ta kontakt med betjeningen i din butikk eller vårt kundesenter om du har spørsmål.

Ta vare på miljøet – lever inn kasserte EE-produkter!