Rosa Sløyfe 2016

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.

   
Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen.

Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999.
  

Årets tema: Arvelig brystkreft

Slekten din er verdt å kjenne. I noen tilfeller skyldes brystkreft arvelige genfeil. Kunnskap om din families krefthistorie kan redusere risikoen og forbedre prognosen for brystkreft.

Gjennom årets Rosa sløyfe-aksjon ønsker vi å øke kunnskapen om arvelig brystkreft. Målet er at flere som har behov for genetisk veiledning og eventuelt en gentest, skal få det. Å kjenne kriteriene som gir mistanke om arvelig brystkreft kan også berolige de som bekymrer seg unødig.

Du kan lese mer om temaet på Kreftforeningens sider her
  

Slik kan du støtte

Du får i hele oktober kjøpt Rosa sløyfer i alle Coops dagligvarebutikker.



I tillegg gir Coop kr. 3,- per kjøpte enhet av utvalgte hygieneprodukter i hele oktober.
Se i butikk for mer informajson.


Kreftforeningen avholder også mange arrangementer i hele oktober, du kan se hele oversikten her.