Bærekraftige produkter

Miljøvennlig hjem

Coop har omtanke for mennesker, dyr og miljø. Vi vil at alt vi selger, skal være produsert på en bærekraftig måte, av mennesker som har rettferdige arbeidsvilkår. Vi vil bidra til bærekraftige verdikjeder, fra råvare til forbruker.

Tre små griser på grønn eng

Vi utvikler bærekraftige produkter og leverandørkjeder

Coop har omtanke for mennesker, dyr og miljø. Vi vil at alt vi selger, skal være produsert på en bærekraftig måte, av mennesker som har rettferdige arbeidsvilkår. Vi vil bidra til bærekraftige verdikjeder, fra råvare til forbruker. 

Bedre miljøegenskaper

Coop arbeider kontinuerlig med å forbedre miljøegenskapene til våre egne merkevarer. Det betyr mer bærekraftige produksjonsmetoder, redusert innhold av skadelige kjemikalier og systematisk arbeid for bedre emballasjeløsninger. Vi er også på jakt etter forbedringer som vil gjøre våre produkter mer miljøvennlige i bruk. For eksempel vaskemidler som fungerer optimalt i kaldt vann, eller med lav dosering. Coops merkevarer innen kosmetikk og hygiene inneholder ikke mikroplast.

Miljømerkene er en garanti for at produktet er laget i tråd med strenge miljøkrav. Bak sertifiseringsordningene som Coop benytter ligger omfattende internasjonalt samarbeid mellom bedrifter og organisasjoner, ambisiøse krav og åpenhet om metodene som brukes. Dette er ikke prosesser Coop kunne ha gjennomført alene. Coop bruker slike ordninger aktivt, med to mål for øyet: Vi bidrar til å forbedre varenes miljøegenskaper, og vi gir kundene informasjonen de trenger for å ta bevisste valg. 

Les mer om merkeordninger her.

Økologi

Coop mener økologisk produksjon er et miljømessig, helsemessig og dyreetisk bedre alternativ enn konvensjonell produksjon. Derfor arbeider vi aktivt med å øke salget av økologiske produkter. Allerede i 1993 var økologiske varer å finne i Coops butikker. Økologimarkedet er stadig i vekst og det er viktig for å Coop å tilby kundene økologiske alternativ. 

Coops strategi er å ha et bredt tilbud av økologiske hverdagsprodukter godt presentert i butikkene. Coop Änglamark er Norges største økologiske varemerke og det lanseres stadig nye produkter. Les mer om serien her.

Matvarene i Änglamark-serien er produsert etter økologiske produksjonsmetoder, uten kunstgjødsel og sprøytemidler. Änglamarks renholds- og hygieneprodukter inneholder ikke skadelige stoffer og allergener man vanligvis finner i slike produkter. Økologiske varer som er importert er underlagt de samme kravene som gjelder for norske, økologiske produkter. 

Våre butikker har alltid et stort utvalg av økologiske varer

Coop Vegetardag

Coop var den første dagligvareaktøren som lanserte egen vegetar- og veganske produktserie i kjøledisken. Til nå har Coop 22 ulike vegetarprodukter i Vegetardag-serien, og vi er fortsatt størst på markedet.

Coops Vegetardag-serie er et populært alternativ til kjøtt.

Felles for vegetardag-produktene er at de er basert på grønnsaker og belgfrukter og er et bærekraftig alternativ, fri for soya. De er gode proteinkilder, og flere av dem er i tillegg glutenfrie.

Les mer om Coop Vegetardag her.

Genmodifiserte organismer (GMO)

Coop er ikke prinsipiell motstander av genteknologi eller GMO, men legger føre-var prinsippet til grunn og ønsker mer uavhengig forskning på mulige langsiktige konsekvenser av GMO før vi tillater GMO-produkter i butikkene våre, i tråd med plattformen til GMO-nettverket, hvor Coop er medlem.

Bærekraftig fiske

Eksterne merkeordninger dekker ikke alle våre behov. Vi har derfor vedtatt vår policy for fisk og sjømat. Vi skal velge fisk og sjømat fra bærekraftige fiskerier og oppdrett, slik at kundene skal kunne gjøre informerte valg, og stiller krav til både arter og fangstmetoder. Denne oversikten oppdateres jevnlig.

Tunfisk er lett å tilberede og kan brukes i mange forskjellige retter. Det gjør den svært populær, ikke bare i Norge, men i hele verden. Derfor er tunfisk utsatt for overfiske. Fangstmetodene som brukes i fiske etter tunfisk, resulterer dessuten ofte i stor bifangst, det vil si at andre arter, som for eksempel hai og skilpadder, også ender i garnet.

Coop stiller derfor både krav om at tunfiskbestanden ikke skal utsettes for overfiske, og at bifangsten skal være så liten som mulig.

Vi er i ferd med å etablere en nettside hvor kundene våre kan spore opprinnelsen til tunfisken de kjøper ved å taste inn sporingskoden som er å finne på tunfiskboksen. Coops tunfisk er MSC sertifisert Skipjack tunfisk. Dette er den tunfiskarten som formerer seg raskest.

Coop stiller en rekke krav til hvilke tunfisktyper, fangsmetoder og områder vi tillater. I tillegg krever vi at våre leverandører skal være medlem av International Seafood Sustainability Foundation, som arbeider for bærekraftig fiskeforvaltning. Alle som fisker tunfisk for oss må være registrert i et fartøyregister, så tunfisken vi selger kan spores gjennom hele verdikjeden. Coop har også skrevet under på World Economic Forums ’Tuna 2020 traceability declaration’ Dette er en frivillig avtale som skal stoppe ulovlig fiske av tunfisk og sikre anstendige arbeidsforhold i tunfiskindustrien.
 
Se hvor din tunfisk kommer fra her.

Coop ønsker kun å kjøpe inn produkter godkjent av Aquaculture Stewardship Council (ASC), Best Aquaculture Practices (BAP), GLOBALGAP, KRAV og Naturland.

Dyrevelferd

Coops krav til leverandørene beskriver også våre krav til dyrevelferd. Leverandørene skal kunne dokumentere at de etterlever kravene våre. Les mer om Coops arbeid med dyrevelferd her. 

Kyllingprodusentene som leverer til Coop gjennomfører en rekke tiltak for enda bedre dyrevelferd.

Avskoging og palmeolje

En betydelig andel av verdens avskoging skyldes konvertering av skog til palmeoljeplantasjer, papirproduksjon eller soyaproduksjon. 

Coop har sluttet seg til New York-erklæringen om skog. Dette er et internasjonalt samarbeid mellom bedrifter og myndigheter som har som mål å bidra til å halvere avskogingen av tropisk naturskog innen 2020 og stanse avskoging innen 2030. 

Coops policy for palmeolje forplikter oss til å redusere innholdet av palmeolje i alle egne merkevarer og erstatte palmeolje med mer helse- og miljøvennlige alternativer. For produkter hvor det på grunn av holdbarhet og kvalitet ikke er teknisk mulig å fjerne palmeolje, har vi satt oss som mål å kun bruke palmeolje som er sertifisert etter Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO). Det betyr at produksjonen ikke bidrar til avskoging og er produsert med respekt for arbeids- og menneskerettigheter. Coops forbruk av usertifisert palmeolje i matvarer ligger på 2,4 prosent (2019).

Vi selger ikke produkter fra tropisk tømmer. Våre papirprodukter og husholdningspapir (mykpapir) er FSC-sertifisert, det vil si at produksjonen ikke har bidratt til avskoging. Det samme gjelder grillkull og grillbriketter.

Emballasje

Mange synes at plastemballasje på frukt og grønt er unødvendig, og vil gjerne ha mer i løsvekt. Det er imidlertid gode grunner til at mat blir pakket i plast. Emballasje reduserer matsvinnet betydelig. For eksempel blir svinnet redusert med 75 prosent om druer selges i plastkurv i stedet for i løsvekt. 

Emballasjen skal sørge for at produktene holder riktig kvalitet og er sikret mot skader og smittestoffer på veien fra produsent, gjennom transport og lager, til butikk og forbruker. I tillegg skal produkter som selges i butikk ha nødvendig og lovpålagt informasjon og merking. 

Det ikke aktuelt for Coop å gå bort fra plastemballasje i dag, men vi leter etter alternativer. Coop er blant annet med i et felles nordisk prosjekt for å finne mer miljøvennlige emballasjeløsninger. En slik løsning er bioplast, altså plast laget av fornybar råvare. En utfordring foreløpig er at ikke all bioplast kan sorteres og gjenvinnes sammen med annen plast. Forsøk har vist at plastemballasje kan gjenvinnes 10 ganger og fortsatt holde god kvalitet.  Bioplast lages også av stivelse fra sukker og mais, og beslaglegger dermed arealer som kunne vært brukt til matproduksjon.

Etisk handel

Alt vi selger i Coops butikker skal være produsert på en bærekraftig måte, av mennesker som har rettferdige arbeidsvilkår. Coop arbeider med å bedre arbeidsforholdene og respekten for menneskerettigheter i våre leverandørkjeder. Vi legger ekstra vekt på å følge opp produksjonen der vi ser at risikoen for dårlige forhold er stor.

Coops etiske retningslinjer stiller krav til leverandørene om standarder for arbeidsforhold, menneskerettigheter, miljø og dyrevelferd, samt forbud mot korrupsjon. Disse kravene er inkludert i alle Coops leverandørkontakter.  Coop har hundrevis av leverandører over nær sagt hele verden, innen et svært bredt spekter av varer, fra snøfresere til ananas. Coop Norge SA gjør innkjøp på vegne av samvirkelagene, både direkte fra produsent, via agenter i Norge og utlandet og  gjennom Coop Trading, vårt innkjøpssamarbeid med Coop i Sverige, Danmark og Finland. Coop handler også utstyr og tjenester til Coops butikker, på vegne av samvirkelagene, for eksempel renhold. Også i Norge er det en risiko for uakseptable arbeidsforhold. Coop stiller derfor også krav til leverandører i Norge og kontrollerer at kravene blir fulgt opp. 

Les om: Coops etiske retningslinjer for leverandører.

I november 2000 var Coop med som stifter da Etisk handel Norge ble etablert. Etisk handel Norge arbeider for arbeidsvilkår i globale leverandørkjeder sammen med medlemmene. Coop er forpliktet til å arbeide med å bedre arbeidsforholdene i våre leverandørkjeder i tråd med Etisk handel Norges prinsipperklæring. Vi deltar også i samarbeidsprosjekter som har som mål å bidra til forbedringer i leverandørkjeden for varer vi fører. Et eksempel er arbeidsforholdene for tomatplukkere i Sør-Italia. 

9. desember 2015 lanserte IEH rapporten "Counteracting Exploitation of Migrant Workers in European Supply Chains".

Produksjon av eksempelvis kakao er forbundet med stor risiko for menneskerettighetsbrudd. Samtidig har vi begrenset mulighet til å påvirke arbeidsforholdene direkte. Derfor ønsker vi at vår kakao skal komme fra produsenter som er godkjent av en anerkjent sertifiseringsordning. Vi samarbeider med Coop i Sverige, Danmark og Finland om oppfølging av leverandører og sertifisering av andre risikoråvarer, som kaffe og te. 

Vi vurderer alle nye leverandører med produksjon i, eller råvarer fra land med høy risiko for dårlige arbeidsforhold, miljøforvaltning eller korrupsjon før vi inngår kontrakt. Hvis det fremgår at arbeidsforholdene betyr fare for arbeidernes liv og helse, benytter vi ikke leverandøren. Hvis det er mindre alvorlige ting som avdekkes, godtar vi at leverandøren forplikter seg til å rette opp forholdene.

Det hender at leverandører vi har godkjent og inngått et samarbeid med setter bort deler av produksjonen til en annen fabrikk enn den avtalte. Det betyr at vi mister kontrollen både når det gjelder kvalitet og arbeidsforhold. Coop har derfor innskrenket leverandørenes mulighet til å sette bort produksjon.  Vi stiller krav om at fabrikken som arbeidet settes bort til skal være godkjent på samme måte som produsenten som opprinnelig fikk oppdraget. 

Vi inspiserer fabrikkene som produserer varer til Coop selv, og vi benytter også rapporter fra frittstående kontrollører. Avdekkes uakseptable brudd på våre krav til anstendige arbeidsforhold og miljøforvaltning, må leverandøren gi oss en forpliktende plan for hvordan og når forbedringer skal skje, og vi kontrollerer at planen gjennomføres. Coop har nulltoleranse for forhold som kan bety fare for de ansattes liv og helse. Produksjonen til Coop blir stanset med øyeblikkelig virkning hvis vi for eksempel oppdager at det mangler rømningsveier. 

Bli medlem

Som medlem i Coop får du unike medlemsfordeler som kan spare deg for tusenvis av kroner. Bli medlem for å få penger tilbake hver gang du handler!
Meld deg inn
Coop Litt Ditt Logo hvit